Kalvevalse

Lone

Kalvevalse

Post by Lone »

jeg skal ikke gøre mig klog på brugen af kalvevalse, men det gik op formig at jeg faktisk ikke rigtig vidste hvad det var - indholdsmæssigt.

Sådan er der sikkert andre der har det , så nu har jeg googlet det og dels fundet, at det faktisk mange steder bliver anbefalet til føl og lakterende hopper, dels at det indeholder følgende:


[b:8edcfd456b]KalveValse
Et kalvestartfoder i strukturform med dampvalset byg.
57 % dampvalset byg og 43 % piller. 18,5 % protein fra
sojaskrå og hørfrøkager.[/b:8edcfd456b]


Og så vil jeg spørge Gunni, om du har erfaring for at det hjælper med at holde huld på hopperne - for så var det måske det jeg skulle bruge næste gang Artig skal have føl ?

Hvad er begrundelserne for at det ikke er godt til heste?

Ville det være smart at bruge til almindelig "opfedning" og hvor meget kan man evetuelt give en hest?

For og imod kalvevalse - som jeg godt ved at folk jeg kender bruger til heste - men som jeg altid har afvist, som skodfoder.

Men jeg er villig til at ændre mening, ikke mindst fordi jeg jo faktisk intet anede om det før nu.

Jeg kan osse se at nogle dyrlæger bruger det, når de har hopper til insemination
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Kalvevalse

Post by HHansen »

Vi brugte det til Blackie i en periode hvor hun var utrivelig.. Om det var dét eller det andet foder hun fik sammen med ved jeg ikke, men hun tog da på.
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Kalvevalse

Post by annetteB »

Jeg har osse brugt det tidligere til hopper med føl, der tabte sig.
Det virker udmærket. Et eller andet sted tror jeg at den primære begrundelse for ikke at bruge det til heste er, at der står KALVEvalse på posen.....og så er det heller ikke nær så dyrt som de der poser hvor der står HEST udenpå?
:linski:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Lone

Kalvevalse

Post by Lone »

E, hvis der er så megen modstand i mod det - så må der vel være nogle seriøse begrundelser?

Men hvor meget kan man give - og hvorfor er det bedre end bare byg?


Hvad koster det?
aribeth

Kalvevalse

Post by aribeth »

Altså, det jeg har hørt om hvorfor kalvevalse skulle være et ringere foder til heste, er at hestene har brug for anderledes forhold i det det indeholder... men jeg aner det altså ikke...

Katrine
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Kalvevalse

Post by gukuvi »

Modstanden mod kalvevalse tror jeg stammer lidt fra før i tiden , hvor den var tilsat Rubisin, et væksthormon som fik kalvene til at vokse hurtigere. Man advarede mod at give de drægtige dyr det , idet kalven så kunne blive for stor.

Hvad vi heller ikke må glemme at i meget foder var der kød-og benmel, også hestefoder, det er ikke mere tilfældet, p.gr.a BSE.

Kalvevalse er ikke bare kalvevalse, det findes til forskellige stadier i kalvens liv.

Vi har denne gang valgt kalvestarter light, light fordi der ikke er så meget protein i ,17% imod 22%.Der er også struktur i i kraft af lidt tørret hø.

Det er bestemt ikke billigt foder ,357.- + moms for 100 kg.så det er ikke for at spare, blot fordi jeg kender de forskellige typer og varierer alt efter om jeg har føl, venter eller ikke.

Kraftfoderet har aldrig været det der økonomisk har taget pusten fra mig, vi bruger forsvindende lidt, 1 kg.ca, pr hest om dagen. Vi blander det op med byg 50/50 og tilsætter vitaminer til bygdelen.

Jeg tilsætter også varmebehandlet Majs.

Desuden er der min kæphest de kogte hørfrø som de får hver dag, 50 gr. pr. hest.
Derimod synes jeg, at stråfoderet tager en del af budgettet, vi har indtil nu brugt 50 bigballer hø og er nu igang med wrappen., håber blot på at vi har nok til næste høslet kommer.

Gennem årene, har jeg prøvet div. hesteblandinger, startede med Horse Mix fra Shell, fandt at det bestod mest af grøntpiller valgte at bruge dem i stedet.

Jeg synes ikke de har virket bedre og føler, at nogle af firmaerne misbruger folks usikkerhed og gode vilje til at gøre det bedste for deres dyr.

Reklamens magt er voldsom, og man lader sig tit overbevise den vej.Det har påvirket forbrugerne i den grad at man jo næsten bliver dømt uegnet, hvis ens hund bare spiser med de mennesker den bor hos.

Derfor hører jeg til den slags mennesker, der gør som de altid har gjort, dog er der prøvet mange forskellige ting i de mange årtier vi trods alt har haft med heste at gøre.

En oplagt grund til at visse heste er for tynde på trods af korrekt fodring er vandkopper, der giver ikke vand nok, heller ikke dem med godt tryk på. Heste drikker mere når det bliver givet i kar.

Igen føler man en forkert tryghed, den kan jo bare drikke til den ikke er tørstig mere, men den drikker mest når den kan bælle i sig af hjertens lyst.

Sammenlign med jer selv, i står med en stor flaske vand, den ryger ned i et hug, hvis tørsten er til stede, skal det gøres ved at drikke den samme mængde af en kop, bliver det ikke til nær så meget.

Mine heste er sjældent syge, og jeg døjer ikke med kolikker,muk sommereksem, regneksem o.s.v.

Et eller andet siger mig, at det er olien i hørfrøene der holder huden sund og smidig og derfor er den ikke så modtagelig for bakterierne.

Sætte det op videnskabeligt kan jeg ikke.Kan kun sige at da jeg fik Ballet hjem som et skelet gik det rimeligt stærkt og uden problemer med at få hende på fode igen, de gamle Strigler kan huske det.

Det eneste der har været sket er min bette pony, der i sommers af helt uforklarlig grund blev forfangen, det på trods af, at hun stod i tøjrpæl, for at begrænse græsindtaget.

Gunni.
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
l_andersen
Posts: 20
Joined: Mon 18. Feb 2008 10:24

Kalvevalse

Post by l_andersen »

Kalvevalse indgår i vores foderplan for en del af hestene.

Konrad og Aya som begge er godt oppe i årerne får kun kalvevalse, Obi får 25% kalvevalse og 75% hel sort havre, Hottentott som heller ikke er helt ny får 35% kalvevalse og 65% hel sort havre og Fashion som bare er kræsen og ikke vil spise korn uden "drys" får, ligesom Obi, 25% kalvevalse og 75% hel sort havre.

Hvad hestene får derudover ses her; http://www.littlemule.dk/stald.htm

Lene
www.littlemule.dk
ps:
Mange heste udnytter ikke hel byg så godt som valset byg, men da valset korn mister hurtigere vitaminer og mineralerne, så er der ikke meget ved at købe valset foder. Medmindre det er varmebehandlet som kalvevalsen.
Der er 1,25 FE i 1 kg kalvevalse.
Lisbeth Sejberg

Kalvevalse

Post by Lisbeth Sejberg »

KALVEVALSE ..... :jeanie: ..... det nye underholdningsprogram der skal afløse "Varm på is" !!!!
Nå ikke ?? .... :ked:
mvh. Lisbeth
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Kalvevalse

Post by gukuvi »

Skal vi snuppe den sidste vals(e)?
[img:097ad2d851]http://i7.photobucket.com/albums/y255/gu-ku-vi/noramalkeko_stor.gif[/img:097ad2d851]
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
aribeth

Kalvevalse

Post by aribeth »

Har du tid til at køre til Viborg op i Miljøfoder? de her fodermesse idag og der er 20% på en masse af deres foder? Og der er fyldt med foderkonsulenter deroppe også!

Ellers vil jeg sige MASSER af grovfoder... og jeg vil tilbyde dig at du kan købe et par baller wrap af mig så du har indtil du selv får...


Katrine
Post Reply