Bedømmelse af bevægelser

User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Bedømmelse af bevægelser

Post by Lone Beck »

Jeg er blevet i tvivl om bedømmelse af hestens bevægelser (sjovt som man ofte bliver i vildrede af at følge debatter på "diverse internetfora" :mrgreen: ).

Jeg har altid haft den opfattelse, at når man bedømmer gangarter, ser man på potentiale - altså det bedste en given hest kan præstere. Det er også sådan jeg forstår det, når jeg overværer kåringer: Den, der fremviser hesten, forsøger at fyre lidt op under den, så den rigtig kommer op og svæve.

Men på "diverse internetfora" støder jeg ofte på den påstand at enhver hest kan vise "blære-trav", når den bliver tilstrækkeligt ophidset, og at det kan man IKKE vurdere en hests bevægelser udfra.

Hvad er rigtigt?
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Lone

Post by Lone »

Det synes jeg da i høj grad er sandt: Alle heste kan svæve, hvis bare de har en anelse temperament, sagen er om de kan svæve, når de arbejder også.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Ja, se det kommer jo blandt andet an på om rytteren er i stand til at fremelske hestens potentiale :P

Jeg er enig i at alle heste kan komme op og svæve - mere eller mindre - når de bliver ophidset, men gangartsbedømmelse handler jo om meget mere end svæv.

Min Fie svæver skam en masse, men hun mangler ca. en halv meter i overtrædning, så hendes bevægelser vil vist ikke imponere ret mange, der har bare en lille smule forstand på heste :?

Men når jeg kigger på Dengsen og Skipper, er Skipper ALTID velgående med kæmpe overtrædning og masser af elastik, mens Dengsen det meste af tiden går med store, bløde, flade bevægelser, og kun kommer op at svæve, når livet er lidt ekstra morsomt - men så skal jeg sandelig også love for at hun kan bruge pusselankerne :wink:

Hvis man sammenligner en tilfældig, fed fjordhest med en kåret dv-hingst, vil jeg vove at påstå, at dv'ens gangarter til enhver tid vil være bedre, også selv om dv'en er bedøvet!

Så der er flere aspekter af sagen.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

En dressurhest skal gå op af bakke og helst have en flot bøjning på halsen imens.
Samtidig skal en dressurhest helst have et kort overben/lår og en lang pibe.
Er eksteriøret omvendt vil den gå "køretrav" istedet for den frie trav, da den ikke vil kunne strække benet godt nok.

Vinklingen i bagparten skal være lidt ala en harmonika, så den vil kunne klare belastningen af den større bæring på bagparten, som forskning har vist ikke er tilfældet.

Der var et par meget gode artikler i Equipage for et års tid siden. Man så dengang på føl og siden på udvoksede heste.

Hilsen
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Post by gukuvi »

...............
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

Prøver lige med et billede:
[img:cc7b968cef]http://www.strategos-corner.dk/vej2b1.jpg[/img:cc7b968cef]

Som jeg har lært det så må den røde streg ikke være længere end den gule.
Den lyseblå streg viser hamonikaen. Vinklerne skal være harmoniske, så den ene vinkle ikke er skæv i forhold til den anden, hvis man kan sige det på den måde.

Ved godt billedet ikke er det bedste til at vise på, men mere for bedre at forklare hvad jeg mener. :wink:

Hilsen
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Post by gukuvi »

...............
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

Se, ham der er ren guf. :D

Har lige forstørret ham og tegnet lidt. :wink:

[img:09f6aa078b]http://www.strategos-corner.dk/guvi1.jpg[/img:09f6aa078b]

Den gule og røde streg er ca. lige lange. Harmonikaen giver en fantastisk mulighed for indudergriben og afskub.
Den lilla er sadellejet som er meget fint.
Den hvide er den skrå skulder.
Den grønne er nakkens bøjning.

Se, det kalder jeg hest. Puha for at eje et sådant eksemplar. =D>

Hilsen
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Post by gukuvi »

................
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

Sådan en skal jeg altså have en gang. Gem lige en til mig om 5-6 år. :D

Hilsen
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
Post Reply