Boksro og foder ???

laiseee
Posts: 9
Joined: Sat 22. Sep 2007 09:05

Boksro og foder ???

Post by laiseee »

Hej Alle heidio

På Onsdag skal min ene hest opereres på ryggen, hvor han har en vorte, og det er bestemt ikke noget jeg glæder mig til!

Han er kun 4 år, og efter han er blevet opereret skal han have boksro i minimum 14 dage. Jeg har aldrig prøvet og have en hest som skal stå i boks uden og må komme ud, og jeg græder indvændig :graed:

Jeg går sådan og fundere over hvad og hvordan jeg skal gribe foder og hø an?

Jeg har foderprogrammet sund hest, og der er jo rigtig mange måder man kan sammen sætte en foderplan på, og da jeg som sagt aldrig har prøvet at have hest på boks ro, ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal vælge og gøre, for at det bliver bedst for hesten!

Han er 4 år, 1,70 høj, perfekt foderstand, og må helst ikke komme sig for meget i perioden!

Der må være nogen rare mennesker der ude som vil hjælpe en uerfaren :respekt:
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Boksro og foder ???

Post by 99E »

Drop krybbefoderet og giv hø + vitamin/mineral.
Giv. evt. gulerødder "når de andre får mad".

Spørg dyrlægen om du må trække ture med ham, evt. longere let uden indspændinger eller lign.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Lone

Boksro og foder ???

Post by Lone »

Som 99E sigr: masser af hø og gulerødder istedet for foder - han kan få mange kilo, før det fylder noget i FE.

Da mín gamle hest skulle have boksro i 3 mdr. på grund af strubepiberioperation, åd hun al træværket i løbet af få dage, så derfor lavede jeg en lillebitte fold til hende, hvor min gik med min ene vallak, som hun foragtede dybt - og derfor ikke gad at fjolle rundt med -han på sin side elskede hendem så han var glad for bare at være sammen med hende og havde så stor respekt for hende, at han ikke gjorde noget hun ikke ville have.
Dér stod de så i 3 mdr. Der var ikke meget plads til mange travtrin, men de fik frisk luft og beskæftigelse - og han blev redet relativt hårdt hver dag.
Det fungerede fint- hun kom ud hver dag som hun plejede og den tid jeg pljede at ride brugte jeg på andre ting med hende - og så var jeg hos hende rigtig mange timer, så hun ikke kom til at kede sig - gik ture efetr den første måned, striglede hende i timevis og den slags.

Dyrlægen sagde at hvis jeg kunne få det til at fungere, så var det da bedre end en stresset hest.
Jeg havde dem på et ridecenter og skilte selv en del af en stor fold fra til dem.
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

Boksro og foder ???

Post by Stutteri Highmoor »

Hvorfor skal han have boksro i 14 dage efter fjernelse af en vorte???
Hvor sidder den og er den så kæmpestor at han skal broderes med adskillige sting?

hilsen Belinda
laiseee
Posts: 9
Joined: Sat 22. Sep 2007 09:05

Boksro og foder ???

Post by laiseee »

Belinda - ja det er tæt på, den sidder lige precis på rygsøjlen, så han skal bedøves meget, og derefter vil dyrlægen prøve at skære den væk, og sy det bagefter! Og der er jo ikke meget skind og tage af på rygsøjlen, så det mindste bukspring, rulletur eller lign ville såret kunne sprænge op igen og så kan vi tage det hele forfra, derfor boksro!

Jeg ville ønske han hurtigst mulig bare kunne få lov til at blive luftet :ehj: under opsyn, så han evt ikke ruller sig, bare på et lille stykke jord
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Boksro og foder ???

Post by Lena »

Det lyder godt nok træls........... Jeg håber, du får grønt lys til at trække nogle ture med ham. Ellers bliver det 14 trælse dage..........
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

Boksro og foder ???

Post by Stutteri Highmoor »

Puha, det lyder ikke rart.
Jeg har ikke yderligere, du har fået 2 rigtig fornuftige forslag til mangement iforb. med boksro.

Som FruGusse siger, så vil gåture være lidt plaster på såret!

Held og lykke med patienten.

hilsen Belinda
User avatar
Silas
Posts: 256
Joined: Mon 3. Mar 2008 13:19

Boksro og foder ???

Post by Silas »

Det lyder ret grimt.
M.h.t. foder, så er det jo skrevet længere oppe. Masser af hø, og så lidt krybbefoder som muligt, helst ingenting. Skulle han have brug for lidt, at tygge i, når de andre heste fodres, så giv roepiller eller grøntpiller.

Da min den ene stod inde p.g.a en stor flænge på knæet, hvor han helst heller ikke måtte røre sig, fik han en kæmpe træpind/kæp hængt op, som både kunne bides i, puffes med og andre sjove ting.
Det, som er smukt, truer dig ikke.

Bring skønhed ind dit liv, og du vil finde mere plads til, at være dig selv.
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Boksro og foder ???

Post by CXEC »

[quote:3a9272910f]Han er 4 år, 1,70 høj, perfekt foderstand, og må helst ikke komme sig for meget i perioden! [/quote:3a9272910f]

Denne overstående sætning kan jeg ikke forstå. Vil du ikke forklare mig hvad det betyder? Jeg troede netop at det var vigtigt at en hest kom sig mest muligt efter sygdom?
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
Silas
Posts: 256
Joined: Mon 3. Mar 2008 13:19

Boksro og foder ???

Post by Silas »

Det betyder, at den ikke må tage på i vægt. Dobbelt betydning af samme sætning :linski:
Det, som er smukt, truer dig ikke.

Bring skønhed ind dit liv, og du vil finde mere plads til, at være dig selv.
Post Reply