Det dér klikkertræning

Lone

Det dér klikkertræning

Post by Lone »

Stephanie, eller var det Tarra?- har klikkertrænet Inka - the labrador en enkelt gang - så idag da jeg tog klikkeren og klikkede, så blev hun helt savlende vild - så den har åbenbart ringet hjem hos hende.
Tarra og jeg har også en dag klikkertrænet Stephanie til at være den,der hentede pizza - det virkede udmærket.

Men derudover så forstår jeg ikke klikkertræning af heste, når jeg sådan læser de sider der er tilgængelige om det.

Jeg forstår klikkeren i forhold til mine hunde og de pavlovianske reflekser:løft hånden, hunden dækker, klik, giv pølse - efterhånden begynder hundens lystfølelse/tilfredshedsfølelse at opstå, allerede når man løfter hånden - klikket er belønning nok - den savler af fryd - ikke mere pølse.


Det skulle jeg men er, det der er med der det klikkeri - klikkerens lyd er belønningen og sætter den betingede refleks = følelsen af behag/glæde - savl - igang.
Men det er ikke det der står om klikkertræning af heste - der står altid: klik - godbid.

Så hvad skal klikkeren til for?

Og iøvrigt, er det evigt installeret det der med klik=følelsen af tilfredstillelse - opdager de aldrig, at de aldrig får en godbid?


Og det leder mig frem til det egentlige spørsmål: hvordan bruger man klikkeren fra hesteryggen?
For det må man da kunne?
Men det er da svært at give godbidder, hvis man gerne vil forstætte ligeud og ikke ønsker at hesten skal sno sig rundt for at få stukket godbidden i gabet?
Og iøvrigt kan min hest ikke æde med bid i munden - hendes mule er for lille.
Hun kan ihvertfald ikke finde ud af det.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Det dér klikkertræning

Post by annetteB »

[quote:9d2ea2b560]Så hvad skal klikkeren til for? [/quote:9d2ea2b560]

Den skal bruges til at markere det splitsekund, hvor dyret rent faktisk gør det ønskede.
Så kan man altid parere 50 meter senere og give den godbid man "lovede" da man klikkede.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Lone

Det dér klikkertræning

Post by Lone »

Hm.... det giver ingen mening for mig?

Hvordan forstår den så, hvorfor den får godbidden?
Lone

Det dér klikkertræning

Post by Lone »

Og iøvrigt vil jeg jo gerne bruge det fx hvis vi rider forbi noget for hesten skræmmende?
Så vil jeg da frem og ikke parere lidt senere?

Det gjorde mig ikke klogere.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Det dér klikkertræning

Post by annetteB »

[quote:e82b42ba35]Hvordan forstår den så, hvorfor den får godbidden? [/quote:e82b42ba35]

Fordi du først skal lære den, at et klik på klikkeren betyder: du har gjort noget godt - om lidt får du en godbid.

Om lidt kan godt være om 50 meter, fx - så du kan nå at ride forbi det farlige inden du skal stoppe og give hapseren.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Lone

Det dér klikkertræning

Post by Lone »

Det jeg vil frem til er, hvordan jeg skal forstå det i forhold til heste - sammenlignet med det jeg forstår i forhold til hunde?

Forstår du det?

(klik- godbid...)
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Det dér klikkertræning

Post by annetteB »

Nej?
Jeg forstår ikke hvad problemet er?
Man bruger vel klikkeren fra hesteryg på samme måde som overfor hunden fra jorden?

Et klik betyder ALTID "du gjorde det jeg ville have dig til, du er dygtig, om lidt får du en kiks eller hvad det nu er du godt kan lide" - osse når du sidder i sadlen og belønner et flyvende changement eller lign.

- jeg skal nok ikke have et klik denne gang.
:lol:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Lone

Det dér klikkertræning

Post by Lone »

Nææh, det skal du ikke.
Du forstår vist ikke implikationerne af mit spørgsmål - men jeg er måske osse dårlig til at forklare idag.
Det kræver nogle håndbevægelser - og det får mig til at tænke på et nyt indlæg........
aribeth

Det dér klikkertræning

Post by aribeth »

Jeg "tror" ikke på klikkeren når man sidder på hesteryg... men det er også fordi jeg som du skriver Lone mener at klikkeren og godbiden er så fast knyttet sammen ved hesten.

Jeg har klikkertrænet Stråbær lidt, sådan i øvelser hvor hun skal koncentrere sig om mig og følge mig. Det fungerer rigtig godt faktsk, og jeg kan efterhånden nogen gange udelukkende bruge klikkeren uden godbid efterfølgende, men det er slet ikke som med en hund synes jeg.

Derfor kan ejg ikke forestille mig at skulle bruge det fra hesteryg...

Men på den anden side... så bruger ejg emget verbal ros når jeg sidder på ryggen, og det reagerer hun faktisk rigtig pænt på :-)

Katrine
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Det dér klikkertræning

Post by HeidiO »

[quote:2d36e3eccd="atengstedt"][quote:2d36e3eccd]Så hvad skal klikkeren til for? [/quote:2d36e3eccd]

Den skal bruges til at markere det splitsekund, hvor dyret rent faktisk gør det ønskede.
Så kan man altid parere 50 meter senere og give den godbid man "lovede" da man klikkede.[/quote:2d36e3eccd]

Jeg kan ikke forholde mig til, at hesten skulle kunne forbinde klikket med en godbid, som ikke falder øjeblikkeligt.
Har heste så meget hjerne?
Heidi
Post Reply