sur hest i boks

schack
Posts: 29
Joined: Wed 5. Mar 2008 20:16

sur hest i boks

Post by schack »

[color=black:7b028d592f] [/color:7b028d592f][size=12:7b028d592f] [/size:7b028d592f][font=Times New Roman:7b028d592f] [/font:7b028d592f]
Vi har 2 ponyer og en hest hjemme. De er på fold 8-10 timer hver dag og bliver fodret 3 gange om dagen.
Problemet er hesten.
Vores bokse er åbne - og ved fodring bliver hesten tydeligt agressiv. Ørene tilbage, kaster med hovedet og tydeligt truende. Min mand (som overhovedet ikke har forstand på heste) har lært ham, at han kun får sin mad hvis han bliver inde i boksen. Hvilket gør at han ikke stikker hovedet ud på staldgangen når vi fodre.
Men når vi skal have andre til at fodre er det et problem. Så kan han nå næsten over hos naboen.
Den lette løsning ville jo være at sætte gitter op - men vi nyder at de kan stikke hovederne ud og nå hinanden.

Det næste problem er når han skal have dækken på :tommelned: Du skal ikke vende ryggen til ham - så tager han en bid. Vi (familien) har ikke noget problem, for vi har ligesom ordnet magtbalancen, men Amalie på 10 år vil gerne hjælpe til - og det går slet ikke.

Hvad skal jeg gøre ved det sure spetakel?

Det skal siges, at han er blevet 1000 gange bedre efter vi har fået ham hjem. Der hvor vi stod før har han jagtet staldpersonalet rundt i boksen når de skulle muge :mur: Det har vi aldrig oplevet. Men han reagerer voldsomt på forandringer - herunder andre mennesker som håndtere ham.

Jeg har henvendt mig til stutteriet han kommer fra og fået den besked, at hans mor er ligesådanne - så det må jeg bare leve med :ehj: .

Så gode råd søges.
Hvordan får jeg mit sure øg omvendt til en rolig hest i boksen.

hilsen Schack
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

sur hest i boks

Post by CXEC »

Henvend dig til Tina MJ hun vil med stor sansynlighed kunne hjælpe dig. Hun har uddannet sig i Uk til hesteadfærdsterapeut. Prøv at læse Lone Artigs tråd.

Kig ellers her:

http://www.hesteforstand.dk/
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
schack
Posts: 29
Joined: Wed 5. Mar 2008 20:16

sur hest i boks

Post by schack »

Jeg har tidligere haft ham med på kursus hos Andrew Mclean, fordi han ikke kunne stå bundet - heller ikke når vi skulle have smed. Men det er ordnet fuldstændigt.
Det eneste sted vi har problemer med ham, er i hans boks.
Jeg tror at jeg prøver at ringe til Tina MJ i morgen - og høre om hun evt. kan hjælpe.

Tak for rådet
Hilsen Schack

Hvis det ikke sl
udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

sur hest i boks

Post by udlandet »

Hvad laver min hest hjemme hos dig :iskvinden:
schack
Posts: 29
Joined: Wed 5. Mar 2008 20:16

sur hest i boks

Post by schack »

Åh nej - er der mere end en af hans slags :hhansen:
Udlandet: hvad gør du for at dæmpe adfærden?

hilsen Schack
Hilsen Schack

Hvis det ikke sl
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

sur hest i boks

Post by 99E »

Mit bud er at det er en stress/frygt-adfærd - og at når den dæmpes er det enten hvad McLean kalder "overskygning" eller fordi hesten er mere tryg ved jer.

En nem løsning: Lad være med at lade andre håndtere hesten i boksen - bed dem tage den ud.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
schack
Posts: 29
Joined: Wed 5. Mar 2008 20:16

sur hest i boks

Post by schack »

Hej 99E
Jo jeg ville også gerne undgå at andre håndtere ham - men når vi har dem hjemme er det ind i mellem nødvendigt at andre f.eks. fodrer.
Jeg tror ikke at jeg ville åbne boksdøren indtil ham, hvis jeg ikke kendte ham. Han ser meget muggen ud!.

Pt. er det så tosset, at selv min ældste datter (som ikke bor hjemme mere) har problemer med ham i boksen. Og hun er ellers hjemme og ride mindst 3 gange om ugen.
Han har et vanskeligt sind - og stresser nemt.

Det med at stå bundet klarede McLean på en weekend. Vi skulle bare lære at håndtere hans frygt uden at han vandt.

Vi har placeret ham i en endeboks, så han har en pony ved siden af og en pony overfor. Og de nyder at nusse hinanden, når de står inde.

Jeg prøvede her til morgen og der var intet når boksdøren er åben. Men det bliver svært at overbevise andre om at det er løsningen :hhansen:
Men du har nok ret - når jeg fodrer på fold har de faste pladser - og der er intet problem. Heller ikke imellem ponyer/hest.

Jeg arbejder videre udfra teorien om at han bliver stresset

hilsen Schack
Hilsen Schack

Hvis det ikke sl
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

sur hest i boks

Post by 99E »

Hvad gør han hvis en fremmed "bider tænderne sammen" og åbner boksdøren - og IKKE går ind, men venter på at han falder til ro og kommer hen og vil "snakke" - og først DA tager kontakt, fodrer, skifter dækken eller hvad ved jeg.

Det ville nok være det, jeg "ville prøve". Gerne før det er nødvendigt at han pinedød SKAL passes/fodres/be-dækkenes af en anden.

I første omgang kan din datter jo prøve - hvis hun kun har "lidt bøvl" kan det være rart at starte der.

Det svære er at stå og bare VENTE på at hesten damper af... Uden at snakke til den, uden at gribe fat i den eller liiiiige...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

sur hest i boks

Post by annetteB »

Jeg har osse kendt en hest, som - foruden at være yderst intelligent - var meget vagtsom/stresset/agressiv i sin boks.

Han havde hos en tidligere ejer over en lang periode som ung hest oplevet mange grimme ting, så som at blive tævet inde i boksen, få smidt småsten efter sig inde i boksen (så rykkede han jo væk fra krybben, så man nemt kunne komme til at fodre) og at blive klemt i døren ind til boksen.
:ked:

Han håndteres generelt bedst udenfor boksen, så man undgik at "trænge ind på ham" og man gjorde alle parter en enorm tjeneste ved at lade ham SELV komme ind og ud af boksen, snarere end at "hente ham" eller "trække ham ind".

Skulle han ud, så lukkede man bare boksdøren på vid gab og trådte to skridt tilbage så kom han selv ud til en. Han var nemlig ikke ked af behageligt menneskeligt selskab, kun af situationer der mindede for meget om de onde gamle dage.

Skulle han ind, samme opskrift, plus at men pegede ind i boksen - så gik han selv ind, vendte sig og fik en hapser - og så kunne man lukke døren mens han så på.

En boks med et vindue/halvdør mindskede forresten væsentligt hans stress ved hele bokssituationen, men han var og er stadig meget vagtsom mht håndtering i boksen.

Jeg har en anelse om, at din hest har det lidt på samme måde idet du beskriver at der ingen problemer er, når bare boksdøren står åben.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

sur hest i boks

Post by udlandet »

Vores hest er/var det mest respektlöse vi har oplevet. Han "mövede" bare rundt. Gik når han ikke skulle gå o.s.v. Min datter er MEGET bestemt. Hun var rigtig bange for ham i starten, men så blev hun sur og meget bestemt. Når der var opträk til det mindste så var hun over ham. Min mand som ikke er hestemenneske (men han er ved at blive det) han var lige så bestemt. Det er simpelthen vejen frem: bestemthed. Vi har ikke så mange problemer mere, men det kommer i perioder. Det er fik bötten til at vende i förste omgang var faktisk at han fik kolik. Vi måtte så skiftes til at gå med ham, og det var ligesom om at han syntes at vi blev ok. Vi brugte på den måde noget koncentreret tid som man måske ikke gör med en sur hest. Der er ingen tvivl om at han har väret hos nogen der lod ham göre som han ville.

Held og lykke med kräet.

[quote:6a5f9b8cc6="schack"]Åh nej - er der mere end en af hans slags :hhansen:
Udlandet: hvad gør du for at dæmpe adfærden?

hilsen Schack[/quote:6a5f9b8cc6]
Post Reply