foder til drægtig hoppe

Post Reply
User avatar
sunflower
Posts: 6
Joined: Tue 4. Mar 2008 18:19

foder til drægtig hoppe

Post by sunflower »

min hoppe har 1½ mdr til termin.
hun har tabt sig og også i muskelmasse.
hun fodres med wrap, roepiller, lucerne og salvimin grøn.

de fodermiddler jeg bruger er jo fine men spørgsmålet er om det ikke vil være en god ide at give et tilskud af et drægtigheds foder oveni. da hun taber muskelmasse så formoder jeg at hun mangler tilskud af protein,
så hvilke midler er gode til at hæve FE og protein indhold?

håber nogen vil hjælpe mig
Hilsen Nicole
User avatar
Pilevadgaard
Posts: 464
Joined: Sun 18. Nov 2007 22:14

foder til drægtig hoppe

Post by Pilevadgaard »

Hejsa...

Vores drægtige hopper får samme foder, som inden.... (og efter)... Måske var det en god ide og tjekke hende for orm, dette gøres ofte ca en måned før foling... (Da føllet bla. æder mors lort for at få gang i maven)

...tjek på dit foders "doceringsplan"... måske skal der doceres op den sidste periode... eller tilsæt olie, jeg bruger olivenolie en dl 2 gange dagligt... Og det virker godt!

Som PB kan jeg sende nummer på en som ligger foderplaner...
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

foder til drægtig hoppe

Post by Stutteri Highmoor »

Ændring af anatomien under graviditet.

Graviditetens indflydelse på den menneskelige krop, er jo vidt forskellig, det samme gælder for heste.
Generelt hos kvinder, gælder det oftest at deres sædemuskulatur afslappes og kvinden begynder at gå på en anden og mere ineffektiv måde. Det har noget at gøre med ændring af tyngdepunktet, opblødning af bækkenled osv.
Det samme kan gøre sig gældende for hopperne. Nogle bliver mere påvirket af drægtigheden end andre. Jeg har f.eks. 2 vidt forskellige hopper, den ene strutter af sundhed og er rund alle de rigtige steder. Den anden falder ligesom sammen og bliver mere træls at se på.

For at være sikker på, at din hoppe er dækket korrekt ind, bør du få lagt en foderplan, som de fleste større foderproducenter kan lægge for dig, selvfølgelig med deres produkt!

hilsen Belinda
User avatar
sunflower
Posts: 6
Joined: Tue 4. Mar 2008 18:19

foder til drægtig hoppe

Post by sunflower »

nu fodrer jeg jo med rå varer og ingen færdig blandinger. ville et til skud af soyaskrå være godt og hvor meget gir man evt?

vil der ikke gå lidt tid før olien har effekt?
Hilsen Nicole
aribeth

foder til drægtig hoppe

Post by aribeth »

Gør som Belinda siger og få lagt en foderplan, det ville jeg gøre!!

Jeg synes bestemt ikke en drægtig hoppe skal tabe sig meget... der er nogen som kan være stort set umulige at holde ordentlig huld på, men det synes jeg så oftest er når de har folet og giver mælk.


Blandinger til drægtige hopper indeholder en masse fornuftige ting og det er ikke ens betydende med at man behøver at overfylde sine dyr med færdigblandingerne.

Min drægtige hoppe som også kun har knap 1½ måned tilbage i sin drægtighed, har siden hun havde 3 måneder tilbage i drægtigheden, levet af 2 kilo breeders mix fra Tjørnehøj Mølle og så al det hø hun kan spise. Hun er fin og rund og har sin muskelmasse i behold.

Det der med at svare på hvor emget soyaskrå man eventuelt skal give er jo umuligt... det kan vi ikke sige noget om når vi ikke ved mængderne af de andre ting du fodrer med , størrelsen på din hest, racen og aktivitetsniveauet...

Katrine
Post Reply