Foder

User avatar
Silas
Posts: 256
Joined: Mon 3. Mar 2008 13:19

Foder

Post by Silas »

Jeg har lige siddet og funderet lidt over foder til hestene. Jeg har tre meget forskellige heste, og mine overvejelser går på, om et produkt kan give dem alle det, som de har brug for.



Det drejer sig om:



1 pony på 22 år, meget nøjsom, og pt lettere overvægtig. Har været voldsomt forfangen.



1 pony på 4 år, skal tilrides i den kommende forår og sommer.



1 DV på 13 år, ride let i dressur og i terræn. Har mavesår, men dette er under kontrol.



Det primære foder er roepiller, hø og Havens urtemineral/vitaminbla. Noget som de alle har det fint med.

ponyerne får pt valset havre udover, og DV'en får Sixteen Plus (Brogaarden) udover. Den gamle pony kunne reelt godt klare sig med Roepiller, Havens og hø.

Jeg har overvejet flg. som måske kunne dække dem alle (eller de to):

Pasture Mix, Fase III eller Fase Balancer.



Kan det lade sig gøre, eller skal jeg købe individuelt til dem alle?

Jeg sværger meget til Brogaardens produkter, da jeg har god erfaring med mange af dem.
Det, som er smukt, truer dig ikke.

Bring skønhed ind dit liv, og du vil finde mere plads til, at være dig selv.
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Foder

Post by KatieKat »

Jeg vil da tro at det sagtens kan lade sig gøre. Jeg bruger samme foder og mine heste ligner dine. Jeg bruger ikke helt samme foder som du, men noget der ligner. Roepiller, hø (eller i mit tilfælde wrap) og noget musliblanding og vitaminer og den slags.

Hvis du er glad for brogårdens prdukter kan du vel også få dem til at give et råd med på vejen. De har altid været søde til at hjælpe mig med at finde noget foder som alle vil kunne trives på så man ikke behøver købe så mange forskellige ting ind.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
aribeth

Foder

Post by aribeth »

Er der noget i vejen med det du fodrer med nu? Jeg har lidt den ideé at if it ain't broken don't fik it...

Katrine
User avatar
Silas
Posts: 256
Joined: Mon 3. Mar 2008 13:19

Foder

Post by Silas »

Katiekat: Ja, jeg har tænkt på det, men skal jo ikke bruge en foderplan, som sådan og derfor ville jeg lige høre om andres erfaringer først.

Aribeth: Det er fordi, at jeg skal have dem stående et andet sted, hvor jeg ikke har foder med i prisen, så derfor ville jeg finde noget, som kunne afløse havren ved ponyerne, og Sixteen Plus hos DV'en.

Det primære foder vil fortsat være Roepiller, hø og urtemineral/vitaminbla. men DV'en og den unge pony har brug for lidt ekstra.
Det, som er smukt, truer dig ikke.

Bring skønhed ind dit liv, og du vil finde mere plads til, at være dig selv.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Foder

Post by 99E »

Hvad for noget "ekstra" haar de brug for, som ikke kan dækkes ved mere hø, ved tilsætning af olie eller flere roepiller?
Er det "bare" FE eller er det noget mere specifikt "ekstra"?

Den tykke pony på 22 lader ikke til at have problemer - så langt så godt.

Den unge har brug for protein til at bygge muskler af og FE til at løbe omkring af. Den får rigeligt protein hvis den får al det hø/wrap den kan tygge i sig. Medmindre den er svær at holde huld på er der også en god chance for at den ikke behøver ANDET hvis den ellers kan fortære sine 10-15 kg stråfoder i døgnet.

Det samme vil jeg umiddelbart tro gælder hesten?
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Silas
Posts: 256
Joined: Mon 3. Mar 2008 13:19

Foder

Post by Silas »

DV'en har brug for noget ekstra til, at holde huld med. Han kan ikke klare sig på roepiller, hø og mineral/vitaminbla. Vi startede så med Sixteen Plus efter anbefaling af en uafhængig foderkonsulent og 2 forskellige dyrlæger, da det er let omsætteligt, og nemt at udnytte for ham i forhold til mavesårsproblematikken.
Den unge er en lidt spinkel type, som ikke engang bliver overvægtig på sommergræs. Han er altid pæn, men får også meget mad. Jeg er bekymret for om, han kan holde huld, når han skal i gang her i foråret.
Generelt vil jeg gerne af med havren, da DV'en ikke må få det, og den gamle generelt ikke har særlig godt af det, da hun jo har været forfangen med hovbensdrejning.
Om den unge har brug for havren har jeg svært ved, at vurdere, men omvendt har jeg også ofte hørt, at det er godt med lidt havre til de unge heste, da de ellers hurtigt mister energien, når de kommer i ridning.
Det, som er smukt, truer dig ikke.

Bring skønhed ind dit liv, og du vil finde mere plads til, at være dig selv.
User avatar
Silas
Posts: 256
Joined: Mon 3. Mar 2008 13:19

Foder

Post by Silas »

99E: Glemte lige, at skrive at de før har fået olie, men det var ikke noget, som de reagerede videre på huldmæssigt.
Det, som er smukt, truer dig ikke.

Bring skønhed ind dit liv, og du vil finde mere plads til, at være dig selv.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Foder

Post by 99E »

Noget, man skal tage i betragtning er også at ikke alle heste er særligt madglade - så det er ikke sikkert de VIL spise særligt meget mad. Med

Mikkels Pieton har det været et evigt problem at finde et foder, der er koncentreret nok til at han gider spise en dagsration.Det er simpelthen et spørsmål om "FE pr. liter".
Først denne vinter, hvor han er 7, har han IKKE været en pest at fodre på. Det er første år, vi har haft ham, hvor han UD OVER al den gode hø/wrap han kan guffe i sig, ikke har fået 3 dl olie samtidig med "så meget han kan spise" af den til rådighed stående havre og/eller måusliblanding. Generelt gider han ikke gnaske mere end et par liter foder i sig pr. fodring - og det er ikke sikkert han lige føler for at spise noget ved anden fodring, egentlig...

Du skriver ikke rigtig noget om hvor MEGET hø de får - og hvor meget olie du gav dem. Nogle heste optager vist LinaMix bedre.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Lone

Foder

Post by Lone »

Artig har haft svært ved at holde huld i den tid hun har haft føllet - som nu er 9 måneder og patter en smule endnu.
Hun er ikke madglad - og der skal ike meget til, før hun ikke gider at æde.
Hun vil helst have wrap og hø og måske gulerødder.

Jeg var endt ud i at hun skulle have 12 kg foder plus hø dagligt og det var helt uholdbart.
Derfor gik jeg over til Equifirst og linamix - hvor hun fik 3 kg. Equifirst og 1 kg linamix og 1-2 kg lucerne og 2 dl olie og al det hø hun gad at æde - ca 10 kg dagligt, samt gulerødder
Det tog hun på af og blev rimelig pæn - og enormt blank og flot i pelsen.
Hun går med dækken og har overhovedet ikke fået vinterpels, den er stadig helt kort og fin - og hun fryser aldrig.

For en-to måneder siden gad hun ikke æde det foder mere - hun nægtede simpelthen at æde linamixen og efterhånden også det andet - det hele blev rodet rundt og kastet rundt i boksen. Det eneste hun ville have var gulerødderne.
Så skiftede jeg til Eggersmann Kräutermüsli og betfor - og stadig lucerne, samtidig var vi også nødt til at skifte til wrap.
Wrappen er en supergod hesteblanding og hun kan nu nøjes med 6-7 kg og al det frøgræs hun gider at æde - og så er der lidt græs på folden og de æder enorme mængder af bark og rødder.
Så får hun 3 kg müsli og 1 kg betfor og stadig lucerne - og har taget på de sidste dage, efter at hun havde smidt lidt, da hun gik i spisevægring.
Hun er sådan en slank model a la fuldblodshest/mynde - men fuld af energi og liv.
Og så gider hun æde igen. Heste der bliver kræsne er enormt besværlige!

Ponyen får nu også Kräutermüsli og betfor - hun er 3.5 år og 140 og i godt huld.


Føllet får Fase III, ( eller I eller II?), fordi det skal han have når han flytter hjemmefra og lidt betfor og lucerne - det ser han pæn ud på.

Jeg ville lade den forfangne nøjes med hø, vitaminer og roepiller og så vælge et produkt fra Brogården ,der kan tilgodese begge de to andres behov i forskellige mængder - og regulere med hø/wrap, hvis du har mulighed for at bruge så meget du vil.
User avatar
Silas
Posts: 256
Joined: Mon 3. Mar 2008 13:19

Foder

Post by Silas »

99E: Jeg har prøvet med Eguioli og Epona rapsolie. De får ca 7-10 kg hø. Måske skulle jeg prøve Linamix, men jeg vil lige google det, og se hvad der er om det.

Loneartig: Mængden af hø er ikke noget problem, det skal jeg selv bestille og betale. Jeg må kigge på de produkter, som du nævner, og se hvad der er om dem.
Vedr. Brogaarden. Deres produkter er gode, og mine heste har altid haft det godt på deres produkter, så derfor havde jeg tænkt i retning af Pasture Mix, Fase III eller Fase Balancer, men jeg er absolut åben for andre produkter.

Smukke-ped:Hippolyt har jeg luret på, og overvejer også stadig deres produkter. Ved du om Naturmülien kan bruges til mavesårsheste?

Jeg har også haft overvejet om, de skulle have en gang grøntpiller, evt mixet med roepillerne, men det bliver efterhånden nogle store portioner så, og så vidt jeg husker, så omsætter en hest ikke mere end 2 kg hver 4. time, eller noget i den stil.
Det, som er smukt, truer dig ikke.

Bring skønhed ind dit liv, og du vil finde mere plads til, at være dig selv.
Post Reply