Ondt i ryggen...

User avatar
Annibl
Posts: 242
Joined: Sun 2. Mar 2008 00:09

Ondt i ryggen...

Post by Annibl »

Tror ponyen vores har bøvl med ryggen. Ihvertfald gik hun temmelig besynderligt på bagparten i dag, da min datter red. Dvs. hun skridtede og da jeg kunne se at det så underligt ud, tog vi udstyret af pony og lod hende drøne rundt i ridehuset i stedet for. Hun lavede krumspring i stor stil og fik gasset noget energi af - men vedblev med at trave som om noget generer hende.

Suk - det er sg nemmere med cyklen. Den sender vi bare til cykelsmeden når den opfører sig mærkeligt. :ehh:
Knus fra Anni
Lone

Ondt i ryggen...

Post by Lone »

Det kan jo være alt muligt, som ikke er muligt at vide, medmindre hesten bliver undersøgt - medmindre man klart kan se at det fx er sadlen.
Jeg kan ikke anbefale at I rider på den, førend den har fået ordentligt huld og nogle rygmuskler.

Jeg kan desværre fortælle, at vi fik en fuldstændig udmagret pony, som blev smuk igen, men idet de havde (skam)redet hende - på en ridelejr, i den tilstand, var hendes led ødelagte og slidt ned - så hun blev alligevel aldrig god igen.
Stakkels Amocca.
User avatar
Annibl
Posts: 242
Joined: Sun 2. Mar 2008 00:09

Ondt i ryggen...

Post by Annibl »

Hej Lone

Hvad kan anbefales? Skal jeg fx. longere i en periode.

Problemet kan være, at hun går meget højt med hovedet og dermed sænker ryggen = belastning. Jeg er ikke særligt begejstret for brug af chambon eller indspændingstøjler, men kan det være en løsning for at aflaste ryggen?

Vi har desuden for 3 ugers tid siden lagt en pad under sadlen, fordi jeg tænkte at det kan aflaste ryggen lidt, når hun nu går ret uhensigtsmæssigt med hovedet.

Hun får pause i et stykke tid nu, da hun naturligvis ikke skal rides når hun ikke er rengående.

Pyh, er på ret bar bund ift. sådanne problemer. :hva:
Knus fra Anni
User avatar
Line_Calano
Posts: 669
Joined: Mon 3. Mar 2008 02:14

Ondt i ryggen...

Post by Line_Calano »

Nu kommer der jo lidt religion ind i billedet.
for nu er det, det begynder at handle om hvad man tror på og ikke tror på.

Hvis en hest hver dag render og har øjenkontakt til rytteren, så er det i mit hovede værre end hvis den ind imellem går med en indspænding af en art. om man så vælger at sige at to dage om ugen er det longe dage og her har den indspændingen på eller om man vælger at lade pigen ride med indspændingen et par dage er i mit hovede underordnet. Dette selvfølgelig når hesten er rask.

Det bliver jo hurtigt en ond cirkel. hvis hesten går forkert får den ikke muskler til at gå rigtigt. det strammer når den så skal vendes om, hvilket gør det mindre behageligt for den at gå rigtigt.

jeg har bedst erfaringer med en rigtig chambon, ikke de der elastikfandener, eller en glidetøjle. glidetøjlen bruges nemt som indspænding også og kan fint fungere mens man rider uden at man behøver at have den i hånden. den sættes fast i gjorden og så op gennem bidringene og op til de små ringe, man klipser alt muligt andet gejl fast i, på sadlen. Det er meget vigtigt at den ikke er for stram, den skal kun tage ved når hesten virkelig er ovenud. det samme gælder iøvrigt for chambonen.
Nu ved jeg at nogen vil påstå at man ødelægger stopknappen etc. dette har jeg aldrig haft bøvl med. alle de unge af mine har gået med glidetøjlen således i en periode, hvis de har haft tendens til at kigge stjerner.

Hvad gør man så lige nu. den skal selvfølgelig være rentgående først. hvis ikke den er det inden for et par dage ville jeg nok kontakte dr megadyr.
Sadlen skal jo naturligvis ligge rigtigt. det kan dr megadyr jo kikke på hvis han alligevel er ude. det der med 'bare' at lægge en pad under for at aflaste er ikke altid godt. nole gange er det jo godt nok, men andre gange skader det mere end det gavner.
når så hest er rentgående og smertefri skal den jo til at lære at vende rigtigt. dette ville jeg gøre i en longe med en indspænding som beskrevet før. lad være med at longere for længe af gangen. det er MEGET hårdt for indvendige forben. sørg for at skifte volte ofte.
dr megadyr kan garanteret udstyre dig med et mere præcist genoptrningsprogram. det er nogle år siden jeg sidst havde rygproblemer men dengang havde vi en periode med traven over bomme også. meget kan jo være ændret idag.

held og lykke med det.
Grå power - For mere magt til de skimlede heste

http://linebergmann.dk/

'- Not particularly drunk, just the kind of drunk where you haven't been able to stand for the last three days.'
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Ondt i ryggen...

Post by gukuvi »

Jeg kan slet ikke givve dig nogen råd, er simpelthen for dum udi i disse ting, men jeg bemærkede at din pony hedder noget med Moonlight og kom til at tænke på om det er en araber, idet der er et stutteri ved det navn.
Det var bemærkningen med at hun går højt med hovedet der fik mig på den tanke.

VH Gunni.
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
User avatar
Annibl
Posts: 242
Joined: Sun 2. Mar 2008 00:09

Ondt i ryggen...

Post by Annibl »

Tak Line, det er ihvertfald brugbar info - er godt klar over at indspænding m.m. er et nærmest religiøst emne for hestefolk. Vores tidl. berider brugte det konsekvent (elastikker) til alle elevhestene, mens vores nuværende så vidt jeg ved arbejder på at tage dem af. Da Maja skulle ride uden chambon - efter 5 års ridning - var hun nærmest skrækslagen hver gang hesten løftede hovedet. Jeg synes bestemt ikke det er godt for noget, når det er urutinerede ryttere der handler om. Man skal sg vide hvad man har i hænderne af hjælpemidler.

Jeg havde pony lidt ude i dag og hun går stadig ikke godt. Vil dog gerne hoppe lidt rundt. Kom til at tænke på at den store pige vi har til at ride hende måske er for tung til hende. Hun er bare teenager, men ikke videre "klein" i det - dygtig rytter dog, så ærgerligt hvis hun er for tung. Min egen datter er høj, men slank.

Nu ser vi lidt an, hvad der sker.... vi har allerede gjort brug af dyrlæge op til flere gange så vi er i vanen. Har iøvrigt en sundhedsforsikring, så måske jeg kan få dækket noget der.

Gunni - vi ved ikke rigtigt hvad der er i hende, da fortiden fortaber sig i det dunkle. Den salgsstald vi fik hende fra kaldte hende Moonlight pga. hendes karakteristiske stjerne (halvmåne), så det stod i handelpapirerne. Vi har så tilføjet Shania. ;-) "De kloge hoveder" vi har snakket med, mener der kan være noget New Forest og måske lidt araber i hende. På mig lyder det ikke helt utopisk. Hun har et fint, dog ikke typisk araber, hoved og gør sig til på samme måde som den "ægte" araber der har været i klubben. Så måske... :lol:
Knus fra Anni
User avatar
Line_Calano
Posts: 669
Joined: Mon 3. Mar 2008 02:14

Ondt i ryggen...

Post by Line_Calano »

det er svært med indspænding. jeg er slet slet ikke fan af det hver dag. men jeg synes ikke det skader ind imellem. hvis ikke man vil at pigen skal ride med det, så kan den jo som skrevet bare gå til longering de dage. mere at den lige får vendt rigtigt et par gange om ugen så ikke den bliver svagere og svagere i ryggen.
Grå power - For mere magt til de skimlede heste

http://linebergmann.dk/

'- Not particularly drunk, just the kind of drunk where you haven't been able to stand for the last three days.'
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Ondt i ryggen...

Post by 99E »

Jeg ville smide hesten på fold og fede den op så den havde normalt HULD (men så "bare manglede muskler) før jeg begyndte træningen.
Derudover synes jeg I skal se om ømheden går over i løbet af en uge - og ellers få en dyrlæge ud - evt. en kiropraktor.

Og efter dét er min "standard-anbefaling" at hesten startes på Hill Therapy, først med enten en lille bakke eller cavalettis, derefter større bakker eller spring.
http://www.parellisavvyclub.com/media/hilltherapy.pdf
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
aribeth

Ondt i ryggen...

Post by aribeth »

jeg ville nok, inden jeg selv stiller diagnosen som "noget med ryggen" få fat i dyrlægen og finde ud af hvor problemet sidder henne af...

Og så ville jeg også sende ponyen på fedefold, og så skridte og skridte og skridte på den (hvis altså den er rengående) og rose den hver gang den ruller en peanut med mulen... altså går med mulen helt nede i bunden af ridebanen og løfter ryggen... og så er cavalettis og bakker bare gode...

Men først og fremmest vil ejg sige... få ordentlig hjælp. Lad være med at putte indspænding og dimser på hvis ikke i kan administrere det og se om det virkelig har en virkning på ponyen.


Katrine
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Ondt i ryggen...

Post by Stimata Doamna »

Jeg er enig med 99e og Katrine.

Mht. longering ville det måske være godt at få fat på en kapsun og en rutineret longefører - jeg bruger selv indspændinger, men kun fordi jeg har været for "doven" til at køre ud og finde mig en ordentlig kapsun.

Se fx. disse billeder, som Gunilla delte med os, http://www.strigler.dk/forum/viewtopic.php?t=3631
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
Post Reply