Ondt i ryggen...

User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Ondt i ryggen...

Post by Ane »

Jeg er så en af de religiøse

Jeg ville aldrig smide nogen former for indspændinger på den - jeg ville heller ikke sende den til en træner der anbefaler dette. Selv om ponyen ikke går imod indspændingen så er det en konstant trækken i munden der kan risikere at ødelægge stopsignalet og give andre problemer senere. Og jeg ville nok også mene at stjernekiggeriet er et symptom på at der er et eller andet galt et eller andet sted, og at det derfor ikke skal fikses 'mekanisk'.

Jeg ville få kræet tjekket igennem af en kiropraktor, helst en der er kompetent i at vurdere om sadlen generer.

Så ville jeg obserevere hvornår den begynder at stikke næsen i vejret: gør den det når den løber løst på bane og fold?, når man sadler op? når man sætter sig i sadlen? når den bliver ophidset?

Dette ville kunne give mig et hint om hvad det er der generer. Hvis ikke det er ryggen eller sadlen, så vil jeg tro den kære pony bliver nervøs og 'tændt' og så skal den lære at slappe af.. det er en mental tilstand og kan heller ikke komme af at man spænder den ind i snore.

Hvor meget kommer den ud?

over and out fra en helligrøv..

Ane

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
Annibl
Posts: 242
Joined: Sun 2. Mar 2008 00:09

Ondt i ryggen...

Post by Annibl »

Ane, jeg kan nemt følge dig. Er slet ikke vild med at skulle bruge den og det skal kun være en overgang. Maja er begyndt at kunne ride hende ned uden efter en uges tids brug af chambon. Vores berider er ikke den store tilhænger af hjælpetøjler, så det er ikke noget hun bruger.

Shania får ikke træk i munden med chambonen, for hun slapper helt af så snart hun får den på, sådan at den hænger løs.

Mht fold, så er det meget forskelligt. Alt fra en times tid - i dårligt vejr - og fra morgen til midt eftermiddag.
Knus fra Anni
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Ondt i ryggen...

Post by annetteB »

nå, ja...så lad mig da krybe ud af skabet som Officiel Hellignumse.
Jeg tilslutter mig i et og alt Anes betragtninger.
Hvis hesten ikke bruger ryggen korrekt og derved får ondt i den - så er der som regel en grund. Og den grund er yderst sjældent, at den mangler en chambon elelr et sæt indspændinger.

Cacao har lige været til kiropraktor på Susan foranledning pga en tilbøjelighed til gjordkramper. Der blev fundet ikke mindre end tre skader på ham - da de blev rettet havde han sjovt nok heller ingen problemer med højregalop elelr sidebevægelser, hvilket han ellers har haft tidligere, men hvor vi har fejlfortolket årsagen til det.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Ondt i ryggen...

Post by Ane »

og jeg glemte endda en helligrøvsting...

få tjekket dens tænder.. af en ekspert, ikke bare den lokale dyrlæge

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Ondt i ryggen...

Post by Lone Beck »

Aaah, vi skal vælge side :hhansen:

Jeg går med line-calano. En stjernekigger har kun godt af at blive longeret MED LØS indspænding et par gange om ugen :askepot:

Men det er med indspændinger som med havre, pisk, godbidder og alt muligt andet i hesteverdenen: Enten misbruger man det eller også bruger man det slet ikke. Ifølge de rægiliøse, altså :lol:

Det er selvfølgelig noget pjat: En hest har ikke godt af at rende rundt med mulen i vejret. Den har heller ikke godt af at blive spændt voldsomt ind med et konstant træk i munden. Men den gyldne mellemvej findes altså: Løs indspænding, der først "virker", når hesten prøver at kigge stjerner :ide:

(Og man kan også godt give en hest havre uden at give den 5 kilo om dagen. Havre kan glimrende udfodres i mindre mængder :hhansen: )
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Lone

Ondt i ryggen...

Post by Lone »

jeg går egentlig heller ikke ind for forværringer af problemet ved at vælge den sværest mulige løsning.

En hest som kigger stjerner har problemer med at bruge sin ryg på en hensigtsmæssig måde.
Det kan arbejdes væk ved longering og senere god ridning - en masse frem og ned, longering i kapsun og en følsom arbejden med hestens bevægemønster.

Men hvis nu ikke det kan lade sig gøre? Hvis nu træner og elev ikke kan arbejde på den måde og det tror jeg da egentlig ikke pigen magter, eftersom jeg kan se hvormange voksne, erfarne folk, der har problemer med at longere korrekt - fordi det kan være svært - så nytter det ikke at forsøge at arbejde videre på den måde og derved aldrig nå frem til en løsning af problemet eller en forbedring?
Det behøver jo ikke, at være en dårlig træner, der foreslår den slags - det kan faktisk være en træner der vurderer ponyen og eleven og forstår, at han/hun må finde en løsning, der rent faktisk vil virke for dem og at det ikke kan nytte, at foreslå noget, der overstiger deres fælles formåen.

En løs indspænding kan da være en god hjælp i sådanne tilfælde - det kan det også være, hvis hesten meget længe har arbejdet i et forkert bevægemønster og det er vanskeligt at få den til at bruge sig på anden vis.
Det betyder jo ikke, at man skal spænde den ned med mulen på bringen, eller på anden vis overdrive - det betyder jo bare at man guider den til en bedre holdning.
Forudsætningen er selvfølgelig at hesten bruger indspændingen i kortere perioder og får lov at varme op og akridte af uden den LØSE indspænding.

Principielt går jeg heller ikke ind for indspænding - men jeg kan sagtens forstå, at det kan være noget man er nødt til at benytte sig af i visse tilfælde og at det ind imellem kan være den bedste løsning.
Alt med forstand og måde - også TROEN!

Derimod går jeg fint ind for havre - det er et udmærket fodermiddel?
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Ondt i ryggen...

Post by annetteB »

[quote:8c398a0f81]Alt med forstand og måde - også TROEN! [/quote:8c398a0f81]

Helt sikkert. Jeg ville bare aldrig sætte en indspænding eller en chambon på en hest FØR jeg var 200% sikker på at dens uhensigtsmæssige bevægelsesmønster ikke bundede i en hidtil uopdaget skade.
Det gør de rigtig tit, er jeg bange for.
:ked:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Lone

Ondt i ryggen...

Post by Lone »

Joeh - men nu har der jo været dyrlægetilsyn indtil flere gange?
Lone

Ondt i ryggen...

Post by Lone »

Men den kommer godtnok meget lidt på fold?

Jeg ville sørge for at den var meget mere ude hver eneste dag - det er ikek rimeligt, at den sommetider kun er ude en time?
Og det gør jo også problemet større at den står så meget inde.
User avatar
Annibl
Posts: 242
Joined: Sun 2. Mar 2008 00:09

Ondt i ryggen...

Post by Annibl »

Hun har ikke været nok på fold henover vinteren. Men vi har givet hende så meget tid som muligt. Det har været nødvendigt at være der, så længe hun gik ude, da foldmakker kunne finde på at smutte gennem hegnet og hun flipper ud hvis hun kommer til at stå alene. Nu har hun fået ny foldmakker og de kan lukkes ud om morgenen og stå alene uden problemer.

Det er spændende med så forskellige synspunkter. Jeg er ikke i tvivl om at effekten af chambon er positiv i vores tilfælde. Men jeg kan jo også iagttage hende og se forandringen. Hvor hun tidligere gik højt med hovedet og var besværlig at håndtere til tider, går hun nu rigtigt dejligt. Maja, der ikke kan kaldes rutineret, rider hende til bidet (uden stram chambon, den hænger løst), hun kan bøje hende og ride hende godt bagfra, så der er mere sammenhæng i hesten. Stor forandring fra en pony, der nærmest var "delt i to".
Knus fra Anni
Post Reply