Ondt i ryggen...

User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Ondt i ryggen...

Post by Ane »

Vi bliver aldrig enige Anni - en hest der har valget mellem at stikke næsen op og blive trukket i munden af en (selv nok så løs) chambon eller at sænke hovedet og få fred i sin mund går ikke til biddet i min bog. Men ok - jeg red selv mine ponyer 'til biddet' på den måde som ponyrytter, og de bliver da helt klart rarere at være på med en chambon.

Man lærer hesten at når man trækker den i biddet (eller når chambonen/indspændingerne gør det) så skal den bukke i nakken- det skal min hest ikke - den skal stoppe. Bukket i nakken kommer (i min verden) når hesten slapper af og arbejder bagfra og helt uden fiflen med tøjlen.

Men misforstå mig ikke.. i må gøre som det virker for jer.. jeg jubler bare ikke over jeres løsningsmodel. Må vi ikke snart se nogle billeder af den pony der?


med fanatiske helligrøvhilsner Ane :ane:

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Ondt i ryggen...

Post by annetteB »

[quote:ba96c80c24]Bukket i nakken kommer (i min verden) når hesten slapper af og arbejder bagfra og helt uden fiflen med tøjlen. [/quote:ba96c80c24]

Og det GØR det!
Lige med det samme endda.
:askepot:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Lone

Ondt i ryggen...

Post by Lone »

Anni skrive jo ikke at hesten "går til biddet" pga chambonen, men at den bruger sig bedre og at datteren derfor kan ride den bagfra.

Der er vel ingen der tror, at man rider hesten til biddet - bare fordi den bøjer nakken?
Og der er vel ingen, der er uenige om at hesten skal rides og samles bagfra?
Uanset om man så rider med brug af tøjlen, uden tøjlehjælp - eller baglæns - eller hvordan man nu tror det skal finde sted.
User avatar
Annibl
Posts: 242
Joined: Sun 2. Mar 2008 00:09

Ondt i ryggen...

Post by Annibl »

Ane, det er okay. Hvis du lover, at du kan leve med det, så lover jeg det samme. :heidio: :linski: Jeg har sg ikke meget forstand på, derfor stoler jeg på dem jeg omgiver mig med, som har forstand.

Billeder af kræet - har da vist lagt nogen ind i et galleri eller noget.... ellers er der masser på vores hjemmeside og på heste.galleriet (hedder det vist) under Shania.
Knus fra Anni
Boysen
Posts: 8
Joined: Tue 4. Mar 2008 06:17

Ondt i ryggen...

Post by Boysen »

Hey..

Jeg ville helt sikkert få en kiroprakter til at gå hesten igennem - vi har prøvet noget lign. med vores pony for år tilbage, og det var/er jeg rigtig glad for at vi gjorde. Han havde ondt - var masser på fold, og havde ikke nogen problemer - men den kom i ridningen.

Jeg ville aldrig vælge indspændinger på nogen måde, før ponyen var gennemgået. De fleste heste har en høj smertetærskel, og viser derfor ikke smerte.
Vores var ikke rigtig halt men, han trådte ikke ind under sig, som han tidligere havde gjort - det virkede som om han var lidt uren. Han slog tit fra i dressuren. Jeg var glad for at, vi meget hurtigt blev opmærksom på hans adfærd, og ikke påførte ham yderlig smerte.

I mine øjne burde du henvende dig til kiroprakter - kun et godt råd.

Mvh Anne
Post Reply