Et spørgsmål om holdning

User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Et spørgsmål om holdning

Post by 99E »

Belinda, jeg TROR stratego mener at hun ikke er med på hvad det er du prøver at sige. Jeg forstår i hvert fald ikke hvad du plaprer om.
Her ude blandt almindelige mennesker kan du ikke regne med alle kender de latinske betegnelser på diverse knoglestumper.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

Et spørgsmål om holdning

Post by Stutteri Highmoor »

Men 99E, den første gang jeg skriver en latinsk betegnelse så skriver jeg det danske udtryk bagefter. Derefter må det være op til den opmærksomme læser, at forstå min plapren.
Måske har jeg glemt et dansk udtryk her og der, hvis det er tilfældet så beklager jeg!

hilsen Belinda
CJ

Et spørgsmål om holdning

Post by CJ »

der er en ting jeg altid har lært.

du kan ikke forvente din hest kan gå i balance hvis du ikek selv er i balance, og som jeg ser det sidder du meget må ballerne og læner dig om på bagsvislen og så er din vægt jo helt forkert og derved kan din hest ikke yde optimalt.

der er jo en grund til at vi stræver hen imod at sidde korrekt, og med korrekt mener jeg du kan tegne en lodret streg fre skulder ned gennem hoften og til hælen.

så umildbart kan jeg ikke helt se logikken i din ridning, undskyld.
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Et spørgsmål om holdning

Post by stratego »

[quote:6265c11588]Såfremt man sidder ret op og ned, direkte på tuber isci, og laver en knibeøvelse, suges underlivet højere op, hvis hesten er ekstrem følsom og velredet så vil den reagere på dette som en halvparade, altså en anholdning. Dette fordi, knibeøvelsen vil bevirke at lænden inddirekte vil holdes en anelse antrukken. [/quote:6265c11588]

Lige præcis

[quote:6265c11588]Hvis man "ruller" bagud på tuber isci og ender på os sacrum [/quote:6265c11588]
Dette er aldeles forbudt i min ridning, da det gør rytteren rider bagud og skader mere end vedkommende gavner.


[quote:6265c11588]Så du kan ikke rulle på den ene tuber mens du sidder stille på den anden. Det du kan er at forskyde vægten igennem tuber, altså ligge mere vægt i den ene side af sadlen end den anden. [/quote:6265c11588]

Du har ret i at jeg lægger mere vægt på den ene balle som den anden, men har kun oplevet at kunne sidde helt stille på en islænder i tølt ellers synes jeg altid man flytter med i hestens bevægelse.

mvh.
Britta, som lige skulle tygge lidt på det latinske
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Et spørgsmål om holdning

Post by stratego »

En kraftig hals er ikke en eksteriørfejl, men en hest med svæver ganashe er, ihvertfald hvis man vil bruge ehsten til dressur.

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Et spørgsmål om holdning

Post by stratego »

Man bygger jo hesten op hele tiden for at få bedre bæring og ikke mindst samtidig skridtlængde.
Jeg siger gerne højt at flyve dybt at falde.
Med det mener jeg at hvis hesten først er kommet op at jorden så er det mere synligt når den falder fra hinanden end hvis hesten slæber rundt på forparten og ser flad ud.

I perioden hvor hesten skal ind og bære mere eller få længere skridtlængde vil der altid være noget som ikke virker, da det jo for både hest og rytter skal ske nogle ændinger og de er på "nyt" teritorie.
Når først den pågældende bæring er på plads vil hesten jo være vant til at gå sådan.

Ved ikke om det gav lidt forståelse.

Tror jeg har har en fornemmelse af hvad lope er og det lyder lidt i retning af dressurens samlede springende galop.

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Et spørgsmål om holdning

Post by stratego »

[quote:7d0053d503]Du må mene noget andet end gå bag bidet, det er lidt svært at forstå hvad det er du mener når udtrykket "gå bag biddet" i alm rideterminologi betyder at forbindelsen mellem rytterens hånd og hestens mund bliver brudt. Det er når hesten unddrager siig bidets virkning ved at tage hovedet bagud. [/quote:7d0053d503]

Kan da altid prøve:

Formålet er at hesten skal gå på en bøjet tøjle. Dvs. ingen kontakt ( også kaldet eftergivenheden) når hesten går korrekt.
Tøjlen skal dog ikke være mere bøjet end at et kild i håndfladen med ringfingeren gør at man har så meget kontakt at man kan mærke ladderne. Hesten suger på biddet. Når hesten suger på biddet kan man vise den hvor man vil have den skal søge hånden næste gang ved det tryk biddet lægger på ladderne. Hesten skal så søge hånden og løsne sig og man har eftergivenheden.

Er trykket for kraftigt vil hesten søge for langt ind og gå under lod. Er trykket for let vil hesten ikke reagere. Så det drejer sig meget om lette hjælpere og ikke mindst timing af hjælperne. Altså indføling.

Essensen af min form for ridning er faktisk at hesten ikke kan udføre noget før den går på eftergivenheden, da det jo er her hesten løsner sig og gør det man beder om.

Når hesten går på eftergivenheden så går den afslappet og en afslappet hest er en del nemmere at arbejde med.

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Et spørgsmål om holdning

Post by stratego »

cj:

Det er da bare helt ok.
Kan se at på alle bildler rider jeg i action-sadlen og den har jeg netop skiftet ud fordi jeg sad for meget på bagsvislen og blev dermed smidt for meget ud af sadlen når jeg kom op hvor hesten flyttede en del mere på mig.

Har været ved at lede efter andre billeder, men ahr ikke lige faldet over nogen. Må snart få gemalen med ud og forevige lidt igen.

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

Et spørgsmål om holdning

Post by Stutteri Highmoor »

Nu lykkedes det, jeg er smidt af vognen., av!!!!
Der er simpelt hen noget som ikke hænger sammen her.

Du svarer Katrine, på hendes observation af din opstillling som tydeligt bæger præg af stolesæde:
[quote:135be591f1]Jeg ved godt jeg har en tendens til at sidde i stolesæde, men det skyldes egentlig at jeg sidder på sædeknoglerne og holder balancen på dem.
Dvs. at jeg sidder på midten og når hesten så skubber mig frem så ruller jeg med i bevægelsen[/quote:135be591f1]
Hvis du virkelig sidder på sædeknoglerne og forbliver i den balance, kan du da ikke falde ned i stolesædet. Så det kan du ikke give som årsag!

Så svarer du mig, på min forklaring om, hvad der anatomisk og biomekanisk sker hvis man "ruller" på sædeknoglerne, det vil sige, at når man ruller frem så ender man i spaltesæde og når man ruller tilbage, så ender man på korsbenet og kommer automatisk til at udligne lændesvejet og sidde i stolesæde. Du svarer:
[quote:135be591f1]Dette er aldeles forbudt i min ridning, da det gør rytteren rider bagud og skader mere end vedkommende gavner[/quote:135be591f1]

JC kommer så med følgende observation:
[quote:135be591f1]du kan ikke forvente din hest kan gå i balance hvis du ikek selv er i balance, og som jeg ser det sidder du meget må ballerne og læner dig om på bagsvislen og så er din vægt jo helt forkert og derved kan din hest ikke yde optimalt. [/quote:135be591f1]

Hvortil du svarer:
[quote:135be591f1]Kan se at på alle bildler rider jeg i action-sadlen og den har jeg netop skiftet ud fordi jeg sad for meget på bagsvislen og blev dermed smidt for meget ud af sadlen når jeg kom op hvor hesten flyttede en del mere på mig. [/quote:135be591f1]

Her er det så at jeg ikke kan finde ud af hvad du egentlig mener omkring korrekt opstilling?????????????????
Du erkender jo i første citat, at du ved, at du ofte sidder i stolesæde. Dette jo medfører så JC' og min forklaring, hvor du jo som svar på mit indlæg, fortæller at det er aldeles forbudt i din ridning, da det jo skader mere end det gavner! Men når du sidder sådan, så indvirker du jo netop som du selv fordømmer!?
Så afslutningsvis er det så din sadels skyld eller fortolker jeg bare dit sidste svar helt forkert???????????

Puha, det er altså lettere at diskutere ansigt til ansigt. Så kan man jo få opklaret tvivlsspørgsmål med det samme!

hilsen Belinda
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Et spørgsmål om holdning

Post by stratego »

Noget tyder på I fortolker forkert.

Man ruller på forsiden af sædebenene og kommer aldrig om på bagsiden af sædebenene. Kommer man om på bagsiden så rider man bagud og sidder nærmest på halebenet.

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
Post Reply