Et spørgsmål om holdning

aribeth

Et spørgsmål om holdning

Post by aribeth »

Britta, det du her beskriver er DIN ridestil ikke? og altså ikke sådan som de fleste nok lærer at ride og rider?

Det er nemlig lidt svært at læse mig til om du blot beskriver DIN ridemåde, eller om du beskriver sådan som du mener alle bør og skal ride... Det kan godt lyde lidt henad som om du mener at din måde er den man rider rigtigt på. (som om der er en endegyldig rigtig måde at gøre tingene på :linski: )

Er det din ridemåde du beskriver så forstår ejg bedre hvorfor jeg egentlig er så forvirret over noget af det du skriver, for når jeg koder det sammen med den måde jeg har redet dressur på og den måde jeg ser og læser at folk rider på, så er der nogle ting som simpelthen slet ikke hænger sammen.

Jeg synes egentlig når jeg læser det du skriver, at du komplicerer tingene meget, eller også er det simpelthen fordi jeg har svært ved at forstå dine beskrivelser.


Katrine
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Et spørgsmål om holdning

Post by stratego »

Når jeg rider i en westernsadel så skal jeg også tage mig mere i at lægge schenklerne mere tilbage da jeg af en eller anden grund har mere vægt i bøjlen (hedder det det?)
Ellers er det nærmest som om man har fødderne på skuldren.
Har desværre ingen billeder af min westernridning.
I en westernsadel kan man heller ikke lægge schenklerne ind til hesten som man kan i en dressursadel. Så forstår egentligt godt der er forskel på hjælperne.

Det jeg har haft mest svært ved i western er faktisk at jeg synes hesten lunter for meget rundt og har virkelig skulle tage mig selv i nakken for ikke at skynde på den, men har man først accepteret tempoet så er det skam ok, men kunne ikke leve med det som min daglige ridning.

Er meget på begynderstadiet i western, men tror helt sikekrt på at man kan lære af hinandens teknikekr, hvis man er åben for det.

Om ikke andet så at forstå hvorfor andre gør som de gør og hvorfor hesten så gør som den gør.

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
CJ

Et spørgsmål om holdning

Post by CJ »

jeg er godt nok noget forvirret her????


da jeg red dressur handlede det om at byge en styrke op i hestn som kom bagfra via den halve parade og op i hånden så hesten gradvist fik mere styrke til at kunne gå mere kandaceret og derved få en højere samling. dette opnåede man ved at samle hesten korrek via den halve parade.

i den engelske dressur har du det drivende sæde, anholdning på tøjlen og schenkel hjælp, alt sammen til at øge samling eller gymnasticere din hest til at kunen opnå en højere samling og løsgørenhed.

om man rider den engelske dressur elelr den klassiske viser også hvordan din hest samles og der er forskellige måder at opnå denne samling på da det er toi vidt forskellige ride former.

ligeledes med western, der ønsker man at hesten skal være selvbærende og selvgående og eftergiven på tøjlen, men man kan ligeså lidt sige at dressur, klassisk eller western bygge ud ad samme ridning som man kan sige at dykning eller højdespringning er det sammne

allerede via den første træning af hesten adskiller de forskellige former sig.

western starter i oftest, snafel og går videre på stangbid og neckreining på en hånd.

klassisk starter i kapsun og går vider på blank kandar på en hånd

mens dressur går fra alm trensebid til kandar og bridon.

ligeledes er der stor forskel på hvorledes man bruger hjælpere som ben, sæde og vægt.

så hvis vi skal debatere hvordan vi opnår en korrekt samling inden for feks engelsk dressur vil jeg vove den påstand at det i den engelske dressur foregår via grundstenen, nemlig den korrekt udførte halve parade.

derfor nytter det ike noget vi diskutere hvad vi hver især gør, hvis der er nogen der er itvivl så vil jeg anbefale folk at læse Kyras ABC hun forklare nemlig ret godt hvordan du arbejder dig frem til den større samling via den halve parade og derved opnå større samling på din hest. DESUDEN lægger hun stor vægt på man ikek bør samle en hest mere end dens bæreing og styrke tillader.

hvis man gør det korrekt ( halve parade og ride hesten bagfra op i hånden) vil man se at hesten "knækker" det korrekte sted, nemlig med nakken som øverste punkt og i lod, frem for den nye trend med at runde i halsen og gå bag lod som mange gør idag, bla alles nye darling: matine.

såfremt nogen vil se beviser kan jeg i næste uge gerne på den samme hest( 4 års quarter) vise både dressur og western hvor i kan se hvad jeg vil forklare i billeder, men husk hun er kun 4 derfor nægter jeg at bede hende om støre samling end hun kan klare.
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Et spørgsmål om holdning

Post by stratego »

Katrine:

Det er min måde at ride på jeg beskriver. Andre har så andre måder at ride på og det har jeg det fint med.
Jeg har nok bare fundet mine vise sten og har pt. ikke problemmer der gør at jeg har planer om at ændre på ridningen.

Det komplicerede er faktisk at lære at skille hjælperne ad og kunne bruge dem hver for sig eller i kombination.
Kan man det så kan man lave alle øvelser fra ld til grand prix. Da alle øvelser består af en kombination af hjælperne i en eller anden form.
Men sådan er alle grene indenfor ridesporten jo bygget op.

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
aribeth

Et spørgsmål om holdning

Post by aribeth »

Jeg vil gerne tillade mig at kommentere på dine udtalelser om westernridning, det ved jeg da trods alt en smule mere om end dressuren.

[quote:52f3d2c598]Når jeg rider i en westernsadel så skal jeg også tage mig mere i at lægge schenklerne mere tilbage da jeg af en eller anden grund har mere vægt i bøjlen (hedder det det?)
Ellers er det nærmest som om man har fødderne på skuldren.
Har desværre ingen billeder af min westernridning.
I en westernsadel kan man heller ikke lægge schenklerne ind til hesten som man kan i en dressursadel. Så forstår egentligt godt der er forskel på hjælperne. [/quote:52f3d2c598]

Hvorfor du har mere vægt i bøjlerne kan jeg ikke svare på... det har jeg ikke selv, tværtimod har jeg emget mere vægt i sædet, men bøjlerne på en westernsadel er jo både tungere og større, så det er muligt at det for en nybegynder føles som om vægten er meget i bøjlerne... ellers er det fordi du sidder forkert og presser vægten ned i dine bøjler. Det er ikke meningen!

Men jeg bliver altså nødt til at sige at hvis du fåe endnu mere stolesæde af at sidde i en westernsadel så tror jeg du skal holde dig fra det... :linski:

Faktisk fik jeg, da jeg i sin tid konverterede, pludselig en meget bedre kontakt med hesten via mine schenkler i en westernsadel, dit ben er mere i ro inde ved hesten og du kan derfor ved meget små bevægelser med foden frem og tilbage give klare signaler... Hvilket en godt redet westernhest også vil bære præg af. der ligger "knapperne" inden for ganske få cm.
Grunden til at min kontakt blev bedre var blandt andet, at man på grund af fenderne og hele westensadlens opbygning også ret automatisk får en roligere schenkel.

[quote:52f3d2c598]Det jeg har haft mest svært ved i western er faktisk at jeg synes hesten lunter for meget rundt og har virkelig skulle tage mig selv i nakken for ikke at skynde på den, men har man først accepteret tempoet så er det skam ok, men kunne ikke leve med det som min daglige ridning. [/quote:52f3d2c598]

Joh tempoet er noget andet, men nu mener jeg heller ikke at tempoet er det interessante i dressuren, det der har været det interessante i ridnignen for mig uanset det har været western eller dressur, har været den gode ridetur, at hesten kommer op under en og bruger ryggen i en sådan grad at man bliver suget ned i sadlen eller bliver et med hesten... om man vil.

At du ikke kan leve med det som din daglige ridning forstår jeg egentlig godt... jeg kunne heller ikke leve med engelsk dresur som min daglige ridning, det er vel et spørgsmål om smag.

[quote:52f3d2c598]Er meget på begynderstadiet i western, men tror helt sikekrt på at man kan lære af hinandens teknikekr, hvis man er åben for det[/quote:52f3d2c598]

Nu ve djeg ikke hvad du mener med hinandens teknikker, men mener du at vi dressur- og westernrytter imellem kan lære noget af hinanden, så kan det godt være du har ret der... dog ved jeg bare at jeg skal tage mig selv i at smide rigtig mange af mine "dårlige vaner" fra dressuren væk :linski:

Katrine
aribeth

Et spørgsmål om holdning

Post by aribeth »

Ok Britta tak for det, så er jeg lidt mere med :-)


Katrine
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Et spørgsmål om holdning

Post by stratego »

Er jo vant til at bruge mine lægmuskler som schenkler og det er ikke rigtigt muligt i en westernsadel og synes derfor heller ikke jeg kommer ind til hesten på samme måde, men det kan sagtens skyldes jeg er nybegynder i den gren.

Bøjler er mere faste og sadelklapperne mere kraftige, ihvertfald på de sadler jeg har redet i og der er pænt mere plads til bagdelen. Sadlen er samtidig mere hård end det jeg er vant til og det virker i starten mere ukomformetabelt.

Denne uvante for mig kombination gør nok at jeg vil have tendens til at lægge mere vægt i bøjlerne for nu at være sikker på at holde dem på. ;-)

Grunden til jeg rider dressur er jo også den gode ridetur og det kick det giver når man er en ekvipage og ikke bare hest og rytter og hvor man nærmest føler man er hestens ben.

Jeg tror samtidig også at det er en smagssag hvilken gren man vælger og man skal gøre det man har det bedst med.
Jeg er og bliver nok bare dressurrytter, men elsker da at komme ud i det blå og synes da også det er ret sjovt at flytte rundt på en kalv.

Alle har dårlige vaner og det trælse er jo egentlig at man har lært noget forkert, som er så frygteligt svært at komme af med igen.
Så tror jeg egentlig det er ligegyldigt hvilken gren man rider.


[quote:debfae15c3]
men mener du at vi dressur- og westernrytter imellem kan lære noget af hinanden, så kan det godt være du har ret der...[/quote:debfae15c3]

Det er lige det jeg mener. :jeanie:

mvh og godnat
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

Et spørgsmål om holdning

Post by Stutteri Highmoor »

[quote:0e559dc310]Jeg ved godt jeg har en tendens til at sidde i stolesæde, men det skyldes egentlig at jeg sidder på sædeknoglerne og holder balancen på dem.
Dvs. at jeg sidder på midten og når hesten så skubber mig frem så ruller jeg med i bevægelsen.[/quote:0e559dc310]
Hvis du sidder direkte på tuberculum Isci / sædeknoglerne, så vil du helt automatisk komme til at sidde med columnas naturlige krumninger, og dermed med lændelordose, altså et svej. For at holde sig i denne stillling holdes benene automatisk let bagud, derved skal der bruges mindre energi for at blive i stillingen.
Hvis du ruller henover tuber isci, så betyder det at du ret faktisk ender med at udligne lændelordosen og kommer til at sidde med din vægt på os sacrum / korsbenet. Derved skydes benene let fremad.
Det er da en farlig masse køreren rundt i sadlen med måsen!
Ønsker man at ride med sædet, så er det jo den antrukne lænd som kan koorigere hesten.

[quote:0e559dc310]Her kan jeg så lave en knibeøvelse og dermed holde hesten lidt mere i bevægelsen. [/quote:0e559dc310]
Såfremt man sidder ret op og ned, direkte på tuber isci, og laver en knibeøvelse, suges underlivet højere op, hvis hesten er ekstrem følsom og velredet så vil den reagere på dette som en halvparade, altså en anholdning. Dette fordi, knibeøvelsen vil bevirke at lænden inddirekte vil holdes en anelse antrukken.
Hvis man "ruller" bagud på tuber isci og ender på os sacrum og kniber, så trækker man mest endetarmen op i mod tyktarmen, om det så virker anholdende eller drivende aner jeg ikke, den metode har jeg alligevel aldrig prøvet!

hilsen Belinda
aribeth

Et spørgsmål om holdning

Post by aribeth »

[quote:5f24c31e99] men elsker da at komme ud i det blå og synes da også det er ret sjovt at flytte rundt på en kalv. [/quote:5f24c31e99]


Nu er westernridning jo meget mere end blot ture ud i det blå og kvægfræs... jeg vil ikke sige noget ondt om kvægryttere, men det er min opfattelse at det ikke altid er der man finder de allermest velredne og smidige westernheste...en kvæghest får sjældent lov at vise sit værd i en god jog eller lope...

Nå sidespring igen :linski:


Katrine
Lone

Et spørgsmål om holdning

Post by Lone »

[quote:697c4fd77a]Hvis man "ruller" bagud på tuber isci og ender på os sacrum og kniber, så trækker man mest endetarmen op i mod tyktarmen, om det så virker anholdende eller drivende aner jeg ikke, den metode har jeg alligevel aldrig prøvet!

[/quote:697c4fd77a] :viben: :viben: :viben: :viben: :viben: :viben:
Post Reply