Et spørgsmål om holdning

User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Et spørgsmål om holdning

Post by annetteB »

[quote:f775e471c0]Når nakken er højeste punkt så går hesten i lod. Er nakken skrånende så går hesten enten over eller under lod.
[/quote:f775e471c0]

Se, nu ved jeg ikke om jeg har misforstået dig - for jeg er faktisk ikke enig i ovenstående. Heste med korte svære halse eller snævre ganasher kan man ride med nakken som højeste punkt fra nu af og til juleaften uden de af den grund får næseryggen i lod.
De vil normalt bære hovedet med næsen endog noget foran lod hvis de er korrekt redet.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Et spørgsmål om holdning

Post by stratego »

[quote:c40db0849d]Hvis du sidder direkte på tuberculum Isci / sædeknoglerne, så vil du helt automatisk komme til at sidde med columnas naturlige krumninger, og dermed med lændelordose, altså et svej. [/quote:c40db0849d]

Det er jo egentlig det jeg gør. Når så hesten skubber mig frem bagfra ruller jeg med frem på sædeknoglen. Flytter mig ikke i sadlen, men lader hesten flytte mig.
Vil jeg så have mere gang i motoren så ruller jeg lidt kraftigere som hesten skubber mig. Vil jeg have mere bæring så laver jeg en knibeøvelse i rullet.
Lisette er mere følsom for dette som Scarlet.

Vil jeg have mere gang i det ene bagben som det andet så ruller jeg mere på det ene sædeben som det andet.
Her kommer sædehjælpens muligheder så til sin ret.

[quote:c40db0849d]
Hvis man "ruller" bagud på tuber isci og ender på os sacrum [/quote:c40db0849d]

Her snakker du så russisk. ;-)

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Et spørgsmål om holdning

Post by stratego »

Nu ved jeg ikke hvad lope er, men det er da korrekt at indenfor alle grene af ridesporten er der nogen der bygger hesten op til det arbejde den skal udføre og andre ikke gør. Dette er så som regel af uvidenhed.

Jeg har dog kun interesse i at lære fra dem der bygger op. De andre kan jeg ikke bruge til noget.

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Et spørgsmål om holdning

Post by stratego »

[quote:b3b54145f5] Heste med korte svære halse eller snævre ganasher kan man ride med nakken som højeste punkt fra nu af og til juleaften uden de af den grund får næseryggen i lod.
De vil normalt bære hovedet med næsen endog noget foran lod hvis de er korrekt redet. [/quote:b3b54145f5]

Her har du så ret, men det er jo så deres eksteriør der gør det og så er det det.
Ville så heller ikke købe mig en hest med disse eksteriørfejl hvis min plan var at ride den svære dressur, men derfor kan den type heste godt gå korrekt på det plan de nu kan.
Dressuren er jo for at få en holdbar hest og så er der idealet at ride efter de kompromier man må lave undervejs alt efter hesten.

Her er det at hesten får foran lod idealet og det er så det.

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
aribeth

Et spørgsmål om holdning

Post by aribeth »

Når du skriver "bygger op" mener du så det vi andre kalder for grundridning?

Lope er en "pleasure" galop, men den bruges også i andet end pleasure, det er en samlet langsom og meget behagelig galop.


Katrine


Katrine
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

Et spørgsmål om holdning

Post by Stutteri Highmoor »

[quote:f6f62361d4]Det er jo egentlig det jeg gør. Når så hesten skubber mig frem bagfra ruller jeg med frem på sædeknoglen. Flytter mig ikke i sadlen, men lader hesten flytte mig. [/quote:f6f62361d4]
Nej det er ikke det du gør!
Hesten skal iøvrigt heller ikke skubbe dig frem, den skal tage dig med i bevægelsen. Det er ligesom når et menneske går, så formår de fleste af os også at holde kanten af hoftekammene vandrette og i samme niveau, tiltrods for at vi afvikler over et ben af gangen, en mere dybde gående ganganalyse får du ikke her.
Men når du sidder i sadlen skulle det gerne blive tilnærmelsesvis lige sådan. Iøvrigt, så kommer du jo frem i spaltesæde, hvis du ruller frem over tuber isci / sædeknoglerne.

[quote:f6f62361d4]Vil jeg have mere gang i det ene bagben som det andet så ruller jeg mere på det ene sædeben som det andet. [/quote:f6f62361d4]
Nu er menneskets bækkenring altså ikke knækstyret som nogle staldkatte f.eks. er. Så du kan ikke rulle på den ene tuber mens du sidder stille på den anden. Det du kan er at forskyde vægten igennem tuber, altså ligge mere vægt i den ene side af sadlen end den anden.

hilsen Belinda
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Et spørgsmål om holdning

Post by stratego »

Kan ikke følge dig i din anatomi, så forstår bare ikke hvad du prøver at fortælle.

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Et spørgsmål om holdning

Post by BeritH »

[quote:0088a158cf]Her har du så ret, men det er jo så deres eksteriør der gør det og så er det det.
Ville så heller ikke købe mig en hest med disse eksteriørfejl hvis min plan var at ride den svære dressur, men derfor kan den type heste godt gå korrekt på det plan de nu kan.
[/quote:0088a158cf]

En kraftig hals er vel ikke en eksteriørfejl. Som jeg husker det er den korrekte hovedplacering da i lod eller let foran lod. Svær dressur kan såmænd også rides på en fjordhest, det eneste er at en sådan fætters gangformåen sjældent (for ikke at sige aldrig) er som på en varmblodshest, men det betyder ikke at den ikke kan trænes op til øvelserne.

Dressuren skulle jo gerne være til for hestens skyld og ikke omvendt.

Mvh

BeritH
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

Et spørgsmål om holdning

Post by Stutteri Highmoor »

Min anatomi er ellers som den gennemsnitlige befolknings!
Jeg er mere bekymret for din :linski:


Hilsen Belinda
aribeth

Et spørgsmål om holdning

Post by aribeth »

Du må mene noget andet end gå bag bidet, det er lidt svært at forstå hvad det er du mener når udtrykket "gå bag biddet" i alm rideterminologi betyder at forbindelsen mellem rytterens hånd og hestens mund bliver brudt. Det er når hesten unddrager siig bidets virkning ved at tage hovedet bagud.

Kan du ikke prøve at forklare hvor din hest er henne når den går bag bidet i din forstand?

Katrine
Post Reply