Et spørgsmål om holdning

User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

Et spørgsmål om holdning

Post by Stutteri Highmoor »

[quote:bc036ca981]Billede nr. 2 er faktisk taget anden gang jeg rider hesten og et meget godt eksempel på en hest som løber igennem rytterens hjælpere.
Men accelerationen fungerer jo så. ;-) [/quote:bc036ca981]
Nej, så virker den korrekte acceleration netop ikke, da hesten jo så mister sin balance og begynder at jappe/løbe, altså løbe fra rytterens hjælpere.

Vedr. ganachen, så kan hesten faktisk ikke give efter der, før den er i balance. Den vil istedet bøje i halsen, hvilket anses for at være ukorrekt.
Men det ser jo også pænt ud for mange!
Balancen er altså forsat det aller vigtigste. Sørger rytteren ikke for at få den bragt iorden, så er der intet andet der vil fungere. Lidt som at bygge et hus uden fundament!

At give schenkel tryk fremme for at opnå at hesten løfter skulderen, er ny for mig.
Skulle skulderen løftes, så ville den gå rundt med skulderbladene oppe omkring manken, lidt ligesom når vi løfter skuldrene op til ørene. Det ville da se ret sjovt ud! Og hvad mon formålet skulle være?

Iøvrigt så er målet ved at ride hesten i balance og med afskub bagfra, jo at hesten kommer af jorden med forparten, altså får mere frihed og op ad bakke tendens. Altså hesten får mere skulderfrihed!

Så hvis man vælger, at lære hesten, at skulle komme af jorden med forparten ved at trykke fremme med schenklerne og så skal holde aktivitet bagfra ved at trykke længere tilbage, så bliver der godt nok mange knapper der skal trykkes på, og så på en og samme tid, hvis begge dele skal lykkes.
Man kan jo også lære hesten at springe an i galop ved at trække den i venstre øre, men det vil jo også se mærkeligt ud midt i et program. Nej, cirkus øvelser, dem holder jeg mig ihvertfald fra.

At sidde i stolesæde, bevirker oftest at man trykker hestens ryg væk, så mister man afskub, bæring og balance. Så rider man virkelig på forparten!

Igen - balancen er det første og det aller vigtigste, når den er på plads, kommer de andre ting næsten af sig selv. Det behøver altså ikke at gøres mere kompliceret end nødvendig.

hilsen Belinda
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Et spørgsmål om holdning

Post by 99E »

[quote:e71c211703]At sidde i stolesæde, bevirker oftest at man trykker hestens ryg væk, så mister man afskub, bæring og balance. Så rider man virkelig på forparten! [/quote:e71c211703]
Arh, kun hvis man samtidig stiver sig i knæ, hofter og ryg.

Nu løfter jeg ikke min hests forpart (hvilket er hvad jeg tror Stratego mener) ved at klemme med schenklerne ved gjordlejet.
Eller - det gør jeg - for det betyder "Stejl, tak!".
Og nej, det er ikke et cirkustrick - men derimod et eksempel på hvad man kan kommunikere til hesten, hvis man bygger det op af enkeltdele.
For hvis schenkeltryk på venstre side, ved gjorden, betyder "spring rundt om højre bagben" og tryk på højre side, fremme ved gjorden, betyder "Spring rundt om venstre bagben" - så betyder tryk på begge sider, fremme ved gjorden "Spring rundt om begge bagben og til begge sider samtidig. Det kan hesten ikke. Så kan den vælge at gå frem, gå baglæns eller gå opad. Hvis man så holder den tilbage med sædet (og det i øvrigt er en af natur fremadgående hest) så går den opad.
Det skal man ikke gøre mange gange før hesten har lært at sætte sig bagtil - det er nemlig den nemmeste måde for den at stejle uden at overanstrenge sig.
Og VUPTI, så har man lært hesten at stejle.

For mig er acceleration den mindste del - jeg har en hest, der af natur accelererer vææældigt fint. Jeg er interesseret i "Kontrolleret fremaddrift" - at hesten har lige meget "Go!" som "Whoahhh!".
Det er forudsætning for samling, mener jeg - ikke acceleration alene.
Jeg synes mange "sportsdressurryttere" lægger AL for stor vægt på fremaddriften og alt for lidt vægt på den lette stophjælp (der har McLean trods alt fat i noget...).

Parelli's filosofi er at før man kan stoppe og dreje uden brug af tøjlen overhovedet er man ikke klar til "dressur" - for så er man "Out of control because you're out of communication".
Det virker måske lidt "ekstremt" - men man får langt flere knapper at spille med, hvis man venter med al det fancy til man "ikke skal gøre noget" for at stoppe, dreje og sætte i gang.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
aribeth

Et spørgsmål om holdning

Post by aribeth »

Men 99E er det ikke en anden diskussion end om det med holdningen på hesten?

Katrine
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Et spørgsmål om holdning

Post by annetteB »

[quote:ecdb139492]Vedr. ganachen, så kan hesten faktisk ikke give efter der, før den er i balance. Den vil istedet bøje i halsen, hvilket anses for at være ukorrekt.
Men det ser jo også pænt ud for mange!
Balancen er altså forsat det aller vigtigste. Sørger rytteren ikke for at få den bragt iorden, så er der intet andet der vil fungere. Lidt som at bygge et hus uden fundament! [/quote:ecdb139492]

Amen, Amen, Amen.
:respekt:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Et spørgsmål om holdning

Post by 99E »

Katrine, ikke hvis man mener holdningen på hesten hænger sammen med hvad den i øvrigt gør med resten af kroppen.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Et spørgsmål om holdning

Post by stratego »

Sikke dog en aktivitet imens jeg har tjent til føden. :hhansen:

Hvis man vil ride hesten med nakken som højeste punkt så er det effektivt at kunne få hesten til at løfte hovedet uden at man samtidig behøver løfte i tøjlen.
Når nakken er højeste punkt så går hesten i lod. Er nakken skrånende så går hesten enten over eller under lod.
Er punktet hvor nakkeremmen sidder vandret så er nakken højeste punkt.

Altså behøver hesten ikke være rejst i halsen for at have denne holdning.
Det er samtidig meningen at hesten skal nikke lidt med i takt til bevægelsen. Denne nikken løsner, da hesten jo vil møde hånden hver gang den kommer for langt frem og hvis der rides med det runde håndled og ikke i underarmen så vil hesten begynde at tygge på biddet ved et kild med ringfingeren og hesten løsner og går på en let slap tøjle og bærer sig selv.
I min verden skal hesten gå bag biddet, men ikke bag lod. Et kild i håndfladen med ringfingeren skal gøre at der er kontakt på tøjlen.

I dressuren ønsker man en hest som kommer så meget op af jorden som muligt og går så flyvende som muligt.
Det ønsker man ikke i western. Der ønsker man en hest som kan arbejde en hel dag. I plessure ønsker man dog lidt mere rejst hals end i kvægridning.
Det kan en dressurhest ikke grundet de forskellige krav vi stiller og grundet eksteriøret.

I western ønsker man en hest som er let overbygget. I dressur er det ikke ønskeligt, da en overbygget hest vil have en tendens til at gå på forparten.

I western vil man også gerne at hesten går i jog, hvor dette vil være nærmest bandlyst i dressur.

Slutter lige her og starter igen for at romanen ikke skal blive alt for lang.
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
aribeth

Et spørgsmål om holdning

Post by aribeth »

sikke da al det du (måske) ved om western?! det var nu ikke det der blev spurgt til...


Katrine
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Et spørgsmål om holdning

Post by stratego »

Jeg ved godt jeg har en tendens til at sidde i stolesæde, men det skyldes egentlig at jeg sidder på sædeknoglerne og holder balancen på dem.
Dvs. at jeg sidder på midten og når hesten så skubber mig frem så ruller jeg med i bevægelsen. Her kan jeg så lave en knibeøvelse og dermed holde hesten lidt mere i bevægelsen.

Jeg har bare mine ben hængede ned langs siden af hesten og bruger så lægmusklen til at trykke med , hvis jeg vil have en reaktion.

Andre sidder så længere fremme (skamben og sædeben - populært kaldet trekanten) og dermed er de nød til at lægge schenklerne længere tilbage for ikke at få overbalance.
Det at schenklerne ligger længere tilbage gør også at de beder hesten sætte sig mere bagtil. Når hesten så trykkes med de tilbagelagte schenkler så vil den få mere indundergriben og det vil gøre den sætter sig mere bagtil og rejser sig fortil.

Jeg rider så efter at sædet holder motoren igang og jeg kan så enten rulle kraftige igennem på det ene sædeben som det andet eller jeg kan trykke fremme eller bag ved gjorden alt efter hvilket ben jeg mener hesten skal løfte mere.

På den måde har jeg mulighed for at korrigere uden brug af tøjle og kan dermed ligeudrette hesten ved at holde styr på dens ben. Grunden til jeg gerne vil undgå at bruge tøjlen er at jeg så kan komme ud af en tjørnehæk, hvis tøjlen skule have snoet sig et uheldigt sted.

Ved godt det er lidt utopi, men alt jeg lærer hesten er beregnet på at kunne bruge i nødsituationer og ikke kun for øvelsernes skyld eller hestens velbefindende.

Jeg er dog begyndt at arbejde lidt efter at sidde på trekanten fordi intet skal være uprøvet. Det er jo det man lærer af. :-o
Scarlet accepterer så det mere end Lisette, men hun kan jo heler ikke forstå hvorfor jeg lige pludselig laver noget om. :ehj:
Her er det dog sværere at holde balancen og ikke mindst at slappe af i lårene og knæene. Dette er jo vigtigt da man ellers spænder i ballerne og så ikke har nogen sædeben at sidde på. Nogen er så bedre polstret som andre.

Tryk betyder løft ben og er det fremme er det forben. Dvs. at jeg rider ind bagfra med sædet og trykker så med schenklerne når sædet er ca. midt i sadlen og kan evt. lave et vip på håndleddet ind og op mod brystet.
Ved at vippe ind og op mod brystet fortæller jeg hesten via. trykket på laderne hvor den skal søge efter hånden. Nemlig længere oppe og inde.

Grunden til jeg samtidig vipper ind er jo netop at hesten vil stikke snuden frem fordi den løfter sig fortil.

Så fik jeg vist svaret på det hele til katrine.

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
aribeth

Et spørgsmål om holdning

Post by aribeth »

Men Britta, man kan godt sidde på sædeknoglerne uden at have SÅ meget stolesæde som du har på billederne... SOm westernrytter sidder jeg netop også på sædebenet, men er stadig nødt til at holde benene det korrekte sted for ikke, groft sagt at bruge sporerne på skulderen af hesten.

Som westernrytter har man også nemmere ved at sidde i en smule stolesæde, især på grund af sadlen, men også fordi vi ikke sidder og rider med ved hver eneste bevægelse.

Nu vil jeg ikke udtale mig noget særligt om hvordan man får hestens hovedholdning op, da jeg netop som westernrytter ikke tilstræber dette.. men jeg synes dog blot jeg ville kommentere det der er skrevet.


Katrine
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Et spørgsmål om holdning

Post by stratego »

Accelerationen virker med går fløjten netop fordi hjælperne ikke hænger sammen. Rytteren kunne ikke følge med. :hhansen:

[quote:4434f8b473]Vedr. ganachen, så kan hesten faktisk ikke give efter der, før den er i balance. Den vil istedet bøje i halsen, hvilket anses for at være ukorrekt. [/quote:4434f8b473]

Det er jeg så helt enig i og derfor er det ikke bare et spørgsmål om at trække hesten sammen, men en kombination af de forskellige hjælpere. Ved at kunne dele hjælperne op kan man hjælpe hesten hvor den har brug for det. Har den brug for at flytte/løfte højre bagben mere, så kan man det og har den brug for at løfte/flytte venstre forben kan man det.

[quote:4434f8b473]Så hvis man vælger, at lære hesten, at skulle komme af jorden med forparten ved at trykke fremme med schenklerne og så skal holde aktivitet bagfra ved at trykke længere tilbage, så bliver der godt nok mange knapper der skal trykkes på, og så på en og samme tid, hvis begge dele skal lykkes[/quote:4434f8b473]

Man lærer ikke hesten at komme op af jorden ved kun at trykke med schenklerne fremme ved gjorden, men sædet holder fremdriften bagfra og er det ikke nok kan man hjælpe hesten op fortil.
Man kan også vælge at holde schenklerne tilbage og sætte hesten mere bagtil.
På den måde kan man hjælpe enhver hest til at gå bedst muligt uanset ekteriør.

Sjovt nok så har jeg en emint balance når man tænker på jeg kun har 3-5 cm at rulle på. Ved at sidde på denne måde har jeg mulighed for et længere rul.

Det kan nok virke kompliceret for udenforstående og det tager da også en del tid at lære ryttere at slappe lige så meget af i sadlen som når de sidder hjmme på køkkenstolen og læser avisen.

Det sværeste er dog altdi at få rytterne til at smide tøjlen og ride på de andre hjælpere og mange undrer sig over hvor afhængige de er i at holde balancen i netop tøjlen.

Det var så et sidespring.

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
Post Reply