Et spørgsmål om holdning

Post Reply
User avatar
Tigerbaby
Posts: 1506
Joined: Thu 20. Jul 2006 17:56

Et spørgsmål om holdning

Post by Tigerbaby »

Nu har jeg læst en del indlæg om hestens rette holdning i forhold til træningsniveau, men jeg synes der mangler noget.

Jeg har læst beskrivelser og set billeder af to ideal-holdninger:

Frem og ned - holdningen, hvor hesten bygger rygmuskler op, får selvbæring og halsmuskulatur.

Den "avancerede", eller frem og op?-fom, dvs der hvor hesten er på sit højeste i uddannelsen og kan bære at gå i lod, eller let foran, med nakken som øverste punkt, løftet ryg og indundertrædende bagpart.

Jeg kan desværre ikke lige finde nogle gode billeder der illustrerer medmindre jeg hugger fra andre, som jeg ikke ved om jeg må hugge fra, så jeg håber i forstår eller at nogen har billeder på lager som kan illustrere det jeg mener.

Nu kommer så spørgsmålene.

Hvordan kommer man fra den første grundfom til den sidste? Hvis man rider hesten ud fra ideen om det anatomisk korrekte, og ikke trækker den ind og op med tøjlen.

Hvad er det for nogle led man skal igennem, for på korrekt vis at nå til det højeste nivau? Altså træningsmæsigt, og kan nogen evt illustrere det?

Jeg synes de led mangler når man feks læser mcclean-, akademiske- og engelskridning-debatter. Jeg ser mcclean-redne heste i frem og ned-form, akademiske heste i frem og op-form, og alm konkurrenceheste i alle variationer af begge, men ikke de mellemstadier, hvor de går fra det ene til det andet.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Et spørgsmål om holdning

Post by 99E »

For nu at lyde atengstedtsk: Med besvær! Og indføling! Og den slags...

Jeg mener samlingen (som i enden gerne skulle give den høje rejsning og den absolutte samling) starter inde i hovedet på hesten.
Når hesten "inde i hovedet" er parat til at gå op, ned, til højre, til venstre, frem eller tilbage (på en gang) så bliver den automatisk samlet.

Så det rent fysiske er kun en del af det.

Først skal hesten "være lydig" - det vil sige ønske at gå derhen, hvor rytteren beder den gå.
Derefter skal hesten være tryg - det vil sige regne med, den ikke dør. Så snart hesten bliver utryg smider den ryggen og stikker af.
SÅ skal hesten enten have hjælp til eller ikke forhindres i at gå i den form, der hører til træningsniveau og øvelse.

Det er derfor hyppige overgange virker samlende.
Hvis hesten er lydig og tryg vil den "automatisk" samle sig når den ikke ved hvad den bliver bedt om og skal/vil gøre om 3 sekunder.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Et spørgsmål om holdning

Post by stratego »

Det er godt nok mange spørgsmål du kommer med, men skal forsøge at forklare det lidt med billeder.

Unghest i frem og ned, hvor den søger hånden:
[img:05be81622b]http://www.strategos-corner.dk/Lisette/bane2.jpg[/img:05be81622b]

Unghest hvor den samles mere. Dvs. rides frem bagfra og får kun den plads hånden giver.
[img:05be81622b]http://www.strategos-corner.dk/Lisette/bane4.jpg[/img:05be81622b]

Som du kan se så dykker hesten en smule, men kommer godt med bagtil. Dvs. den løfter bagbenet før den træder det frem.

På billedet forholdes den så lidt og rides ikke nok frem bagfra.
Jeg laver skam også fejl. ;-)

Her er rejsningen så lidt bedre, men nakken er ikke højeste punkt, da hesten går ned af bakke fordi den ikke kommer nok op fortil. Forholdes, men kommer bedre med bagfra.

[img:05be81622b]http://www.strategos-corner.dk/Lisette/bane5.jpg[/img:05be81622b]

Det svære ligger faktisk i at korte tøjlen op, hvor hesten i starten vil gå lidt imod og gå lidt på forparten, da det er kanon svært at ride nok ind bagfra og op til hånden, men ikke forholde hesten. Hesten vil gå lidt imod når den mærker spænding og det er så den spænding man har mere eller mindre held til at udløse.

Jeg arbejder ud fra at hesten skal samle sig så meget som muligt og at jeg kun skal samle det tøjle op som hænger, men på den anden side så skal ehsten også lære at her møder den hånden og så er det meningen den skal løse sig.

Det kan man så gøre med forskellige teknikker og det er derfor der er så mange grene indenfor ridning.

Samtidig har rytterens indføling og hestens uddannelsesniveau en del at sige for det endelige resultat.

Har nogle billeder af den gamle ned og frem, men har dem ikke lige liggende på computeren, så skal kigge ca. 10 cd'ere igennem først.

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
Tigerbaby
Posts: 1506
Joined: Thu 20. Jul 2006 17:56

Et spørgsmål om holdning

Post by Tigerbaby »

Tak for svarene...

For overskuelighedens skyld kan jeg da egentlig bare lige gentage mit spørgsmål: Hvordan kommer man fra den første form til den sidste?

Svar må meget gerne illustreres hvis muligt, det gør det tit lidt lettere at forstå.

Stratego, har jeg forstået det ret, hvis jeg udleder at du holder tilbage med tøjlen og driver med sædet for at få den højtstillede form?

Ninie, jeg forstår ikke helt hvordan sammenkoblingen er mellem det mentale og det fysiske... En afslappet hest, i fri tilstand, vil vel gå med sænket hoved og løftet ryg, og ikke med løftet hals? At den skal være tryg og afslappet forstår jeg godt, såvidt jeg forstår er det en forudsætning for den hævede ryg og aktiverede bagpart.. Men hvordan får man den til at hæve hovedet i lod, uden at bruge tøjlen som hævestang?
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Et spørgsmål om holdning

Post by stratego »

"Stratego, har jeg forstået det ret, hvis jeg udleder at du holder tilbage med tøjlen og driver med sædet for at få den højtstillede form?
"

Du har ikke forstået det helt. :ehj:

Jeg starter med at lære hesten tøjlens og schenkelens hjælp at kende.
Tryk med schenkler fremme betyder løft skulder.
Tryk med schenkler bagud betyder løft bagben.

[u:91f0973bc6]DVS[/u:91f0973bc6].

Jeg trykker først fremme med schenklerne for at hesten skal løfte skuldren og dermed automatisk hals/hoved.
Når hesten skal løfte skuldren vil den løfte forbenet og træde det så meget frem som motoren er i gang til. Altså fremdrift.
Jo kraftigere tryk jo højere løft og jo så vil hesten jo sætte benet igen. For at hesten så ikke skal falde på næsen, så kan en halv parade på begge tøjler være en fordel for at fortælle hesten den skal søge hånden længere oppe.

Jeg rider optimal skridtlængde ind i hesten for siden at løfte med schenklerne for at få bæring.
Når hesten har fattet pointen, så kan jeg på den måde løfte hesten fortil og sætte den bagtil alt efter hvad der lige er brug for i den pågældende situation.

Begynder ikke at samle en grøn hest før den kan gå frem og ned på schenklerne.
Anholdningerne har jeg jo lært hesten på turene og i longen, så det er for den en kendt komando når jeg sætter mig i sadlen.

I longen og på turene bruger jeg anholdningen til at få hesten til at søge frem og ned og den lærer så allerede her at det er behageligt at gå der.

Når hesten kan gå på schenkler og for vip på ringfingeren begynder jeg at samle tøjlen op. Langt hen af vejen er det bare at samle det tøjle op som hænger, men der vil på et tidspunkt også være nødvendigt at lære hesten at trække i hånden for at få bagparten nok med ind.
Her synes jeg så personligt at det virker bedst at ride med to-delt bid. Det trækker hesten bedre på.
Tre-delt synes jeg hesten løsner bedre på.

Man rider jo op af bakke ved at ride bagfra og op til hånden, men for at energien kan regenerere sig selv så skal fremdrift og bæring gå i et og man rider så lidt mere fremdrift ind bagfra for at stoppe lidt fortil og så vil hesten løfte sig for at blive fri for spænding.

Hvordan hesten så frigiver denne spænding er forskelligt fra gren til gren.
Men et eller andet sted så er hesten nød til at gå lidt i spænd for at kunne løsne sig.
Nogen har så mere styr på det som andre.

Man rider så samtidig diverse øvelser for at nå frem til målet.

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Et spørgsmål om holdning

Post by stratego »

Her er nogle gamle billeder af da jeg red Scarlet op:

Mere fremdrift bagfra uden forholdende tøjle:

[img:f258005935]http://www.strategos-corner.dk/heste/scr5.jpg[/img:f258005935]

Schenkeltryk fortil samt anholdning:

[img:f258005935]http://www.strategos-corner.dk/heste/scr6.jpg[/img:f258005935]

Kombination på vej til samling:

[img:f258005935]http://www.strategos-corner.dk/heste/scr8.jpg[/img:f258005935]

For meget anholdning, så hesten går på næsten:

[img:f258005935]http://www.strategos-corner.dk/heste/sca10.jpg[/img:f258005935]

Her var så lidt eksempler, selvom det ikke er superridning, men det er det jo som regel aldrig på vej frem til målet. :hhansen:

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Et spørgsmål om holdning

Post by 99E »

[quote:10bf01fd6e]En afslappet hest, i fri tilstand, vil vel gå med sænket hoved og løftet ryg, og ikke med løftet hals?[/quote:10bf01fd6e]
Nemlig.
En løs, afslappet hest vil gå i remonte-holdning.
Den vil have en ryg der er nogenlunde i water, men vil ikke "af sig selv" floppe hovedet opad i den "smarte dressurholdning".
Men det er NOK til at den kan gå "sundt og godt" rundt, uden man BEHØVER gøre mere.

[quote:10bf01fd6e]Men hvordan får man den til at hæve hovedet i lod, uden at bruge tøjlen som hævestang?[/quote:10bf01fd6e]
For det første kan man starte med at træde en smuuule mere på speederen - det giver lidt mere afskub, lidt mere indundertrædning - men det skal være uden hesten bare render fremad. Hesten skal tage længere skridt, men ikke gå hurtigere - og kun LIDT længere skridt, for der er simpelthen grænser for hvor meget mere man kan ride frem.
For det andet kan man lave en million overgange.
Når hesten er 100% opmærksom på rytteren og hele tiden "spørger": "Hvad skal jeg nu? Vil du sidelæns? Vil du dreje? Skal jeg stoppe? Eller gå hurtigere???" - så bliver hesten "automatisk" samlet.
FORDI den er "mentalt og følelsesmæssigt" samlet, dvs. dels superultraparat til at lystre rytterens mindste vink MEN samtidig afslappet - vil den fysiske samling kunne rides frem - simpelthen ved hele tiden at holde hesten "på dupperne" med nye/skiftende øvelser og overgange.

JO MERE hesten er parat til at gå i alle retninger på een gang SÅ SNART rytteren vifter med det ene øre, desto mere "naturlig samling" opnår man.

Du kan mærke det selv:
Hop i et par løbe/kondisko.
Sprint framad - slå direkte fra sprint til bak, og direkte fra bak til sprint og direkte fra sprint til bak.
Udkommandér evt. en hjælper til at beordre "Yeehaah!" og "Whoaaaahhh!"
Du vil mærke, at fordi du VED din hjælper vil bede om noget "lige om lidt" er du mere opmærksom og mere "klar" - også i kroppen.
Dét er samling. Lige dér. Uden tøjle.

JEG bruger så (ligesom alle andre Parellinørder) IKKE "træk i begge tøjler" til at stoppe med - men til at vise hesten vej. Bortset fra One Rein Stop er tøjlen til formgivning.
Dvs. jeg har "et signal" der betyder "gå ned og frem", og derudover skal min hest "slippe biddet" - det er lidt mere westernsk end det er "dressursk" - men hesten skal ganske enkelt give efter for biddet - altid, i alle retninger. Så HVIS jeg VIL kan jeg "krølle hende sammen" i Roll Kur-holdning - fordi hun ved, hun skal flytte hovedet til hun når stedet uden pres.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Et spørgsmål om holdning

Post by 99E »

Stratego, i øvrigt:
Jeg synes dine billeder er rare - det er ikke superridning, men det ligner "Ingen pjank, ikke noget fancy, bare gedigen grundridning".

Måske skal vi en tur sydpå senere på året - måske er der mulighed for at se det "live", så?
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Et spørgsmål om holdning

Post by stratego »

99E:

Lisette skal i kåringstræning i Skærbæk i juni og kåres i juli, så hun er ikke hjemme igen før 9. juli. Skal så have en uges velfortjent ferie.

Scarlet skal på græs nede ved færgen "Bitten". Den lille lokale færge fra Nordals til fastlandet. Hun flyttes 1. maj sammen med den sorte lækre vallak du nok også husker fra år tilbage.
Der er så ridebane, så kom du bare forbi.

Har planer om at tage til Mulle med hest først i april, så det var måske også en mulighed for et "liveshow". :hhansen:

Her er det så nok kun Scarlet jeg tager med.
Lisette har lige fundet sig en ny foldkæreste, så hun har nok bedre af at blive hjemme. heidio

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Et spørgsmål om holdning

Post by 99E »

Hmmm....
Altså vi kører ikke sydpå for at lege med heste før jeg er blevet af-gipset i maj.
Hvad sker der hos Mulle i April?
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply