Nu fatter jeg intet

Post Reply
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Nu fatter jeg intet

Post by gukuvi »

Min dejlige lille pony, blev forfangen i sommers ikke særligt meget og hun fik jo dyrlæge og smed.Vi aner ikke hvad der udløste det.

Hen over vinteren er det ikke blevet bedre, hun var meget stivbenet og flere gange var jeg ved at sende hende hinsides.
Hun har levet af hø og dette specielfoder til netop sådanne heste.

For en måneds tid siden startede jeg så op med at give hende kogt hørfrø på sin mad igen og bedringen kom ret hurtigt, tilbage var min frække sag, som vender måsen til mig hvis jeg ikke har noget med til hende, og med et stort grin om munden slår krumspring på folden.

Smeden har igen, igen været her og har sagt at hun har været forfangen, men at der er gode chancer for at hun igen bliver brugbar.

Så langt så godt, så i Fredags skete det der ikke må ske, hun fik brudt igennem og kom til fodersækkene. Spiste vel 1/4 sæk kalvevalse, med melasse, samt jeg ved ikke hvor mange vitaminer+ gulerødder, jo hun havde hygget sig.

Nu har jeg gået og ventet på reaktionen, har næsten ikke kunne få mig selv til at gå i stalden om morgenen for at opleve at hun denne gang var færdig.
Hvad er der sket med hende? Ikke en skid, hun er ganske upåvirket af sit ædeorgie, så Nej jeg fatter intet.

Her har jeg gået og passet på i alle ender og kanter, hun har ikke fået det allerbedste hø, ingen kraftfoder, end ikke hestebolsher i min skræk for at ødelægge hende igen.

Jeg ved slet ikke hvad der udløste den forfangenhed, for der var ikke ændret noget som helst i hendes foder dengang.

Gunni.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Nu fatter jeg intet

Post by Lone Beck »

Mysteriet om forfangen er jo aldrig helt opklaret. Man har nogle mistanker og formodninger og deraf nogle forholdsregler, der hjælper i mange tilfælde...Men din lille pony følger åbenbart ikke tommelfingerreglerne om forfangenhed, og det er jo skønt :mikkel:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Lone

Nu fatter jeg intet

Post by Lone »

Det er jo egentlig lidt irriterende, for så er det jo ikke til at vide hvad man skal passe på?

Forfangenhed er en hæslig ting.


men det er da dejligt, at det ikke ramte hende - den lille grovæder!
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Nu fatter jeg intet

Post by Stimata Doamna »

Af og til er det nu meget godt, at dyrene ikke kan læse i diverse bøger og lære om de sygdomme de burde få :-)

Til gengæld bliver det så meget desto vanskeligere at passe på dem!

Godt, at hun tilsyneladende er sluppet med skrækken.
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

Nu fatter jeg intet

Post by Stutteri Highmoor »

Jeg tager chancen og springer ud på dybt vand!

Så vidt jeg husker skyldes forfangenhed jo, at der udskilles giftstoffer til blodbanen som så påvirker hovbenet til at dreje og løsne sig. Giftstoffet kan komme fra massivt henfald af død tarmflora (grundet ex. for meget og/eller forkert foder). Men giftstoffet kan vel sagtens komme fra andet også???
Eller at hun sidste gang måske iforvejen havde en skrøbelig tarmflora grundet en virus eller andet og derfor blev langt hurtigere påvirket end hun ellers ville være blevet. -Lige som denne gang!

Jeg svømmer videre - hyggehejsa fra Belinda
Post Reply