weee jeg skal ud og ride

CJ

weee jeg skal ud og ride

Post by CJ »

joo den er go nok, jeg vover mig op på vilddyret :mur:

historien bag er efter min dejlige hest kom hjem fra det store udland så har hun været hmmm ja lad os bare sige ret så anspændt og mistroisk.

pga mit helbred valgte jeg at sende hende op til min træner i dec, og har så ikek selv sidet på hende siden.

MEN nu skal det være, lørdag d 8 marts skal jeg op på krikke dyret igen, og så må jeg håbe jeg ikek skal af med flødeboller bag efter.

jeg føler mig lige som et lille barn, glæder mig frygteligt men er også meget meget spændt og en BILLION sommerfugle i maven, mindst.

men nu begynder tiden hvor jeg skal til at lære at ride min lille hest og uhh hvor jeg glæder mig, så advarsel om en uge er der igen en mega tråd med billeder, og så krydser jeg fingre for der ikke er nogen med en hest uden rytter på og mig der kysser sandet.

jeg glæder mig, jeg glæder mig, jeg glæder mig....

fik jeg sagt jeg glæder mig :lea:
Lone

weee jeg skal ud og ride

Post by Lone »

Wow - tilykke med det.


Det kommer til at gå supergodt: d. 8 marts er Kvindernes Internationale Kampdag - så du vil selvfølgelig sejre!
(og så er det min fødselsdag osse....)

Men kan du ikke skrive lidt mere om hestens problemer, hvad I har gjort og hvordan du vil gribe det an fremover - bare så andre kan få bogle input ?
aribeth

weee jeg skal ud og ride

Post by aribeth »

Det kommer sikkert til at gå rigtig godt Christina :-)

Og jeg glæder mig rigtig meget til at se billeder.

Jeg kunne også rigtig godt tænke mig at du skrev mere om hestens problemer og så videre:-)

Katrine
CJ

weee jeg skal ud og ride

Post by CJ »

uhh jeg skal prøve, men den store forfatter er jeg jo ikke..

Da vi fik beauty 9 mdr gammel havde hun gået sammen med hendes mor til den pludselig blev solgt. dette resulterede i en meget pjevset følle som ikke havde den store tillid og var svært at få lyst til at være sammen med en.

efter lang tids arbejde og maaaange gå ture i skoven og ja bare at bruge tid omkring hende så havde hun tillid til mig og min mand, men man kunne ikke bare blive venner med beauty, det var noget man skule gøre sig fortjent til.

der er nogen menensker beauty absolut ikke kan lide og her 3 år efter har hun set nogen af dem igen og tja hun har ikke ændret mening, så man kan godt sige hun kan bære nag.

når man arbejder med beauty skal man tænke sig meget om for hun er en klog lille hest, dvs hun fanger alt dit krops sprog og er du den mindste smule usikker så går det lige i hende og hun blir æsel med de fastgroede hove.

vi har prøvet forskellige træneretil beauty, alle med rigen eller dåligt resultat. Sidst var hun i tyskland i 5 mdr med vores anden hest og det var absolut ikke en positiv hest vi fik hjem igen.

hun var bange for både sporer og hendes mund, småløb konstant, var anspændt og meget mistroisk og kunne slet ikke slappe af.

Det var så slemt at en dag hvor jeg bare ville klappe hende forsigtigt på halsen mens jeg sad på hende smed hun sig med mig.

det skal lige siges at beauty selv om hun er en følsom og sensitiv hest IKKE er bange for ret meget, himlen kan falde ned om ørene på hende og hun er stadig cool.

men pludselig var hendes tillid til mig min mand og andre væk, alt sammen utroligt frustrerende , for hun var jo min lille baby.

men jeg startede op igen gangske langsomt, med gå ture, nusse strigle tid, skridtture i naturen ja hyggede og nusede om hende og når vi red så var det på en måde som IKKE mindede om arbejde , dvs ikek på bane eller i ridehal, da hun reagerede meget negativt på at være disse steder.

men meget lidt fremskridt skete der, jo hun hold op med at være så anspændt at hun var skumsvedt allerede når jeg havde sadlet op, men at få hende til at slappe af, nej det lykkedes bare ikke.

Det at hun går meget anspændt gik lige i min ryg så jeg også fik mange smerter af at arbejde med hende. at få hjælp fra en træner ja det var jo svært når det ikke lige havde det ønskede resultat på beauty, men det stik modsatte nemlig hun blev stædig, gal og anspændt.

heldigvis skulle den pony jeg havde redet op i western sælges og katrine herinde fra hørte han var til salg og kontaktede little mule for at høre om ikke liiige det var noget for dem, på den måde mødte jeg lene og rene.

Da rene kæm ned for at tjekke min sadel igennem fandt vi ud af den sadel jeg havde købt af træneren der tilred hestene var MEGET for lille, og så måtte der jo bestilles en ny og det skule rene så ta mål til.

jeg luftede mit problem over for rene med beauty og så gik snakken, men rene begynte at undervise mig på beauty, han kunne godt se den var hel gal men gav mig nogen redskaber til at stimulere hendes hoved med hver gang hun stressede. langsomt gik det en smule fremad, men slet ikek nok til det var sikkert at ride hende, for hun slappede stadig slet ikke af.

pga min ryg har været brækket tog jeg så konsekvensen af det hele og sendte hende op til rene, og vi blev eninge om at starte heeelt fra start af forfra. Altså en komplet omskoling hvor hun simpelthen lære tingene forfra og påny på den rigtige måde. Min fordel er at BEauty FORGUDER rene og følger ham som en lille hund, så meget meget positivt.

det vi så indtil nu har arbejdet med har ikke kun været hesten men også mig, at få min selvtillid op, få mig til at slippe den dårlige samvittighed over at hun ahr være i tyskland og mine frustrationer over jeg ikek kan nå ind til min lille hest og få hende til at forstå jeg aldrig ville gøre hende ondt.

den først måned hos rene og lene foregik i skridt og alt tar laang tid, fordi vi hele tiden skal ha hendes tillid med os og passe på vi ikke kommer til at presse eller stresse hende, men som lene siger, hun er en ekstremt klog hest, så det skal nok gå godt.

planen er at beauty ihvertfald skal blive ved rene og lene til okt, og så må vi se hvorlangt beauty er kommet, og især hvor langt jeg er komemt med hende.

pt tar jeg opå og ser rene arbejde med hende en gang om måneden og nu skal jeg så begynde at lære at ride beauty, men eeen ting er sikkert, det kommer til at ta tid, lang tid. både for hesten men også for mig.

samtidig har jeg i samråd med lene og rene valgt at sæte hende i fol i år og til næste år for at se om ikke det også kan give hende lidt ro.

før hun kom op til lene og rene prøvede jeg så også ALT af, hun fik jern kur, magnesium, non heating foder osv osv ja jeg siger dig alt der kunen gi en chance for hun faldt til ro blev prøvet.

idag får hun sin wrap, vitaminer og havre og hun er mere rolig nu en da hun koim hjem fra tyskland.

så det er en lang process vi har gang i med min dejlige hoppe, men jeg elsker hende og vil give hende alle chancer. så nu tar vi en dag af gangen og vi har ikke travlt.

håber det hjalp jeg lidt , ellers må i hjertens gerne spørge igen.
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

weee jeg skal ud og ride

Post by KatieKat »

Jeg gad godt at der boede en René her i min nærhed. Min hest har ingen problemer jeg kan arbejde med, alle problemerne sidder i rytteren. Jeg gad godt finde en underviser som kunne styrke min selvtillid, for det er skidesvært at lære noget nyt hvis man er bange hele tiden.

Næste år Katrine. Kan du så ikke tvinge mig med på den der ridelejr?
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
aribeth

weee jeg skal ud og ride

Post by aribeth »

Joeh det kan jeg da godt Dorthe, men jeg kan ikke garantere der er plads, det skal du snakke med Littlemule om selv. :-)

Katrine
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

weee jeg skal ud og ride

Post by KatieKat »

Hvis du bare tvinger mig i god nok tid er der vel en god chance for plads?
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
Lone

weee jeg skal ud og ride

Post by Lone »

det var da en god beskrivelse!

Men jeg ville også gerne læse lidt om, hvad det så er han har gjort træningsmæssigt, hvordan han arbejder med at løse problemet -lidt ligesom i den tråd om TinaMJ - på hestefagligt.

Dorthe: prøv Tina - det er supergodt og hun er supersød - det er altså gode penge at give ud.
Hun er nu på min budgetkonto!
CJ

weee jeg skal ud og ride

Post by CJ »

lone jeg skal prøve at forklare.

med Beauty er han startet helt fra bunden igen, først lade hende få ro inden han overhovedet satte sig op, lære hende at finde ro i at feks stå bundet og sådanne små ting.

når han så sidder på hende er det ikek så forfærdelig lang tid, det er som sådan ikke ride træning han laver pt, mere at hun skal forstå det ikek er slemt han sidder der oppe og så holder han det meget simpelt.

han beder hende om simple ting som hun kender feks gå en volte og så arbejder han på at få hende til at slappe af, han bruger også meget tid på at stå stille så hun får en chance for at tænke over tingene.

han forlanger aldrig mere end han kan mærke at hun kan klare i sit hoved, nogen gange når jeg har set ham ride og hun sænker hovedet og slapper af siger han så det var det og så stopper træningen for den dag. For pt er det det hun skal lære.

Jeg VED det kommer til at ta noget tid før jeg får en rolig og afbalnceret hest igen som stoler på vi ikke gøre hende noget der er ubehageligt, men jeg har resten af livet, og rene er heldigvis af den natur at han tar alting totalt cool.

han er ens hver gang han sæter sig op på en hest og de er trygge i at det er det samme han beder dem om og han ikke går hurtigere frem end hesten kan kapere.

at forklare hvad rene gør er svært for han gør det bare, det er de små ting og hans enorme overskud til at ha overblikket i en hver situation og så hans utrolige ro, hestene elsker ham simpelthen.

jeg suger til mig af rene, men er også bevist om at mange af de ting han gør ikek bare lige kan ses med det blotte øje, det er erfaring og så hele hans mentalitet omkring dyr.

hele måden rene er på er han er så bund ærlig både over for dyr og mennesker, han siger simpelthen tingene ligeud, det er så dejligt betryggende for så ved man hvor han er og hvad han mener og så har man ikek alle mulige tanker i hovedet.

ind til nu har jeg bare været oppe ved beauty en gang om måneden og så snakket med rene om hvordan hun tar tingene osv, Da beauty ikke er i disideret træning, men tja skal vi kalde det terapi, så har jeg givet rene helt frie hænder og bare fulgt ham så godt jeg kan, nu kommer vi så til den fase hvor rene siger jeg godt kan være mere aktiv, og det kune jeg også ha været fra start, men jeg skulle også lige være klar og læge min dårlige samvittighed bag mig.

men jeg vil da gerne prøve at beskrive lidt for hvergang jeg har været deroppe og med billeder så i kan følge tiden frem til okt hvor vi håber hun skal hjem igen, såfremt både hun og jeg er klar.

en af de ting vi har valgt er også at ta ferie hos rene og lene i uge 30 hvor vi får en uges guldkorn og hvor jeg får træning på beauty og kristoffer på sweetie.

så nu håber jeg jeg har svaret lidt mere uddybende, ellers må i bare spørge, som sagt er jeg ikek så god til at forklare mig på skrift,
Lone

weee jeg skal ud og ride

Post by Lone »

Du er da glimrende til at forklare dig - jeg får da meget ud af det jeg læser.

Jeg synes det lyder meget fornuftigt - og dejligt at rene er så god til at indgyde folk og dyr tillid.
Det er supergodt, at du giver dig så god tid - istedet for at jage løs med alle mulige mærkelige tiltag, som dybst set bare stiller hsten endnu ringere.

Der var der sgu en hel del, der kunne lære noget af, det er sørgeligt når folk bare konstaterer at deres hest er blvet mærkelig - og så gider de den ikke mere.
Og dejligt, at du netop har holdningen, at du har al den tid det skal være.

Jeg vil glæde mig til at høre meget mere - og meget gerne se billeder også.

Det lyder somom du er garanteret en god uge 30!

held og lykke med det videre frem - det skal nok blive godt når du er så fornuftig omkring det!

Men du ksal ikke plage dig selv med dårlig samvittighed omkring Tysklands-opholdet. DU mente jo, at det var for det gode - det er da dem der har ødelagt hende, der burde havde samvittigehdskvaler!
Og at du så gør noget godt og aktivt for at rette op på miséreen - det er da superpositivt!
Man blir helt glad af at læse det, faktisk.
Post Reply