Undersøgelse af måske-ifol-hoppe ;-)

Post Reply
User avatar
Annibl
Posts: 242
Joined: Sun 2. Mar 2008 00:09

Undersøgelse af måske-ifol-hoppe ;-)

Post by Annibl »

Vi har jo denne her lækre pony. Da vi købte hende var hun i ret dårlig form og er siden blev trænet langsomt op. Trods træning bliver hun tykkere "om livet" og jeg tænker at vi måske har en kommende familieforøgelse. heidio

Nå, men altså - jeg synes måske ikke lige jeg har lyst til at få en dyrlæge ud og lave håndprøve her og nu. Primært af økonomiske årsager. Måske er det bare mig, der er sær og ser ting, der ikke er der. :lol:

Da jeg var en stor pige og skiftede til hest købte vi også en hoppe der viste sig at have overraskelse i maven. Dengang havde vi ikke dyrlæge ude i tide og utide. Hoppen blev tyk, en hestehandler sagde hun var i fol, og efter nogle måneder fik vi et føl. Tænker om vi bare var mere risiko-villige dengang eller om der hurtigere tænkes: lad os få dyrlægen ud, i dag??

Sagt med andre ord - er jeg uforsvarlig når jeg gerne ser tiden lidt an og venter en måneds tid med at kalde dyrlægen ud? Pengene finder jeg under alle omstændigheder - men sparer gerne lidt på indhugget i opsparingen. :linski:
Knus fra Anni
Lone

Undersøgelse af måske-ifol-hoppe ;-)

Post by Lone »

Hvorlænge har I haft hoppen og er det sandsynligt, at hun kunne have gået med en hingst?

Heste der har været meget tynde og er under genoptræning, og genopfedning kan godt komme til at se noget vommede ud undervejs og sådan lidt "ifol-agtige", fordi de stadig mangler muskelmasse og en jævn fordeling af fedt på kroppen.

Sålænge I giver hende et godt foder og godt stråfoder så kan der da aldrig ske noget ved at du venter en måned med at tilkalde dyrlægen, afhængig af hvornår du tror at den eventuelle foling skal finde sted.
Heste og ponyer skal ikke ændres i foder før de sidste 3 måneder af drægtgheden- motion skal hun have alligevel, så der er jo ingen grund til panik, sådan her og nu.

Og jo egentlig heller ikke senere.

Men - det hele kommer jo an på, hvornår I fik hende og hvor langt i drægtigeden hun sandsynligvis kunne være - andre tegn osv osv.

Hun er garanteret ikke i fol, hun er nok bare ved at blive lidt fed om maven i processen med at bygge muskler og fedtlag.
User avatar
Annibl
Posts: 242
Joined: Sun 2. Mar 2008 00:09

Undersøgelse af måske-ifol-hoppe ;-)

Post by Annibl »

Hej Lone

Tak for svar, det beroliger lidt. ;-) Vi har haft hende i 4 mdr. og aner intet om hendes fortid, da hun er fra 2 forskellige salgsstalde. Vi ser bare tiden an lidt endnu. :-)
Knus fra Anni
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Undersøgelse af måske-ifol-hoppe ;-)

Post by 99E »

Altså jeg er lidt med på Lone's bud:
Giv den noget ordentligt mad og mærk efter hvordan den har det.
Hvis den smider føllebølle af almindelig træning er det fordi der er noget galt med fosteret.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Annibl
Posts: 242
Joined: Sun 2. Mar 2008 00:09

Undersøgelse af måske-ifol-hoppe ;-)

Post by Annibl »

Hehe, jah følle kommer nok uanset. Selvom jeg lige tænkte: ARGH!!! da mistanken slog mig, tror jeg altså at hele vores lille 3-medlemmers familie vil blive skuffet hvis det bare er madvom. :naese: :lol:

Jeg har bestilt træning hos vores berider i april måned, så vi skal have dyrlægen ud inden. Den aftale skal udskydes hvis der er føl i hende. Hun skal lære de grundlæggende principper i dressuren - har vist bare været brugt som skovturshest - og det er lidt spild af energi, hvis vi efterfølgende tager hende væk fra rideklubben og sætter hende på barsel.
Knus fra Anni
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Undersøgelse af måske-ifol-hoppe ;-)

Post by Lone Beck »

Ponyen glemmer ikke hvad den har lært pga. en barselsorlov - og den tager ikke skade af træning, selv om den er i fol :ide:

Og dyrlægene - ja, han kan hverken gøre fra eller til. Enten er hun i fol - eller også er hun ikke :lol:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Annibl
Posts: 242
Joined: Sun 2. Mar 2008 00:09

Undersøgelse af måske-ifol-hoppe ;-)

Post by Annibl »

[quote:a5f896f90d="Lone Beck"]Ponyen glemmer ikke hvad den har lært pga. en barselsorlov - og den tager ikke skade af træning, selv om den er i fol :ide:
[/quote:a5f896f90d]

Jeg tænker bare, at når vi nu ofrer en prof ridning af hende i en måned, at det så er bedst hvis min datter kan følge det op med daglig ridning i klubben fremfor, at vi sætter hende på barsel på en gård uden samme faciliteter - men det har måske ikke betydning.... Det er en pony, der intet kan udover at gå let til bidet hvis hun håndteres korrekt. Hun er meget stiv i den ene side og har ingen rigtig balance pga. mangl. træning. Hun er så godt som et blank kort, udover at hun er tilredet og er forvirret overfor de forskellige hjælpere. Det er dét vores berider skal træne hende i.

Må indrømme, at jeg er temmelig blank når det omhandler dressur m.m. Har altid været mere til terræn og til nøds spring. :lol:
Knus fra Anni
Post Reply