Erfaing med mus og operation?

User avatar
Glory
Posts: 1472
Joined: Sun 9. Jul 2006 11:36

Erfaing med mus og operation?

Post by Glory »

[i:b762ebf4db]OCD.....ja så begynder han vel at rende og vaske hænder i tide og utide... [/i:b762ebf4db]

:viben:

Ja, eller checke 134 gange, at hans boksdør er lukket, inden han går til ro...

Pia
God, grant me the serenity to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to hide the bodies of the people I had to kill because they annoyed me.
User avatar
Glory
Posts: 1472
Joined: Sun 9. Jul 2006 11:36

Erfaing med mus og operation?

Post by Glory »

Ja, op på sofaen ved siden af Britney med ham :jeanie:

Pia
God, grant me the serenity to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to hide the bodies of the people I had to kill because they annoyed me.
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

Erfaing med mus og operation?

Post by Stutteri Highmoor »

Lene har fuldstændig ret, OCD og ledmus er ikke det samme.

Der kan iøvrigt sagtens opstå en skade intraartikulært, altså inden for ledkapslen - i selve ledhulen, så der svømmer en ledmus rundt, den kan f.eks. være et stykke brusk.

Den vigtigste faktor for succes, er hvorvidt musen allerede har lavet yderligere skade indeni leddet eller ej.
Husk dog at der også altid er risici forbundet med operation, irritation eller beskadigelse af ledkapsel, slimsække, ledbånd osv. og så om helingsprocessen går som den skal eller om der dannes arvæv i svær grad.

Held og lykke med hest og mus!

hilsen Belinda
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

Erfaing med mus og operation?

Post by Stutteri Highmoor »

Når jeg nu gør opmærksom på risici forbundet med operation, så må jeg jo også hellere nævne, at hesten kan dø af nakosen.

Når det så er sagt, så er der f.eks. kun 2 heste døde af narkosen på Skovgårds klinik i de mange år, 20, som han har haft klinikken.

Hvis jeg havde en 15 års aktiv sportshest som gav mig en rigtig god ridetur "hver eneste" dag, og den ellers var sund og rask, og dyrlægens prognose for musen var god, så ville jeg absolut lade hesten operere. Mere nervøs for risici ville jeg ikke være, når jeg kunne holde dem op imod de goder hesten giver mig! Hypotetisk talt så at sige!

June altså, en erhvervsaktiv sund og rask hest på 15 er da ikke gammel. Den er da blot kommet over sine teenageår :lea:

hilsen Belinda
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Erfaing med mus og operation?

Post by annetteB »

Spammer lige tråden med et sidespørgsmål: Hvor stor er risikoen for at en hest får gener af en mus, hvis den er 9 år gammel og aldrig har mærket noget til musen?
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Lone

Erfaing med mus og operation?

Post by Lone »

jeg vil osse gerne vide noget mere om mus.

(det vil katten osse...)

Jeg kunne selvfølgelig undersøge sagen og skrive lidt om det, men er det sådan at du, Belinda, ved en hel masse - ville du så have lyst at skrive noget mere samlet.
Sådan fx osse om de heste da har små mus, der ikke generer - hvad er den bedste fodring, belastning osv osv.

Og er et led der har været svagt, altid svagt? Kan man genoptræne til normal styrke, eller vil det altid være det "svageste led"?

( det var vist et menneskespørgsmål forklædt som hestespørgsmål )
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

Erfaing med mus og operation?

Post by Stutteri Highmoor »

Annette:
Hvis den 9 års hest har været brugt som ridehest og blevet redet 4-5 gange ugentligt i det meste af dens ridehestekarriere, så ville jeg overhovedet ikke være nervøs for den mus.
Hvis den skulle være et potientielt problem, så ville den nok have været en udløsende faktor for halthed for lang tid siden.
Mange hestedyrlæger siger i handelundersøgelses øjemed, at med en aktiv "gammel" hest, skal man starte med klinisk undersøgelse og er den iorden, så er røntgen overflødig. Derimod skal man have taget billeder på en ung hest, da den endnu ikke har været belastet og derfor kan gemme på noget som vil være halthedsudløsende lidt senere.

De heste som jeg synes er "farlige", det er dem der er tilsalg med røntgen fejl og hvor der i annoncen står: røntgen fejlen har aldrig haft betydning.............har stået stille i x antal måneder eller år, da ejer ikke har haft tid. Så genoptræning skal påregnes.
Det lugter altså langt væk af, at den hest ikke kan holde i bentøjet ved regelmæssig belastning.

Vi i Danmark er i øvrigt de eneste hestefolk som går fuldstædig i baglås over røntgenanmærkninger. I Tyskland er de noget mere laid-back. Røntgenanmærkninger deles op i 4 kategorier, hvor 1 og 2 er ligegyldige for hestens brug. 3 får måske indflydelse på hestens brug og 4 så er den gal!
På auktioner i Tyskland kan sagtens sælge en hest i røntgen gruppe 3, det vil simpelthen ikke kunne lade sig gøre i DK, jo måske til slagtepris!

Men meningerne er mange omkring dette emne, og jeg giver blot udtryk for min holdning til emnet. Jeg synes, at denne "musse-angst" har taget fuldstædig overhånd.
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

Erfaing med mus og operation?

Post by Stutteri Highmoor »

Lone:
Nu taler jeg om menneske genoptræning.

Når man har haft tilbagevendende ryg problemer i gennem mange år, så må det vist anses for at være kronisk.
Men med flid og ihærdighed kan rigtig mange rygproblemer trænes væk. Men når det er sagt, så er det alfa og omega, at det er de helt rigtige øvelser.
Muskler kan overordnet set deles op i mobilisatore og stabilisatore. Mobilisatorene er dem som f.eks. bøjer og strækker din arm eller ben. Stabilisatorene er dem som skal holde på f.eks. din krop så du kan bevæge arnene eller benene uden at miste balancen.

Omkring rygsøjlen har vi nogle meget små men vigtige stabilisatore, som ved rygsmerter svinder ind og holder op med at virke. Disse muskler er så utrolig vigtige at få genoptrænet, da de holder fast rundt om rygsøjlen, så uhensigtsmæssige vrid og glid imellem de forskellige strukture undgåes.
Disse muskler kan ikke trænes ved at gå i motionscenter eller lave alm øvelser. En fysioterapeut med interesse indenfor den type træning/behandling skal udarbejde og løbende justere disse øvelser.

Det værste er jo at det tager en krig, at komme op af det smertehelvede, så mange har opgivet inden de når til lyset for enden af tunnelen, desværre.

Om du kommer til at kunne muge ud og slæbe sække. Svært at svare på, da det er nogen af de mest uhensigsmæssige arbejdsstillinger man kan indtage. Man bøjer sig forover, løfter noget tungt for enden af greben og når man rejser sig med denne byrde så vrider man samtidig i ryggen for at smide det på trillebøren. Kan samlignes lidt med at vride en karklud rigtig hårdt, det er det samme der sker i rygsøjlen.

Men jeg tror på at du vil komme til det igen, et stykke ud i fremtiden, med omtanke vel at mærke.

Den største fejl som mange begår, er at de holder op med at træne når det går godt igen. Så bliver muskulaturen langsomt svækket og kan ikke honorere kravene og pludselig får de smerter igen.
Sådan er vi mennesker indrettet. Motiverede når vi skal opnå noget og dovne når det går godt!

Men Lone, det sker ikke for dig. Jeg har kigget i krystalkuglen og du kommer på toppen igen.
Hørte engang følgende udtalelse: Gud stiller aldrig større udfordringer end vi kan klare!
Så kæmp videre - du skal nok komme igennem.

"stabiliserende" hilsner fra Belinda
User avatar
Jasper
Posts: 785
Joined: Sat 1. Mar 2008 16:20

Erfaing med mus og operation?

Post by Jasper »

Der er bare ikke noget værre end uvisheden :ked:
Livet er da for dejligt

Sagde Pia
User avatar
Glory
Posts: 1472
Joined: Sun 9. Jul 2006 11:36

Erfaing med mus og operation?

Post by Glory »

Men egentlig Ped, så er det vel både godt og skidt.

Selvfølgelig er det ikke så fedt, ikke at vide hvorfor han halter - men det kan jo sagtens være noget ganske harmløst.
Og på den anden side, er det heller ikke skide fedt, at skulle til at operere.

Jeg håber du snart finder årsagen, så han kan blive klar igen.

Pia
God, grant me the serenity to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to hide the bodies of the people I had to kill because they annoyed me.
Post Reply