Rid efter klokken

Post Reply
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Rid efter klokken

Post by stratego »

Mange ryttere har problemmer med at ride runde volter, komme ordentligt ud i hjørnerne, slangegange osv.
Fælles for alle disse "øvelser" er at de rides på buet spor og reelt rides ens.

Når man skal have hesten til at bøje sig skal den jo samtidig gerne bøje sig om indv. schenkel, hvilket altid er sværere til den ene side som til den anden fordi hesten altid har en god og en dårlig side.

Jeg lærer gerne nye elever klokkeøvelsen. Den går ud på man forestiller sig en 20 meter volte er et ur.
[img:a559ec987c]http://www.chatprofiler.dk/chatbreak/animationer/ur/014.gif[/img:a559ec987c]

Hvis man deler uret op i fire kvarter, så vil man skulle være opmærksom på 3,6,9 og 12.
Hver kvart er samtidig en kvart volte eller et hjørne. :wink:

Man giver så hjælpen lige før de nævnte klokkeslet.
Hjælpen består af:
Tryk med udv. schenkel for at forhindre hesten skyder skulderen, samtidig med man fortæller hesten den skal dreje lidt, da den jo skal vige for tryk. Der skal kun et enkelt let tryk til og schenklen skal igen bare være støttende.
Hestens næste skridt er så på vej ind i volten og man lægger indv. ben til fordi hesten skal bøje sig for indv. schenkel.
Vejvis med enkelte vip på tøjlen, så hesten ved hvilken retning den skal gå i, men hold sporet.
Ved godt det lyder meget enkelt, men det er det faktisk også.

Klokkeøvelsen går ud på man koncentrerer sig om en kvart volte af gangen og forsøger at give hjælpen på klokkeslet.
Grunden til man skal give hjælpen på klokkeslet er fordi det er her hesten hver gang skal skifte retning og det er så her de fleste problemmer opstår.

Når man rider en kvart skal hesten kun stilles, så man kan skimte det indv. øje. Bøjes hesten mere end det, så blive udv. tøjle for kort og det resulterer i at den ikke kan få udv. bagben nok med og skyder skuldren og så har man problemmerne.

Nøjagtig det samme sker hvis hesten ikke flytter sig nok for schenkelen.

Sker dette så tryk med udv. schenkel fremme ved gjorden og hesten vil flytte bagenden ud på sporet igen og man vil have styr på bøjningen igen.
Det kan være nødvendigt at lave en anholdning på udv. tøjle for at få hesten til at slippe biddet igen.

Hilsen
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Post by MinnaN »

Efter granskning af mine minder, kan jeg faktisk huske at min gamle berider lærte mig at ride volter på den måde.
Jeg synes godt nok, at det lød fornuftigt med den klokkeøvelse. ;)
Den er ganske god.

Min gamle dreng er begyndt at suge så småt på biddet, efter du fik mig ind på "klokken" igen.
Han er stadig nervøs for sin mund, og jeg har stadig (desværre) hårde hænder. Det hjælper jo heller ikke at nybegyndere rider ham. :(

Men han er begyndt at suge. Bare et par sekunder af gange. :D Men han GØR det!
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

Det lyder da dejligt at det har været lidt til gavn og kan desværre ikke huske, hvor jeg selv har det fra. Måske min ridelærer, måske noget jeg har læst mig til. :wink:

Kan bare huske jeg var lidt på bar bund første gang jeg skulle undervise, og skulle have noget håndgribeligt der kunne forklares.

Hilsen
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Post by annetteB »

[quote:8bb32faf27]Efter granskning af mine minder, kan jeg faktisk huske at min gamle berider lærte mig at ride volter på den måde.
Jeg synes godt nok, at det lød fornuftigt med den klokkeøvelse.
Den er ganske god.[/quote:8bb32faf27]

Tilslutter mig den sidste ærede taler.
:wink:

Bliv ENDELIG ved, stratego. Det er så DEJLIGT at læse dine kloge ord.
(printer dem forresten løbende ud og giver dem til datteren som opbyggelig litteratur)
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Jep - sådan lærte jeg det også. Det virker =D>
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Post Reply