"Mundkurv" efter forfangenhed?

Lone

"Mundkurv" efter forfangenhed?

Post by Lone »

Vi har haft en pony, der i svær grad led af forfangenhed.
Vu brugte måneder på at indgræsse ham til sommer græs hvert år så kunne han gå på døgngræs nogle måneder.
Vi startede med 10-15 minutter nogle dage og så gradvis op, lidt længere tid ad gangen indtil han kunne græsse en time - det tog måske 2 uger - og så kom han en time på græs, så 1,5 efter nogle dage og så videre og så fremdeles. Meget, meget langsomt.
Han var 140.
Det var et stort arbejde, men egentlig meget hyggeligt, fordi vi håndgræssede md ham efter ridning - og så kunne man jo stå dér og slappe af.

Vi var ekstremt påpasselige med foderskift, det var en mikroskopisk håndfuld ad gangen, indtil han havde nået fuld ration, samtidig med at vi fjernede det han så ikke længere skulle have ligeså langsomt.
Hvis han udviste den mindste form for stivhed eller ubehag, så satte vi ham straks ned i foder eller i græsset.
Han gik med specialsko og var iøvrigt med denne metode fuldt brugbar til alt, inclusive sprinstævner.
Han blev redet hver dag, mellem 1-3 timer - det kan du ikke, men I kan gå nogle ture med dem - og dermed forøge omsætningen i kroppen.

Han havde en del anfald i begyndelsen vi havde ham, indtil vi fangede fidusen og så var han kun forfangen en gang på 8 år.
Derefter lånte vi ham ud og så gik der et år, så måtte han blive aflivet på grund af kronisk forfangenhed - selvom de mente de havde indgræsset ham langsomt...
Lone

"Mundkurv" efter forfangenhed?

Post by Lone »

Resten af tiden gik han på jordfold og fik al det stråfoder han kunne spise, inclusive en del halm.

Han kunne ikke tåle for mange æbler, brød i større mængder, så man skal osse tænke lidt over hvad man ellers giver dem.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

"Mundkurv" efter forfangenhed?

Post by annetteB »

faktisk har jeg altid undret mig over det der med at forfangne heste skal gå på nedbidte folde - så vidt jeg ved er fruktanindholdet mindst i "højt, gammelt, stridt og kedeligt" græs og højst i nyvækst?
- og på en nedbidt fold er der jo ikke andet end den (sparsomme, selvfølgelig) nyvækst at æde???
Er jeg fejlinformeret eller hvordan hænger det sammen?
:hva:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
aribeth

"Mundkurv" efter forfangenhed?

Post by aribeth »

Nej det er vidst nok rigtig nok Annette, men mængden af fruktanholdigt græs som hesten kan få ind på en nedbidt fold er jo ikke særlig stor... derfor tror jeg at mange "tillader" at lade hesten gå på en nedbidt fold...

Langt græs som er startet med sin vækst igen er garanteret fyldt med fruktan...

Katrine
User avatar
Askepot
Posts: 49
Joined: Fri 8. Feb 2008 14:40

"Mundkurv" efter forfangenhed?

Post by Askepot »

[quote:51b6c8fafb="atengstedt"]faktisk har jeg altid undret mig over det der med at forfangne heste skal gå på nedbidte folde - så vidt jeg ved er fruktanindholdet mindst i "højt, gammelt, stridt og kedeligt" græs og højst i nyvækst?
- og på en nedbidt fold er der jo ikke andet end den (sparsomme, selvfølgelig) nyvækst at æde???
Er jeg fejlinformeret eller hvordan hænger det sammen?
:hva:[/quote:51b6c8fafb]

Så vidt som jeg har forstået den er det græs i vækstfasen der er værst - de nye friske skud er smæk fyld med sukker. Måske der ikke er nok nye skud på den "nedbidte fold" til at det er farligt. Og på den frodige fold er sukkeret brændt af i græsstråets vækst (sådan som jeg forstår det...)
aribeth

"Mundkurv" efter forfangenhed?

Post by aribeth »

ja det er også sådan jeg har fået den Askepot :-)


Katrine
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

"Mundkurv" efter forfangenhed?

Post by 99E »

20 minutter på græs?
Puh, det ville jeg ikke turde!
Men jeg er også en KYLLING.
Jeg ville starte med 10 minutter - og sætte op med 10 minutter hver 2. eller 3. dag - og det kun med en hest der var færdighbehandlet for forfangenhed og havde haft mindst 6 mdr. til at få hovene til at hænge sammen igen.

Mht. hovpleje: Sorcha går UDEN sko - og beskæres hver 4. uge året rundt. Det kan lade sig gøre, hvis man "vil".

Fruktan: Det er rigtigt at der er mere fruktan pr. kg på en nedbidt fold - til gengæld er det begrænset hvor mange kg. græs hesten kan spise i timen, hvis græsset er 2 cm højt...
Med mundkurven kan hesten kun spise græs "af en vis længde" - det helt korte kan ikke rigtig nå ind, det lange "folder" og er svært at få gennem hullet i bunden.

Åhja, og vores "nedbidte fold" består vist af 50% mos...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

"Mundkurv" efter forfangenhed?

Post by 99E »

I øvrigt - her: http://www.hoofrehab.com/hoof%20articles%20by%20Pete%20Ramey.htm er der nogle artikler, som bl.a. berører forfangenhed ("laminitis" er akut forfangenhed, "founder" er nogen kalder "kronisk forfangenhed").
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
manjana
Posts: 6
Joined: Thu 28. Feb 2008 16:52

"Mundkurv" efter forfangenhed?

Post by manjana »

Vi har haft stor held med at tilbyde min gamle forfangne pony hø på folden. Hun gik hele sidste sommer på en tønde land med græs - og altid med en bigballe godt hø i midten - og det klarede hun med bravour.

Jeg tror på, at hvis man tilbyder hesten et alternativ, så vil de selv vælge det, der er bedst for dem.
Post Reply