Bidfri trense til shetlænder?

Lone

Bidfri trense til shetlænder?

Post by Lone »

[quote:de02b251b1]Hvorfor bliver du så vred over mine indlæg?[/quote:de02b251b1]

Jamen sødeste Ninie - hvor tolker du vrede?

jeg synes selv jeg var lidt ironisk med et anstrøg af vittigt vid -

jeg er ikke vred på dig - slet ikke, jeg er ike engang skuffet :hhansen: - jeg deltager bare i debatten!


tag ud til katrine (aribeth) Askepot - det vil være godt!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Bidfri trense til shetlænder?

Post by 99E »

Hvis dét var "ironisk" er det måske ikke helt dumt at overveje hvordan du bedre kan kommunikere dit budskab?
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
aribeth

Bidfri trense til shetlænder?

Post by aribeth »

Egentlig synes jeg det er rigtig fint at både du Ninie og du Julie vil komme med en masse af jeres gode og "akademiske" metoder , men jeg tror bare ikke det var ngoet jeg kunne bruge til en hel masse i virkeligheden hvis jeg var nybegynder og havde en masse spørgsmål.

Tilbuddet om at komme ud og prøve en hest, se hvordan andre gør, få at vide at det er vigtigt at kigge på pels, huld og hove og så være pænt ligeglad med hvordan hesten bærer sig selv når den går på fold og om den er irriteret på vandbaljen eller den bare leger eller om den er fræk eller bare dum eller ikke aner hvad den skal når den trækker afsted med børnene ville jeg kunne bruge til noget...


Jeg ville også godt lære hvordan man ikke bliver tromlet ned af en uopdragen shetlænder, eller en anden hest... men derimod vil jeg gerne lære at være på forkant med ponyerne, lære hvordan jeg bedst trækker dem uden at komme til at blive jokket på....

Hvordan gør andre når de fodrer... hvad med hø/halm...ormekure, vaccinationer og alt det der....

Det er sådan noget jeg gerne ville have erfaringer og viden omkring hvis jeg var nybegynder, så kan man lære en hel masse ridemetodisk senere...

Katrine
Lone

Bidfri trense til shetlænder?

Post by Lone »

jeg synes selv jeg er god til at kommunikere - men jeg kan jo ikke garantere for modtageren, vel?

Måske skulle du finde ud af hvorfor du tror jeg er vred?
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Bidfri trense til shetlænder?

Post by JulieT »

Undskyld, men hvornår er "pres og ophør af pres" blevet et akademisk begreb? Og jeg har ikke nævnt en eneste ekspert i denne tråd. Jeg har skrevet "negativ forstærkning" ét sted, i tilfælde af at Askepot skulle få lyst til at slå det op, og "pres og ophør af pres" ikke var den mest google-venlige formulering. Men fortæl mig lige, hvad der er mere praktisk end at hive i træktovet, når hesten skal stoppe, og slippe, når den står stille?

Lone, jeg kan ikke gennemskue, om du tror, "pres og ophør af pres" (nu tør jeg ikke at skrive negativ forstærkning eller ... operant betinging *gyyys*) er noget, man kan vælge eller fravælge at benytte sig af, når man befinder sig på ridebanen en tirsdag, og har besluttet, at man skal "være seriøs" og lære hesten en hel masse. Tror du det?

"Pres og ophør af pres" påvirker og gennemsyrer jo ALT hvad du foretager dig med hesten, uanset om du er ved at lære at trække med den, skal løfte ben på den, ride på den eller holde den for smeden. Hvad skader det så at have en basal forståelse for princippet, inden man går i gang med at lære i praksis? Bare fordi ingen af [b:ccf1698daa]os[/b:ccf1698daa] har lært det rigtigt fra starten, kan Askepot jo godt få lov til det, skulle jeg mene. Eller hvad? Det er sjovt at du sammenligner med flymekanik, for dette er lige præcis IKKE rocket science. Det er så enkelt og let at gå til, som noget kan være, og forståelsen forebygger en MASSE fejl, som man meget hurtigt kan komme til at gøre i håndteringen af en unghest eller -pony, selv når man er erfaren og især når man ikke er.


Askepot, hvis jeg var dig, ville jeg tage imod Aribeths tilbud OG give mig til at lære om hestens adfærd og psykologi. Jeg mener faktisk, TinaMJ herindefra laver nogle kurser for ponyforældre, som er rigtigt gode. Held og lykke med det.


Mvh

Julie
aribeth

Bidfri trense til shetlænder?

Post by aribeth »

Jeg synes at du, Julie godt kan få det til at lyde som om det KUN kan lade sig gøre at vide noget om ideerne bag pres og ophør af pres og den effekt dette har, hvis man har sat sig yderst meget ind i hedsteadfærd, hestepsykologi, bevægeapparatet, og så videre....

Du får det til at lyde som om at mange erfarne hestemennesker nærmest ikke kan håndtere en hest overhovedet... eller at de i hvert fald gør det ganske forkert, og jeg forstår bare ikke den modvilje?!
Så slemt er det altså heller ikke rundt omkring i landet...

Du skriver selv at det ikke er rocket science... men det er alligevel lidt den fornemmelse jeg får når jeg læser det du skriver...


Katrine
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Bidfri trense til shetlænder?

Post by JulieT »

Det må så stå for min egen regning, for så har jeg formuleret mig dårligt. Selvfølgelig kan man håndtere en hest, selvom man aldrig har hørt om negativ eller positiv forstærkning, eller gjort sig nogle tanker om, hvornår man indvirker, og giver efter. Jeg har trods alt selv redet i 25 år, før jeg fik sat ord på de principper, som har ligget til basis for alt, hvad jeg har foretaget mig med heste i mit liv.

Men når man som voksen skal lære at håndtere heste, kan det da kun være en fordel, hvis man starter med at lære, hvorfor de praktiske metoder virker, som de virker. Fordi man så også forstår, hvorfor de ikke virker, når de ikke virker. Som barn kan man trygt prøve sig frem, for dér er det overordnet en anden, der står med ansvaret for hesten. Men hvis Askepot ikke forstår sine shettere fra starten, er der ingen, der gør, for der står ikke en alvidende mor i kulissen, og er klar til at gribe ind, hvis der foregår noget uhensigtsmæssigt.

Jeg er personligt ligeglad med om man kalder det negativ forstærkning eller pres og ophør af pres eller indvirkning og eftergift eller træk og slip eller hvad man kalder det. Men man er efter min mening forpligtet til at sætte sig ind i "det", hvis man har tænkt sig at have en hest i sin varetægt. For alt hvad man gør med hesten, er træning, og det er desværre mange - også erfarne - hestefolk, der ikke ved. Hvis de vidste det, ville de ikke hænge i tøjlerne eller bruge straf eller skyde skylden på hesten, når den ikke kan præstere. Men det forekommer altså meget almindeligt, og det er kun på grund af uvidenhed, for alle vil vel deres hest det godt.

Jeg er selv vokset op på et professionelt stutteri med mange hopper og præstationsheste, har redet siden jeg var 3, gået på rideskole, været på ridelejre, redet stævner o.s.v., og jeg vidste ikke en fløjtende fis om problemløsning før jeg var godt oppe i 20'erne. Dermed ikke sagt, at jeg ikke kunne løse problemer, men det var sgu lidt touch and go, og set i bakspejlet gjorde jeg dumme ting, mens jeg famlede mig frem. Hvor ville jeg dog ønske, at jeg havde vidst dengang, hvad jeg ved nu. Og hvor ville jeg gerne vide nu, hvad jeg måske ved om 20 år :lol:


Mvh

Julie
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Bidfri trense til shetlænder?

Post by annetteB »

Så, så - nu er shetlændere altså ikke værre end man gør dem til.
(om end jeg indrømmer at dét osse i nogle tilfælde osse kan være rigeligt! :lea:)

Men man skal ikke regne med at de er NEMMERE end andre ponyer fordi de er så små. De har vilje har de - og humor!
:lea:

Aja's første og selv-opsparede-til-pony var faktisk en shetlænder, som hun i 6 årsalderen besluttede sig for at hun ville have fordi familiens 130 cm høje, ældre, veltilredne ponyhoppe var TRÆLS (fordi hun ikke gad stå stille når lille Aja 6 år moslede sig op på ryggen af hende) og derfor ville hun have en shetlænder. Og hun havde faktisk MEGET glæde af Tokke indtil hun pludselig tog en længdespurt og voksede fra ham - selv derefter kørte hun faktisk en del med ham. Nu er han bare Verdens Sødeste Shetlænder og Coopers foldkammerat.

Mht biddene, så synes jeg nu nok, at udvalget har været stort nok?
Vi har da både et rustfrit todelt, et rustfrit tredelt, et todelt sweetiron i westernstil og et rustfrit postkandar i Tokkes størrelse?
Og ingen af dem var svære at finde?

Det er derimod rigtigt at det er svært at finde en passelig sadel til dem!
:ide:

Tokkes sadel er en lille gammel westernsadel med baggjord på. Han gik osse med westernsadel hos tidligere ejer.
Eneste alternativ hertil har været en ridegjord: han har INTET sadelleje og er tillige lidt overbygget.
(Hurtigste vej ned er til enhver tid ud mellem ørerne! :lea:)

Jeg anbefaler osse et besøg hos Katrine, samt en rundtur til de omkringliggende rideskoler for at høre HVOR man overhovedet giver begyndere enetimer - for de der to tre enetimer (evt i longe!) er sgu guld værd i forhold til holdundervisning.
:ide:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Bidfri trense til shetlænder?

Post by JulieT »

M.h.t. sadler, findes der også de dér små, franske ponypuder. Er der nogen, der har erfaring med dem? Jeg tror, de har dem hos Ingdams. Ikke at mit yngel skal have noget at ride på lige foreløbig, men man har vel ret til at fantasere lidt om at være ponymor.

Jeg kom netop til at tænke på, at jeg fornylig overværede en behandling for white line disease på to små shettere på 1 og 2 år. De skulle vente i TIMEVIS, og behandlingen var noget langtrukkent pilleværk. Begge ponyer var så velopdragne at man næsten ikke troede det. De stod så pænt - jeg kan umuligt forestille mig, at man kunne have forlangt mere af to plage, som kom lige fra en løsdrift, og skulle udsættes for så ubehagelig en omgang.

Det viste sig senere, at de var klikkertrænet. Og (nu siger jeg det, kast bare med rådne tomater) FORSKNINGEN viser jo også, at racer, som typisk stemples som egenrådige, stædige o.s.v. bare er anderledes motiveret, og med fordel kan trænes med foder. En anden grund til at vælge Tina MJ :)

Mvh

Julie
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Bidfri trense til shetlænder?

Post by JulieT »

PS: Jeg sidder faktisk lige nu og læser et forskningsresultat om, hvilket næsebor, en hest bruger til at lugte til en anden hests hestepærer, hvis den er henholdsvis venstre- eller højresidet.

Så det er jo ikke fordi, det er det mest nørdede af det nørdede, jeg belemrer jer med i almindelighed.

Julie
Post Reply