Bidfri trense til shetlænder?

Lone

Bidfri trense til shetlænder?

Post by Lone »

[quote:9610deaa15]Lone, jeg kan ikke gennemskue, om du tror, "pres og ophør af pres" (nu tør jeg ikke at skrive negativ forstærkning eller ... operant betinging *gyyys*) er noget, man kan vælge eller fravælge at benytte sig af, når man befinder sig på ridebanen en tirsdag, og har besluttet, at man skal "være seriøs" og lære hesten en hel masse. Tror du det?[/quote:9610deaa15]

Hvis nu du oprettede en tråd om det emne, så kan jeg jo sige hvad jeg ved om det - jeg kan også sagtens sige, hvad jeg tror - selvom jeg hellere vil nøjes med hvad jeg ved.


Det er ikke det jeg skriver om her. jeg udtaler mig ikke for-og-imod noget somhelst rideteoretisk - læser du det sådan?
Du kunne jo fx læse min tråd om undervisning v TinaMJ........

jeg skriver, frit efter hukommelsesn, at det ikke er nemme sager i vælger at divertere et menneske som fortæller hun er nybegynder med.
Og jeg synes faktisk at sammenligningen med at flyve var ganske udmærket, eftersom jeg TROR at det er lige så fremmed for dig, som hesteverdenens utallige udlægninger af ridningens ædle kunst kan være for en nybegynder.

Hvilken mening tro du at det giver for en uerfaren at tale om "pres og ikke-pres" - hvor tror du de forstår det at "presse", med hvad, hvorhenne?
Tror du i ramme alvor at alle forstår implikationerne af dette og de øvrige udtryk, hvis ikke de er en smule inde i terminologien?

Men du må meget undskylde - jeg har den mest forfærdelige kæphest af alle - og den rider jeg udstandselig: jeg synes at man skal formidle sin viden på en måde, som alle kan forstå. Jeg synes at sproget skal bruges i al dets mangfoldighed, så alle kan være med. jeg synes det er vigtigt at sikre sig, at dem man taler til og med, fatter hvad man siger. Hvis man altså har noget at sige. Jeg synes at vi skal udluge fremmedord og svært forståelige terminologier og tale så alle kan være med.
Det er jeg ikke ene om at mene - jeg kan nok ikke finde nogle eksperter i hesteverdenen der bakker om om det - men jeg kan no finde nogle retorikeksperter, nogle kommunikationseksperter som alle vil give mig ret i, at sproget skal bruges så vi alle forstår hinanden - og ikke så vi fjerner os fra hinanden.

Jeg synes kort sagt, at når en nybegynder stiller spørgsmål om helt enkle ting, så bør man svare helt enkelt - og dermed dele ud af sin viden.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Bidfri trense til shetlænder?

Post by 99E »

[quote:3d576c68ec]Måske skulle du finde ud af hvorfor du tror jeg er vred?[/quote:3d576c68ec]

Fordi dit indlæg umiddelbart virker bidende sarkastisk og IKKE indeholder nogen tegn på at være ment "for sjov" eller "ironisk på den hyggelige måde" eller "vittigt"?

Det er lidt ligesom hvis jeg beslutter mig for at kalde dig "møgkælling".
Hvis ikke der er tegn på at det er ment "for sjov" eller "positivt", så er det en del af ordets "indbyggede betydning" at det er ment negativt.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Bidfri trense til shetlænder?

Post by annetteB »

[quote:b8de891fad]Jeg synes kort sagt, at når en nybegynder stiller spørgsmål om helt enkle ting, så bør man svare helt enkelt - og dermed dele ud af sin viden. [/quote:b8de891fad]

Den kan jeg tilslutte mig.
:tommelop:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Askepot
Posts: 49
Joined: Fri 8. Feb 2008 14:40

Bidfri trense til shetlænder?

Post by Askepot »

1000 tak for dit flotte tilbud Katrine! Det håber jeg vi kan finde ud af :hhansen:!
Og det med et ponymor-kursus lyder bestemt også fornuftigt :tommelop:

Det med "press og ophør af press" forestiller jeg mig er noget lig "træk og slip" i tøjlerne - eller også er det benarbejdet I mener ...? Men ja, der er meget prof. snak som jeg kun kan gætte mig frem til hvad betyder...

Ja, det kunne være fedt at være 8 år og fuldstændig frygtløs igen, og lære som en svamp der suger vand...men det er lige 30 år forsent heidio
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Bidfri trense til shetlænder?

Post by HeidiO »

[quote:c4499689ff]Ja, det kunne være fedt at være 8 år og fuldstændig frygtløs igen, og lære som en svamp der suger vand...men det er lige 30 år forsent Stort smil

[/quote:c4499689ff]

Ja, det er altså en stor ulempe ved at blive ældre. Når man er barn har man overhovedet ikke tanken, at man kan risikere at falde af.

Jo ældre man bliver, jo flere bekymrede tanker om hvad der kan ske, hvis man skulle falde af, melder der sig.

Hvem der bare var teenager igen, suk.
Heidi
User avatar
Askepot
Posts: 49
Joined: Fri 8. Feb 2008 14:40

Bidfri trense til shetlænder?

Post by Askepot »

Ja, nemlig Heidi, men bliver simpelthen en kylling :ehj: Puha, føste gang jeg kom op på ryggen af rideskolens fjordhest ... Uha! der var laaaangt ned :roed:
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Bidfri trense til shetlænder?

Post by JulieT »

Det var ikke faldet mig ind at "pres" lød indforstået, da det jo netop ikke er et fremmedord som sådan. Men jeg var jo heller ikke ude i at forklare "pres" - kun anbefale at man kigger nærmere på forholdet mellem pres og ikke pres. Når man gør det, får man en meget bedre forklaring på, hvad det er, end jeg kan give.

Men touché - hvis det ikke er forstået, er det ikke godt nok formidlet. Askepot, med pres mener jeg alle former for ubehag, som man påfører hesten med det formål at få den til at gøre et eller andet. Altså, som du selv er inde på, et træk i tøjlen, indvirkning med schenklerne (benene) eller noget andet, som hesten skal gøre noget for at undgå.

I praksis betyder det, som jeg så ubehjælpsomt har forsøgt at forklare, at man let kan komme til at "træne" sin hest uden at vide det. Og at det derfor er en god idé, at sætte sig ind i, hvordan træning virker, så man undgår utilsigtet træning.

Og inden jeg graver mig længere ned i mit hul, vil jeg byde jer god aften, og sætte mig til at skumle over at min hest har tabt en sko dagen før min undervisningstime.

Mvh

Julie
User avatar
Askepot
Posts: 49
Joined: Fri 8. Feb 2008 14:40

Bidfri trense til shetlænder?

Post by Askepot »

Aha! Så vi taler om et all-round pres/ophør af press. Hvor pres, som du siger, kan udføres på mange måder. Nu er jeg med! Og det der med at man også opdrager via pres, ubevist blot ved sin omgang med hesten, giver også klart mening! Så på den måde kan det jo sagtens være nyttigt at vide noget mere om hvordan sådan et dyr reagerer på pres/ophør af pres, så man ikke "modarbejder" sig selv og sine mål! Tak for forklaringen igen igen :linski:
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Bidfri trense til shetlænder?

Post by annetteB »

[quote:aa4d99b21c] Så på den måde kan det jo sagtens være nyttigt at vide noget mere om hvordan sådan et dyr reagerer på pres/ophør af pres, så man ikke "modarbejder" sig selv og sine mål! [/quote:aa4d99b21c]

og det kommer man faktisk meget nemt til - især ved intelligente dyr, der ikke skal have mærket en "belønning" ret mange gange, før den vupti har lært et helt nyt kunststykke.
Og det er rigtig surt, hvis det ikke var et "kunststykke" man havde tænkt sig den skulle lære nogensinde!
:lea:

Eksempel: Hest skraber og slår med forhovene mens den står bundet på staldgangen. Rytter går straks hen til Hest og snakker med den for at få den til at holde op, så det ikke generer de andre mennesker og heste i stalden at den står der og er urolig.
Det skal bare ske et par gange eller fire, så har Hest allerede lært at "skrab og slå med forbenene" giver belønning i form af at "rytter kommer hen til mig og snakker med mig".
Hvem mon opdrager på hvem?
:lol:

Julie? Var det dig, der engang beskrev på HN, hvordan en hest havde lært at en mobiltelefons ringelyd betød "gå ned i skridt" fordi den ofte havde oplevet at blive bedt om at gå ned i skridt, når rytterens telefon ringede - eller var det måske Susan?
:linski:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Bidfri trense til shetlænder?

Post by JulieT »

Det er Susans heste, der laver en overgang til skridt, når hendes mobilos dytter. Min laver en flot, lige og sat parade, når jeg roser den, for så skal den jo stå stille, så den kan få sin godbid. Det er forøvrigt IKKE blevet bedre efter at jeg har fået en underviser, der har müslifoder i lommerne :ehj:

Julie
Post Reply