Bidfri trense til shetlænder?

Post Reply
User avatar
Askepot
Posts: 49
Joined: Fri 8. Feb 2008 14:40

Bidfri trense til shetlænder?

Post by Askepot »

Hej

Er der nogen der kender et sted hvor man kan købe bidfri trenser til shetlandsponyer?

Kh Askepot :hhansen:
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Bidfri trense til shetlænder?

Post by annetteB »

du kan evt købe et såkaldt babyhackamore/soft hackamore med korte stænger. Det kan spændes ind så det passer er shetlænder med ikke alt for smal mule.
:ide:

Begge vores III'er ponyer (en shetlænder og en islænderkrydsning) kan i hvertfald passe det.
:tommelop:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Askepot
Posts: 49
Joined: Fri 8. Feb 2008 14:40

Bidfri trense til shetlænder?

Post by Askepot »

Tak for dit svar!! heidio

Hvad er forskellen på en babyhackamore/soft hackamore og en trense u/bid? - det er ikke helt det samme vel?
(beklager hvis jeg spørger dumt..)
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Bidfri trense til shetlænder?

Post by Godzilla »

De har forskellig indvirkning på hesten.

Må man spørge i hvilken forbindelse du skal bruge hovedtøjet? (Jeg ville feks. ikke vælge en hackamore hvis ponyen skal rides af et lille barn.)
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Bidfri trense til shetlænder?

Post by 99E »

Det er altid problematisk med bidløse optømninger til små shetlændere.

"Sikkerheden" ved bidløse optømninger er, at man "altid kan lave et one rein stop" - det er bare svært for små børn på små shettier...

Ligesom med bid skal hesten trænes til at forstå de bidløse - og til at stoppe HVER GANG den bliver bedt om det.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Bidfri trense til shetlænder?

Post by JulieT »

I mit ridehus foregår der nogle gange undervisning af små børn på naboens islænder. Den har tøjlerne sat i ringene på siden af et hannoveransk næsebånd, og det ser ud til at fungere upåklageligt. Så er der selvfølgelig en voksen, der har lært hesten på forhånd at stoppe for et lille tryk fra næsebåndet, og jeg ved ikke, hvad der sker, hvis dyret bliver bange for noget. Men sådan gør de altså. Jeg synes selv, det ser fornuftigt ud.

Mvh

Julie
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Bidfri trense til shetlænder?

Post by annetteB »

der findes mange forskellige typer af bidløse trenser.
Fælles for dem alle-således osse for hackamoren - er at de istedet virker ved tryk på næseryggen og/eller tryk på nakken.

Hackamoren har derforuden en vis vægtstangseffekt afhængig af sidestængernes længde. På grund af sidestængerne mener jeg osse at hackamoren har en decideret sideførende effekt på hovedet, idet sidestængerne udøver tryk på hestens kind ved ensidige tøjletag.

Min tiårige datter rider sin lille stride banan af en islænder/connemarakrydsning med hackamoren.
(arme pige: det er små søstres lod at arve storesøsters aflagte pony, selv om de ikke nødvendigvis passer sammen som hånd i handske - men han passede godt til Aja. :linski:)

Coy har en kort, stærk hals og er ikke specielt følsom i munden, så for hende har det været en fin løsning at få hackamoren på ham.
For ikke at genere ham mere end nødvendigt rider hun så for temmelig lange tøjler og markerer kun i tøjlen når et stop/drej er ønsket.

Bidløse trenser med "snor over næseryggen" er jeg ikke specielt henrykt for. Heste med meget lidt ansigtsflæsk bliver ofte generede af trykket fra snoren.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Askepot
Posts: 49
Joined: Fri 8. Feb 2008 14:40

Bidfri trense til shetlænder?

Post by Askepot »

Tak for alle jeres svar :tommelop:

Når jeg nu læser jeres svar og "modspørgsmål" tænker jeg igen at jeg er forfærdelig uviden - derfor prøver jeg lige med en forklaring...

Meningen er at vi gerne vil have tilredet vores to ponyer. Det skal selvfølgelig gøres af en med den rette erfaring! Men jeg vil gerne have det gjort bid-løst, da det er min opfattelse at et bid kan være meget generede for hesten at have på(?) Vi havde på et tidspunkt en ung pige til at komme for at ridde den ældste af vores ponyer til, men efter ponyen en dag kom hjem efter en ridetur med et blødende sår i mundvigen sagde jeg stop. Hesten er derefter ikke blevet reddet (det var i sommers). Jeg blev nok lidt forskækket over den med såret, og syntes det var vildt synd for Askepot at hun skulle udsættes for det, og syntes faktisk også at hun blev lidt sky efter den oplevelse. Derfor begyndte jeg at læse om alternativer og læste at heste sagtens kan riddes uden bid(?)
Men det kan sagtens være at det ikke kan lade sig gøre under en tilridning, og måske shetlænderer er for egenrådige - og ja, det er meningen at ponyerne skal riddes af vores døtre. Dog ikke før pigerne har fået behørlig rideundervisning og en vis erfaring.
Hvad kan I give af gode råd?
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Bidfri trense til shetlænder?

Post by 99E »

Bid behøver ikke være generende for hesten.
Men bid, der ikke passer, ikke er velholdte og ikke bruges korrekt er rigtig ubehagelige og kan, som du selv har set, give sår og meget andet.

Man kan sagtens ride shetlændere uden bid.
Man kan sagtens ride til uden bid.
Man kan sagtens lade børn ride uden bid.

Men det er vigtigt at huske, at:
Børn har ikke så mange kræfter (og det har shetlændere).
Især med bidløst er det vigtigt at man aldrig hiver i tøjklerne medmindre man vil have hesten til noget (stoppe eller dreje). Dvs. børnene skal have andet at holde fast i (man, sadel, oh-shit-strop på sadlen).
Man skal være helt sikker på at "det virker" før man sætter ungerne op.

Det mest effektive "nødstop" på alle andre bidløse optømninger END hackamoren (som atengstedt skriver om) er det, der hedder et "one rein stop".
Men lige netop dét er svært at lave på en shetlænder, når man er et lille barn.
Derfor kan det en gang imellem være en god idé at have noget "skarpere" på end de blideste bidløse.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Askepot
Posts: 49
Joined: Fri 8. Feb 2008 14:40

Bidfri trense til shetlænder?

Post by Askepot »

Takker 99E!!! :hhansen:
Post Reply