Bidfri trense til shetlænder?

User avatar
Tigerbaby
Posts: 1506
Joined: Thu 20. Jul 2006 17:56

Bidfri trense til shetlænder?

Post by Tigerbaby »

Man skal da aldrig sige aldrig Marleen.

Men der kan da vist godt være en fare for at dine børn er blevet for store til dem, når ponyerne en dag er så velredne at de kan få noget ud af at ride dem.

Det er ikke synd for en hest ikke at blive redet, bare den får masser af stimuli på andre måder. Gode folde og legekammerater for det første, opmærksomhed, pleje og opdragelse fra ejernes side, og så kan man jo lave en masse sjove ting med sådan nogle små nogle. Klikkertræning, dressur fra jorden, løsspringning, you name it.

I kunne jo også sende dem og jer selv i tilkøring. Det tror jeg ikke behøver være særlig dyrt hvis man kontakter den lokale køreforening.
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Bidfri trense til shetlænder?

Post by HeidiO »

Jeg tænkte også på, at man kunne lære de to små putter nogle tricks - det vil dine piger garanteret også synes er sjovt.

Du kan få inspiration her:

www.klikhesten.dk
Heidi
Lone

Bidfri trense til shetlænder?

Post by Lone »

jeg synes da heller ikke du skal miste modet, men se positivt på det.
I vil muligvis have mere glæde af en større pony til ridebrug, men sådan en skal jo alligevel have noget selskab.

Og så kan I, som tiger skriver, lave en masse træning fra jorden - klikkertræning er sjovt - eller få dem tilkørt på et tidspunkt.
De er jo i sig selv en fornøjelse at se på og de ved jo ikke, at de skulle have været rideponyer - masser af fold og gode stimuli, så kommer de aldrig til at kede sig.

Og så er det jo bare at gå igang - ud at få inspiration og ideer til samværet med dem, se hvordan andre gør - og lære en hel masse håndtering.
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Bidfri trense til shetlænder?

Post by JulieT »

Nej, det er ikke synd for hesten, at man ikke rider på den. Tværtimod... en velpasset, nogenlunde velopdragen foldbums har nok noget nær den ideelle tilværelse for en tamhest :) Så det er bestemt inge skam. Og søde er de jo, sådan nogle kræ.

Lone, jeg foreslog ikke McLean. Jeg foreslog TinaMJ - men de to har tilfælles, at de forklarer læringsteorien råt for usødet, uden at tale ned til folk, og det synes jeg jo, er meget sympatisk. Jeg ved ikke, hvad Tina tager for sin undervisning af ponyforældre, men de penge går jo ikke "kun" til de to shettere, men til Askepots uddannelse som ponymor, og er dermed godt givet ud, uanset om hun har indkøbt to shettere, en 30 år gammel welsh, en aflagt traver eller hvad hun nu havde købt.

Mvh

Julie
User avatar
Askepot
Posts: 49
Joined: Fri 8. Feb 2008 14:40

Bidfri trense til shetlænder?

Post by Askepot »

Vi har en god stor fold til dem, og vi vil så anskaffe en hest til ridning, så kommer der også lidt mere liv.
Det er nok mest mine børns sikkerhed jeg tænker på i forhold til at droppe projektet. Den går jeg ikke på kompromis med. Og de ER jo nogle bisser de to foldbumser. Men at sælge dem vil jeg nødigt! Holder jo af de to rappenskralder, og de er som nævnt sjove som de er - med rytter eller ej.
Ja, kørsel var måske en bedre idé for os og dem :tommelop: Det har min mand vist drømt om siden vi fik dem, så måske det slet ikke er så tosset...
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Bidfri trense til shetlænder?

Post by annetteB »

[quote:6f07501039]Er det synd hvis de bare skal gå og drive den af alle deres dage? De er ca. 3 (Snehvide) og 5 år (Askepot)[/quote:6f07501039]

Nej, det er ikke synd. Især ikke, når de har hinanden. Shetlændere leger generelt en del sammen. Ideen om at det er "synd" eller "spild af potentiale" at lade en hest gå som folddekoration er en menneskelig forestilling helt igennem: hesten ved jo IKKE at den blev født med det formål at blive en eller andens ridehest. Den er bare en hest.
:ide:

Jeg synes ikke I skal opgive de to små - som der står skrevet ovenfor er der jo meget andet end netop ridning man kan lave med shetlændere - og meget af det er sjovere end ridning.

Bobslæderæs, fx. Eller at stå på ski efter dem med en tolkesele - begge dele forudsætter godt nok noget sne, men det får vi vel osse igen på et tidspunkt.
Shetlændere er efter min bedste opfattelse mere intelligente end gennemsnitshesten, så det er osse oplagt at lære dem tricks af forskellig art (klikkertræning plejer at gå nemt...det appellerer til deres iboende lækkersult :aribeth:)
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Bidfri trense til shetlænder?

Post by MinnaN »

Med det mudder jeg ser rundt omkring, så må det da være mudderræs. Kan udføres med gummirøjser og stærk hest/pony. :lol:
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Bidfri trense til shetlænder?

Post by annetteB »

[quote:aa993ce2ca]Med det mudder jeg ser rundt omkring, så må det da være mudderræs. Kan udføres med gummirøjser og stærk hest/pony.[/quote:aa993ce2ca]

:viben: :viben: :viben:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Bidfri trense til shetlænder?

Post by KatieKat »

Jeg anskaffede mig 2 shetlandsponyer for 4 år siden da jeg pludselig fandt interessen for heste.
Ligesom dig havde jeg ikke den store forstand på heste, men er bakket op af et stort netværk af folk som vidste mere.
Mine shettere var henholdsvis 1 og 2 år da de flyttede ind her.

Både manden og jeg har haft stor glæde af vores 2 små. De har lært os meget og det kan sagtens være en glæde at have hest selvom man ikke nødvendigvis kan ride på dem. Det er jeg sikker på at det også kan for børn. Man kan heller ikke ride på hunde og katte, men børn synes at kunne lide dem alligevel. Man kan lære en masse om ansvar og sådan ved at have dyr og man kan endda have en masse sjov med dem imens.

Selv hvis børnene er for store til ponyerne når de engang bliver rideklar, så kan store børn stadig køre med dem og træne med dem fra jorden og i det hele taget lære hvordan man omgås heste. Når dine piger har gået til ridning længe nok til at i mener at de vil kunne klare at have deres egen pony kan i jo købe en mere der passer i størrelse og temperament.

Vi har haft en pige til at komme og hjælpe med at gøre vores Amaryllis ryttervant her i efteråret. Det gik så nemt at man næsten ikke drømmer om det. Hun hoppede op, uden sadel, og Rylle vendte hovedet og gloede op på hende med interesserede øjne og begyndte så at gå ned af stien. Hun var både styrbar og stopbar fra første minut og hun har aldrig gjort det mindste forsøg på at smide sin rytter af.

Hun bliver ikke redet jævnligt her, men der er ingen problemer med at hive hende ud og give rideture når familiens børn er på besøg. Det virker som om hun nyder at være midtpunkt og selvom hun ellers kan være noget af en strid madamme og en stædig krabat så er hun sød og blid overfor børnene.

Jeg er sikker på at i vil få glæde af jeres shetlændere uanset hvad.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Bidfri trense til shetlænder?

Post by CXEC »

jeg synes heller ikke der er grund til at give op overfoor de små krabater. I er glade for dem, og de nyder sikkert at have hinanden at lave fis og ballade med. Og så synes jeg I skal tage fat i Randis veninde og få lært dem lidt ting. Nyd at være med helt fra starten for det giver noget særligt. :hhansen:
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
Post Reply