Bidfri trense til shetlænder?

User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Bidfri trense til shetlænder?

Post by CXEC »

Jeg kommer lige med et lille pip her fra sidelinien til Askepot. For at minimere din egen skræk kan du med stor fordel indkøbe og bære en flyvevest! Ej, det er en ride- sikkerhedsvest jeg taler om. Det kan afhjælpe din skræk for at falde af.

Brugte min da jeg red min hest til.
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
Askepot
Posts: 49
Joined: Fri 8. Feb 2008 14:40

Bidfri trense til shetlænder?

Post by Askepot »

Ret imponeret over den fortælling med mobiltelefonen!

Tak for tippet Céleste :tommelop: ...tænkte om man mon kunne få sådan sikkerhedsline om maven - alá den man nogen gange ser brugt ved voltigering og i cirkus!!? :linski:
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Bidfri trense til shetlænder?

Post by 99E »

Mobiltelefonfortællingen viser lidt om hvordan hesten tænker - og om hvordan man indlærer verbale kommandoer.

FØRST "giver man en lyd" - derefter "det rigtige signal".
Efter ganske få gange (afhænger af hvor sej man er) lærer hesten at, fx, når mobiltelefonen ringer bliver man bedt om at stoppe LIGE efter.
Og så tænker hesten at det da er smartere bare at stoppe når den hører mobiltelefonen - så slipper den jo for at blive trukket i biddet.

I øvrigt går jeg ind for at man putter al det sikkerhedsudstyr der skal på, for at man føler sig sikker. Inklusive håndledsbeskyttere.
Så slapper man nemlig mere af - og det mindsker risikoen for at falde af.

Samtidig slår man sig MEGET mindre, HVIS man falder af i "afslappet tilstand" end hvis man spænder over det hele.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
aribeth

Bidfri trense til shetlænder?

Post by aribeth »

[quote:204355eae8]Efter ganske få gange (afhænger af hvor sej man er)[/quote:204355eae8]
Eller afhængig af hvor skarp hesten er?!

[quote:204355eae8]Og så tænker hesten at det da er smartere bare at stoppe når den hører mobiltelefonen - så slipper den jo for at blive trukket i biddet. [/quote:204355eae8]
Eller også så tænker den slet ikke så nuanceret, men måske tænker den bare "stoplyd"

Sikkerhedsudstyr er rigtig godt for nervøsiteten... det skal man altså ikke kimse af...

Katrine
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Bidfri trense til shetlænder?

Post by JulieT »

Jeg har ikke mødt en hest, der ikke kunne lære noget nyt på under 5 repetitioner. Det er jo derfor, jeg pusher læringsteori - også til nybegyndere. Fordi det virker pokkers godt. Jeg ved, at det "bare er det samme, vi altid har gjort." Men det er turboversionen af "bare det samme, som vi altid har gjort" - En forståelse for basal læringsteori får alt det smarte, "vi altid har gjort" til at virke 10 gange bedre, 10 gange hurtigere og 10 gange sikrere. Så er det ikke så vigtigt, om vi mener, hesten "tænker" eller "registrerer" eller hvad vi nu mener (jeg er blevet lidt af en hippie på mine gamle dage)

Prøv at gå ind på Susans hjemmeside www.blueberryhill.dk under menupunktet Undervisning, og scroll helt ned til det link, der hedder "potpourri". Det er en lille film, som demonstrerer, hvor træfsikker, den systematisk anvendte læringsteori (i dette tilfælde positiv forstærkning = træning med gulerødder) er til at lære en hest at sænke hovedet på kommando. Det tog ét træningspas for Susan - ikke fordi hun er professionel og har været på verdensranglisten og har lavet 9 S-heste fra bunden (selvom det sikkert hjælper) - men fordi hun er blevet bevidst om, hvordan hesten lærer.

Jeg er IKKE ude på at få nogen til at føle sig uvidende eller på at få mig selv til at lyde klog. Jeg ville sådan set bare fortælle Askepot, at der findes en genvej til hesteforståelse, som kan hjælpe hende til at indhente "de tabte år" OG afhjælpe lidt af nervøsiteten, fordi jeg har erfaret, at man let bliver bange, når hesten er uforudsigelig for én.

Mvh

Julie
aribeth

Bidfri trense til shetlænder?

Post by aribeth »

Askepot, du skal være meget velkommen. Jeg plejer at være rimelig nem at træffe på min andresse, men du skriver bare en peivat besked til mig når du har lyst til at komme forbi. :-)

Katrine
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Bidfri trense til shetlænder?

Post by Lone Beck »

Jeg kommer sgu lige i tanker om, hvordan man kan forklare det dér negativ forstærkning, så det er til at forstå. Faktisk benyttede min mand det tidligere overfor vores hunde - selv om han aldrig har hørt om Andrew McLean.

Engang skældte jeg ham ud (ja, manden selvfølgelig), fordi han aldrig roste hundene (dumme, uforstående mig!!). Hans svar, som jeg dengang betragtede som komplet åndssvagt, men i dag godt kan se det geniale i, lød: "De ved de gør det godt, når jeg ikke sparker dem" - efterfulgt af en rå latter :lol:

Dét må da være negativ forstærkning i en nøddeskal :ide:

Man kunne også overveje at bruge det gode gamle udtryk "eftergivenhed". Det er præcis det samme og måske lidt nemmere at forstå?

Nå, Askepot: Der er meget godt at sige om shetlændere. Vores den lille hingst - han bliver to år til sommer - er egentlig nem at opdrage på, synes jeg. Hingstet og legesyg, men også rolig og fornuftig. Eksempelvis kan vi godt tage hans foldkammerat ud på tur, uden at han går fuldstændig amok over at blive ladt alene tilbage :linski:

I betragtning af at det er hopper, I har købt, tror jeg altså sagtens at I kan få dem solgt til ordentlige hjem. Og det ville nok være både det nemmeste og billigste for jer at skifte dem ud med at par ældre, velredne ponyer.

Vores Pivert købte vi sidste år: Han er godt redet, godt tilkørt, 10 år gammel, uden papirer, 110 cm, og kostede 5500 kr. Han har verdens roligste, kærligste sind og vi kan helt trygt lade vores 5-årige datter rende omkring ham. Hans tidligere ejer, der er vokset fra ham, brugte ham bl.a. som rutschebane, så han er vant til lidt af hvert :lol:

En ordentlig tilridning kommer hurtigt til at koste lige så meget, som en ny pony, når vi snakker ponyer i den størrelse.

Til små børn ville jeg slet ikke overveje ponyer på under 10 år - og gerne tæt på de 20 år, så de virkelig har noget erfaring (og i den alder koster de næsten ingenting!!).

Nu ved jeg ikke hvor høj 99E er, men Julie på en shetlænder ville vist se temmeligt morsomt ud :lol:

Hvis I ikke nænner at skille jer af med de to fine små hopper, kan I måske købe en ekstra? Ungerne kan sagtens deles det første par år, og derefter er de såmænd klar til at få en større pony :ide:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Bidfri trense til shetlænder?

Post by annetteB »

[quote:cffc93a331]En ordentlig tilridning kommer hurtigt til at koste lige så meget, som en ny pony, når vi snakker ponyer i den størrelse. [/quote:cffc93a331]

Helt sikkert. Sørgeligt, men sandt. Kan man ikke selv tilride (eller få et shetlændervant barn til det) så er man ofte bedre stillet ved at købe sig til en tilredet shetter.

Vi gav 3500 for Tokke i sin tid. 10 år gammel, ridevant, terrænvant og kørevant og (meget vigtigt for en børnepony: 110% trafiksikker)
Prisen var inkl levering og en køresele.

Vil man gerne have sig en børneegnet shetlænder så kig hos avlerne og på avlerforeningens hjemmeside (shetlandspony.dk) den anden dag var der i hvertfald flere gode derinde til særdeles overkommelige priser.

Skal man generalisere, så må selv shetlænderfans som jeg vel indrømme at Welsh Mountainponyer som gruppe betegnet nok ER bedre som børneponyer (de er osse lige de der 20 cm højere så end ungerne ikke så hurtigt vokser fra dem) og de er normalt OSSE til at komme til for billig penge.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Bidfri trense til shetlænder?

Post by JulieT »

Lone, hvis du tror, jeg ville se sjov ud på en shetter, skulle du have set mig her til aften på min varmblodshest på 1,65... det var vist rigeligt morsomt til pengene :jeanie: Den var dygtig, og den vidste det, for den fik jo ikke tæv :mettebo: Men hold da op, hvor man ligner en sæk kartofler, når man hverken må det ene eller det andet, og helst skal sidde i sadlen uden at røre den.

Et andet eksempel, der illustrerer negativ forstærkning, er anti-drukmås-soundtracket ved Hovedbanegårdens udgang til Reventlowsgade. De spiller i døgndrift sådan noget meget højlydt elevatormuzak, så sutterne ikke kan holde ud at lægge sig til at sove derinde. Eller måske er det så positiv straf.

Bortset fra det havde jeg slet ikke McLean i tankerne - han er trods alt lige vel rigeligt avanceret for en nybegynder... det kan selv jeg få øje på. Men der er jo en grund til at de inkluderer operant betingning i ryttermærkerne nu.... det er til at forstå, selv for børn.


G'nat

Julie
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Bidfri trense til shetlænder?

Post by Lone Beck »

[quote:8acfe8919d]Den var dygtig, og den vidste det, for den fik jo ikke tæv[/quote:8acfe8919d]

Dét kan den sikkert leve højt på længe :hhansen:

Nå, men den der video på Susans hjemmeside fik mig til at tænke...først over den dybere mening med at lære hesten at sænke hovedet :ehh: ...men det er selvfølgelig nok en udmærket øvelse, hvis hesten er noget nervøs :ide: ...derpå gav den mig faktisk en idé til min stride 3 års...som jeg lige skal gruble videre over et par dage :ehh: ...og så tænkte jeg videre over operant betingning :ehj:

Så vidt jeg husker fra bogen, er det nærmest = at erstatte hestens instinktive (flugt)adfærd med en anden adfærd. Og det er jo udmærket. Men hvor langt rækker det? Og her mener jeg ikke i teorien, men ude i virkeligheden? Er der lavet forsøg, hvor operant betingning har bevist sit værd i virkelige stresssituationer?

Det er selvfølgelig udmærket at hesten opfører sig pænt i normale dagligdags situationer, men kan man f.eks. også med operant betingning lære en hest at stoppe, hvis der virkelig er fare på færde?
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Post Reply