Hvorfor æder krikken jord???

User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Hvorfor æder krikken jord???

Post by HHansen »

Blackie æder jord når hun er på fold. :brok:

Hun farer lige ud i mudderet og tager for sig af retterne. Idiot hest :mettebo:

Og det til trods for at hun kommer fra en boks med masser af halm og masser af hø. Og det også til trods for at der hver gang hun lukkes ud lægges nyt tørt hø ud på folden.

Alligevel går hun over og æder jord! :mur:

Hun har slikkesten i boksen og bruger den, foderet er nogle fuldfoderpiller som jeg ikke ved noget om, men hun får dem fordelt på 6 måltider om dagen.
Så hun BURDE heller ikke være sulten, idet der også er stråfoder hele tiden.

Sara er nu så bekymret over uvanen at hun ikke vil lukke dyret ud, uden at overvåge den, og det er jo heller ikke til at praktisere...

Nogen der har input til hvad det kan skyldes?
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Lone

Hvorfor æder krikken jord???

Post by Lone »

jeg synes de æder jord, når de mangler struktur i foderet - eller føler sig sultne.
Heste der fodres på pillefoder har ofte den slags uvaner er min erfaring, jeg tror simpelthen at foderet er så langt fra det en hest er designet til at æde, at det bringer forstyrresler i hele fordøjelsen - og ofte føler de sig sultne, uanset at de får meget stråfoder.
Jeg tror de danner for meget mavesyre med den slags foder - de lugter også ofte grimt, eller deres bokse gør.

Din datter kan jo fx prøve at putte en gødningskugle i en pose med vand og se om der udfældes jord/sand og hvormeget - så har hun et bedre overblik over problemet.
Og så ville jeg skifte foder - eller tilsætte roepiller eller betfor. Betfor eller speedibeet kan opblødes på ganske kort tid, så det kan hun jo bare lave, mens hun fx rider eller strigler - og så give hende efterfølgende.
Hun kan sagtens lave til to måltider, så de osse kan give hende dem om morgenen.
Vi bruger sådan nogle vitaminspande emd låg og laver til ponnyen hver aften - til de to næste måltider. det fungere glimrende, sålænge det ikke er varmt
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Hvorfor æder krikken jord???

Post by 99E »

Jeg ville tjekke vitaminer og mineraler i foderplanen.
Find ud af hvad hesten får at spise, og hvor meget, og få det regnet igennem.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Hvorfor æder krikken jord???

Post by HHansen »

[quote:d9e364cf16="LoneArtig"]
Og så ville jeg skifte foder - eller tilsætte roepiller eller betfor. Betfor eller speedibeet kan opblødes på ganske kort tid, så det kan hun jo bare lave, mens hun fx rider eller strigler - og så give hende efterfølgende.
Hun kan sagtens lave til to måltider, så de osse kan give hende dem om morgenen.[/quote:d9e364cf16]

Ja den mulighed har vi så ikke mens de er på efterskole :ond:
Hestene kan få det foder de bruger dernede, og hvis ikke det er godt nok så kan de ikke være der.

Jeg vil give dig ret i at pillerne måske ikke er ideelle, men på den anden side får den en del ved hvert måltid, og som sagt masser af stråfoder..
men derfor kan den selvfølgelig godt føle sig sulten... :ehj:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Lone

Hvorfor æder krikken jord???

Post by Lone »

men kan hun ikke bare selv købe en sæk roepiller/betfor og så give hende?

Prisen for opstaldningen er selvfølgelig med et foder, men man kan jo ikke forbyde noget, at give sin hest noget ekstra.
Jeg synes, at de virker så sure i maven med pillefoder.

jeg har læst, at det sjældent skyldes mangel på vitaminer eller mineraler - det er der garanteret også i rigelige mængder i foderet.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Hvorfor æder krikken jord???

Post by HHansen »

Desværre er det heller ikke muligt at give den noget selv. Eller jo, det ER muligt, men det vil så kun blive givet når Sara selv personligt gør det, for man kan ikke få andre til at gøre noget som helst ekstra. :mettebo:

Så i praksis kan det ikke lade sig gøre flere gange om dagen, og i weekenderne vil den så heller ikke få det.
Og et enkelt måltid roepiller 4-5 dage om ugen gør næppe den forskel der skal til...

Sådan noget skrammel... :mur:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Jeanie

Hvorfor æder krikken jord???

Post by Jeanie »

Mineraler eller salt mangel...eller begge dele !!

Smid en skefuld køkken( groft )salt i foderet, samt giv hesten en slikkesten med mineraler !! eller giv hende dagligt en salvana mineralkiks-
"für stall und weide"...ja ja!! det er tysk og betyder at den kan bruges året rundt, inde og ude , de er effektive !! :tommelop: :tommelop:
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Hvorfor æder krikken jord???

Post by MinnaN »

Jeg tror hun røvkeder sig med det foder. Min gamle Prins kom med mig på efterskole og han fik også pillefoder med masser af hø ved siden af. Han trivedes bare ikke på det for han fik ligesom ikke nok af et eller andet, så han blev sat på Shell Horsemix ved siden af efter foderplan fra min berider.

Mht. Speedibet/betfor, lidt har vel også ret? Jeg mener, et måltid er vel også okay? Eller hur?
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Hvorfor æder krikken jord???

Post by HHansen »

Salvana kiksene havde jeg også tænkt på fordi det er en løsning vi kan praktisere - det er muligvis ikke den mest optimale løsning, men det kan gøres.

Forhåbentlig kommer der snart lidt græs de kan æde også - og i slutningen af april skal hesten hjem og formentlig sælges, så det løser jo også problemet på en måde :ehj:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Hvorfor æder krikken jord???

Post by annetteB »

[quote:40bfbb0d69]Alligevel går hun over og æder jord![/quote:40bfbb0d69]

Det gjorde Mille osse. Hun gjorde osse sit bedste for at lære Absolut det - men han holdt op, da han kom væk fra hende.
Jeg læste mig senere til, at mavesårsheste ofte spiser jord som smertelindring. Om det er rigtigt aner jeg ikke, men Mille var jo osse krybbebider da jeg fik hende (og nu igen hos nuværende ejer) og krybbebidere har jo ofte maveproblemer af den ene eller den anden art.

HVIS det er derfor hun æder jord, så ved jeg desværre ikke hvad man skal stille op med hende på det nuværende opstaldningssted.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Post Reply