en uoverskuelig mængde undervisere

User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

en uoverskuelig mængde undervisere

Post by annetteB »

[quote:edc7eae954]Jeg er overbevist om at det er al den fokus på hals/hoved, der er usund for ridesporten (og ikke mindst hestene). Hvis man i stedet flyttede fokus over på lydighed, lydhørhed, balance og smidighed, ville tingene komme i den rigtige rækkefølge, efterhånden som rytteren bliver dygtigere. [/quote:edc7eae954]

Hørt!!
:katiekat:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

en uoverskuelig mængde undervisere

Post by JulieT »

Lone, jo - jeg kan selvfølgelig konstatere, hvis jeg rider min hest sådan, at så går bremsen fløjten, den bliver med tiden urolig fortil, iler gennem hånden o.s.v. Men igen kræver den korrekte tolkning af den erfaring, at jeg ved noget om læringsteori og biomekanik.

For kig dig omkring engang... kig i nogle rideblade. Det er ret almindeligt accepteret "blandt de unge", at disse problemer skyldes "manglende styrke" - så måske skal min hest bare rides lidt længere ind bag lod i lidt længere tid, når nu jeg kan mærke ryggen komme op... så kan det være, den bliver stærk nok med tiden til ikke at ryge på forparten, og rende af med mig.

Bortset fra det er jeg jo helt enig med dig :)

Mvh

Julie
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

en uoverskuelig mængde undervisere

Post by Lone Beck »

...men lad mig så understrege, at jeg mener at overdreven fokus på hestens hoved/hals er usundt, også selv om man har fattet, at nakken skal være øverste punkt og næsen i lod/en anelse foran lod :ondgrin:

Sagen er jo, at hesten bruger hoved og hals til at finde balancen, hvilket betyder at den [i:132f792321]skal have lov til [/i:132f792321]at bevæge hals/hoved. Det er simpelt hen forkert at forlange en konstant holdning af hesten, før den har opnået balance :ide:

Det gør ikke noget at hesten ind i mellem går over/under/foran/bag biddet, når bare det er et udtryk for at hesten har frihed fortil, så den kan finde balancen. Når så det hele begynder at stemme, kommer der også gradvist en højere samlingsgrad og en mere konstant - og korrekt - holdning.

Jeg tog nogle billeder af Skipperen for en måneds tid siden, da jorden var frossen og snedækket = knoldet og glat og ubehagelig. Han skulle jo trave lidt rundt, selv om det var svært, og se hvor forskelligt han holder hoved/hals for at holde balancen og takten:

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
aribeth

en uoverskuelig mængde undervisere

Post by aribeth »

hvis barejeg da lige kunne huske det min veninde lige har læst op for mig i den gamle ridebog un har fra 1953...

det var noget med at en hest slet ikke skulle holdes eller tvinges i holdning før den var ligudrettet og stabil i alle gangarterne og selv havde kunnet finde sin bæring.... jeg må bedehende om atlæse det op igen for mig senere... for det lød ganske fornuftigt for mig, og det er da skrevet før der var nogen der hed McLean, Monty, Parelli osv....

Men bare fordi det er gammelt behøver det jo ikke at have sin berettigelse... :ehj:


Katrine
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

en uoverskuelig mængde undervisere

Post by JulieT »

Hæ hæ... hvordan ser det ud, når hesten går under biddet? Jeg mener jo ikke, at det på nogen måde er acceptabelt, at hesten går bag lodret, når den har rytter på. For det kan kun lade sig gøre, når den knækker forkert i halsen, hvilket dels er fysiologisk uhensigtsmæssigt, og dels er tegn på at rytteren foretager sig et eller andet lidt for flittigt eller knap tilpas præcist med sine hænder.

Her skal det siges, at omend jeg finder holdning bag lod uacceptabel, er jeg da godt klar over, at det kan forekomme, uden at hesten ligefrem er blevet mishandlet. Jeg er ret flink ved min hest, og den har da gennem noget tid gået og bidt sig i bringen på grund af min egen velmenende inkompetence. Det, som jeg opponerer imod, er, at man undskylder så utvetydigt et tegn på dårlig ridning med at "hesten er ikke stærk nok i overlinien", "den vil så gerne putte sig" (det lyder så hyggeligt) eller "man skal ikke ride i samme holdning hele tiden."

Nej, man skal ikke ride i samme holdning hele tiden. Men derfor kan man alligevel godt forsøge at undgå de holdninger, som er foruden gavnlig effekt, som måske eller måske ikke ligefrem er skadelige og som med sikkerhed er unødigt anstrengende for hesten.

Jeg er helt, holdent og aldeles 100% enig i, at hesten skal have sit hoved frit, så den selv kan placere det. Og hvis den har det, går den ikke bag lodret, så i virkeligheden er vi nok enige alligevel på den konto :lea:

Det [b:7819fb30f0]er[/b:7819fb30f0] vigtigt, hvor hesten går med sit hoved, for det viser, hvordan den har det, og hvor godt, den befinder sig med sin rytter på ryggen. Netop derfor, skal man IKKE diktere en eller anden holdning, for så skyller man en vigtig målestok for sin egen fortræffelighed lige ud i lokummet. En hest med næsen bag lod er utilfreds med et eller andet. I hvert tilfælde hvis den går derinde i mere end et eller to sekunder ad gangen (og selv da...) Derfor er det ikke lige meget, hvor dyret går med sit hoved.

Mvh

Julie
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

en uoverskuelig mængde undervisere

Post by Lone Beck »

[quote:5b9afcb5f8]Det, som jeg opponerer imod, er, at man undskylder så utvetydigt et tegn på dårlig ridning med at "hesten er ikke stærk nok i overlinien", "den vil så gerne putte sig" (det lyder så hyggeligt) eller "man skal ikke ride i samme holdning hele tiden." [/quote:5b9afcb5f8]

JAmen, selvfølgelig. Det er ligesom så meget andet bavl bare en dårlig undskyldning for at krølle hesten sammen :tommelned:

[quote:5b9afcb5f8]Jeg mener jo ikke, at det på nogen måde er acceptabelt, at hesten går bag lodret, når den har rytter på. For det kan kun lade sig gøre, når den knækker forkert i halsen, hvilket dels er fysiologisk uhensigtsmæssigt, og dels er tegn på at rytteren foretager sig et eller andet lidt for flittigt eller knap tilpas præcist med sine hænder. [/quote:5b9afcb5f8]

Bag lodret er klart det værste, såvidt er vi enige. Men ryttere er jo ikke overmennesker, og man kan måske komme til at gøre et eller andet, hvor hesten må kompensere...

[quote:5b9afcb5f8]Det er vigtigt, hvor hesten går med sit hoved, for det viser, hvordan den har det[/quote:5b9afcb5f8]

Det er ikke en døjt mere vigtigt, end hvordan den bruger ryggen og sætter benene. Men det er så dejligt nemt...og så har vi den dér ensidige fokus på hoved/hals... og så har vi alle de middelmådige, der i håb om ikke at blive afsløret i at ride elendigt, tvinger hesten i en forkert holdning...

Bevæger hesten sig naturligt og afslappet? Er den lydig? Ser den veltilpas ud? Kig på de tre ting i stedet. Hvis svaret i alle tre tilfælde er ja, er det helt sikkert en ekvipage, der er på rette vej. Der er sikkert en masse ting, der kan blive bedre. Det er der jo for H... altid.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
sinesmølf
Posts: 1436
Joined: Fri 1. Sep 2006 23:48

en uoverskuelig mængde undervisere

Post by sinesmølf »

[quote:9a2082a407]
Men bare fordi det er gammelt behøver det jo ikke at have sin berettigelse... [/quote:9a2082a407]

næ at det er gamelt gør det ikke rigtigt... Men vores berider på 80 siger det på den her måde: Bare fordi hesten bøjer nakken er det ikke sikkert den går korekt, men hvis den går korekt bøjer den nakken.

Om forskellige underviser ved jeg ikke så meget, jeg har snart redet det samme sted i 20 år. Men er da indimellem blevet rystet over hvad folk har lært og især ikke lært. Især står husker jeg en som skulle ud og starte LA, hun kunne ikke mærke om hesten jappede eller øgede skridt længden i fri trav.

med hensyn til at gå under lod så gør den hest jeg rider det. Kun ganske korte momenter, jeg har en klar fornemmelse at det er når jeg stiller større krav end den kan honorer. Jeg er faktisk ikke klar over om den går under lod eller bare bag bidet :ehh:
hilsen sine

:sine: Tilbage i b
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

en uoverskuelig mængde undervisere

Post by JulieT »

Jamen Lone, bare fordi hals og hoved ikke er vigtigere end ryg og ben, betyder det da ikke, at de ikke er vigtige. Det svarer til at sige, at man bare skal ignorere, at halen pisker, for den er jo heller ikke mere vigtig end hals og hoved. Hvis hesten render voldsomt ovenud eller bukker nakken for meget eller forkert, så ER det da vigtigt, for så ved man, at man gør noget forkert.

Nej, vi er ikke overmennesker, men selv jeg usle undermenneske kan lokke min hest ud med næsen, når jeg tager mig sammen. Det gør jeg bare kun, hvis jeg ved, at det er forkert, at den går derinde til at begynde med. Ellers red jeg måske videre på samme måde, fordi jeg mente, at det ikke var vigtigt, om hesten krøllede halsen sammen. Det er derfor, man er nødt til at vide noget. Bare et eller andet. heidio

Mvh

Julie
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

en uoverskuelig mængde undervisere

Post by Lone Beck »

Jamen, jeg siger da ikke, at hoved/hals ikke er vigtige?!?
Det hele er vigtigt. Det er helheden man skal se på, herunder også hoved/hals.

Men af hensyn til tumperne, der tror man kan fake en samling ( :hhansen: ), ville jeg mene det var klogt at fokusere lidt mindre på hoved/hals.

Det er nu engang sådan med fokus, at når man fokuserer på én ting, fjerner man samtidig fokus fra noget andet :ide:

Der var fornylig en af Susans elever, der satte et lille videoklip ind på HN. Her travede hestene afslappet rundt i naturlig holdning.

Det mindede mig om, hvordan en rideskoletime så ud, da jeg var barn: Rytterne knoklede med at lære at sidde rigtigt - at bruge hjælperne rigtigt - at forfine hjælperne - at gøre volterne rundere og paraderne mere og mere lige - osv. osv. Ingen snakkede om hestens holdning, men udelukkende om hvordan man fik den til at lystre med så usynlige hjælpere som muligt.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

en uoverskuelig mængde undervisere

Post by JulieT »

Det hele er vigtigt... ja, sandere kan det jo ikke siges. Hvor frustrerende heidio


Julie
Post Reply