en uoverskuelig mængde undervisere

Camilla...
Posts: 417
Joined: Fri 18. Nov 2005 10:36

en uoverskuelig mængde undervisere

Post by Camilla... »

[quote:34a3bd5281]JOda - men så forpligter du dig til at skrive mindst 1 indlæg om ugen resten af året [/quote:34a3bd5281]

Jeg skal gøre mit bedste søde Lone, prøver virkelig... Jeg PRØVER jo siger jeg :respekt:

Og så for lige at udfylde denne uges kvote... Eller var det indlæg jeg selv skulle starte ?

Nu mener jeg jo ikke at det største problem består i den danske beriderstand. De har dog, med undtagelse af nogle få, en sådan kvalitet at både lille Lotte OG langt de fleste store Lotter, ville kunne hente en hel del hjælp der. JEG har i hvertfald til gode at se nogen beridere bede deres elever om at flå dyret i kæften, mens de pisker den frem for at få samling. Eller bare generelt tæve dem hvis de er "ulydige".
De dårlige rygter der skulle gå om beridere ude i det danske land, bunder som regel i at de SELV på et eller andet tidspunkt har siddet på et kræ, der har gjort dem opmærksom på deres mindreværdskomplekser, sådan de har fået et lidt løst forhold til kæppen. Og sådanne rygter kan jo snildt løbe i 10 år og bllive til en hel hønsefarm.

Problemet opstår vel netop som 99E siger fordi lille Lotte får undervisning af hhv store Lotte eller gamle Jens. For hverken lille Lotte eller gamle Jens har har som regel ikke præsteret andet end lige at ride deres egne bovlamme op til en LA med meget møje og besvær og deres pædagoiske evner kan ligge på et lille sted. Deres mindreværdskomplekser udmønter sig desværre som regel i at de netop beder lille Lotte stikke det uartige kræ en i røven og presse den så den kan lære det eller også bliver den kastet ud i 47 forskellige undersøgelser fra dyrlæge, kiropraktor, massør, akupunktør, tandlæger, kinisiloger, healing, claiirvoyante for når kræet ikke gør som underviser siger, så må den virkelig være døden nær, uden tanke for deres egen middelmådighed. Og guderne skal vide at kræet formentlig har brug for samtlige ovenstående pga den sindsygt dårlig ridning den bliver udsat for.

Der hvor jeg har kræet stående har vi både hhv Gamle Jens og store Lotte, som dog er blevet voksen i mellemtiden og hvor kan man dog komme til at krumme tæer på de stakkels ponyer og hestes vegne.
Gamle Jens som har springundervisningen synes det er sjovere at råbe efter folk og snakke med tilskuere end egentlig undervisning. Jeg har endnu til gode at se nogle fremskridt eller egentlige fornuftige konsekvente rettelser på rytterne. Men til gengæld set en hel del super stresset ponyer og heste som spæner hovedkulds over springene.
Voksne Lotte er ikke meget mere bevendt idet jeg stadig har til gode at se bare en af hendes elever præsterer så meget som en 20 m. volte med bæring. Men ikke desto mindre forsøger de sig rask væk med fri trav på heste der har ryggen som en hængekøje og en mangel på taktfasthed, der hvis man ikke vidste bedre kunne se ud som dissideret halthed. Og de stakkels ryttere pruster og stønner som om de har løbet et marathon af bare udmattelse i forsøg på at holde sammen på kræet hvis rumpe kommer halsene 20 m. efter. :opkast:

Nå, men problemet for os andre er vel når vi netop begynder at udvidde horisonten fordi vi sander at ovenstående ikke fungere og kaster os over teorien. En teori som langt de fleste ikke aner findes før de bliver voksne fordi man aldrig bliver undervist i dette.
Og når man så har sniffet til BB, McLean, Pat P og alle de andre og opdager at dressur kan foregå uden at man får nævneværdig sved på hverken pande eller hest, så er man fanget. For så duer hverken store Lotte eller gamle Jens og en del beridere kan også sorteres fra.

Er jeg godkendt for denne uge Lone ? :lea:

Camilla
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

en uoverskuelig mængde undervisere

Post by JulieT »

Lone, der er vist ikke nogle beridere eller små eller store Lotter, der ikke STRÆBER efter en løsgjort, taktfast, ligeudrettet hest, og jeg er ganske enig i at langt de fleste - med undtagelse af et par idioter - vil deres hest det godt.

Men ligesom lille Lotte kan gøre skade på sin pony uden at ville det, fordi hun ikke ved bedre, kan det samme ske for selv den mest garvede konkurrencerytter eller berider, hvis metoder bygger på dogmer og ikke på viden.

Viden er intet værd uden praktisk erfaring, men praktisk erfaring kan også være temmelig vildledende, hvis man tolker den på basis af forfejlede grundteser.

For eksempel:

Jeg har i praksis erfaret, at hvis jeg trækker min hest ind bag lod, kommer ryggen op på den. Det kan jeg mærke.

Men kun min teoretiske viden om biomekanik sætter mig i stand til at tolke denne erfaring på en måde, som gør mig i stand til at træffe det rigtige valg for hesten. Jeg ved nemlig, at der er nakke- og rygbåndet, der løfter ryggen, når hesten går bag lod, og at stillingen derfor ikke har nogen værdi for styrkningen eller gymnasticeringen af overliniens muskulatur. Det er en kortsigtet løsning, som gør hesten rarere at være på, men som ikke gavner den.

Det er jo ikke noget nyt, at hesten ikke skal gå bag lod, men det er nyt, at man er begyndt at finde på alle mulige undskyldninger for at ride den sådan alligevel, fordi man synes, det føles lidt lækkert, og det går meget hurtigere end hvis man skal bøvle med sådan noget gammeldags pjat som remonteridning. De bedste konkurrenceryttere og de uddannede beridere er dem, der er mest kreative m.h.t. at finde på smarte begrundelser, og ingen tør at sige dem imod, fordi almindelige folk HELLER ikke ved noget, og så opstår der sådan en Kejserens Nye Klude-ting, hvor der er nogen, der gør noget, som alle ved, er forkert, men ingen ved præcis hvorfor, og derfor protesterer de ikke, af frygt for at deres egen uvidenhed skal blive stillet til skue.

Hvad skal lille Lotte så gøre, når store Lotte siger, at hesten skal rides "dyb og rund" for at blive "stærk nok" Hun kan jo ikke læse 100 bøger om biomekanik, men hun kan sagtens lære at forstå, hvordan hestekroppen virker. Det skal bare forklares i enkle termer, der skal peges og tegnes og fortælles. Det burde være rideklubbens opgave. Men den opgave påtager rideklubben sig p.t. ikke.

M.h.t. om beriderne er blevet værre, tror jeg det ikke. De har nok ændret sig meget lidt, men verden omkring dem har ændret sig rigtigt meget, og i dag ved jeg som amatør mere om hestekroppen end nogle af de beridere, du nævner fra din ungdom. Det er den gale vej rundt. Sådan skal det ikke være, og hvis det var anderledes, behøvede Belinda ikke at beklage sig over tvivlsomt kvalificerede, selvudnævnte guruer, for så var der intet marked for disse personer. Så fik man, hvad man har brug for (hø hø) hos sin lokale berider.

Jeg er forøvrigt helt enig med Belinda i at kraniosakralbehandling, shamanisk sang og aromaterapi meget sjældent er løsningen på folks rideproblemer.

Camilla, den ældre superdame hedder Kirsten Hansen, og kører ud i Nordsjælland, hvis I er nogle stykker.

Mvh

Julie
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

en uoverskuelig mængde undervisere

Post by MinnaN »

JulieT: Alt det her med at man skal lære på hestens præmisser... Det er enormt overskueligt, når man går med sin lille Lotte til ridning, hvor hun iøvrigt lige er startet. De fleste forældre jeg snakker med til ridning, hvor mine piger går har ikke en rygende klapfis forstand på heste. Eller ridning.
Jeg gør mit bedste for at uddanne disse forældre og pege dem hen imod biblioteket og min bogpusher (som selv er rytter) for ligesom at vise dem noget af vejen. Man kan lære en del ved at læse sig frem til det. Og blir junior hængende i ridesporten, så er man forpligtet til som forælder at gøre noget ved sagen. Eller hvad? :ehh:

Men rideskolekvaliteten er enormt svingende! Fra rigtig gode rideskoler til noget der burde jævnes med jorden og hestene slagtet. Og nogen af ridelærerne er jo som regel store teenagetøser/yngre kvinder, der godt selv kan ride og underviser på nybegynderniveau (lær at sidde fast niveauet som jeg kalder det). Men som regel ikke har kapacitet til undervisningsniveauet øvet og over. Disse piger/kvinder yder en enorm indsats for at lære vores poder noget om ridning. Hvertfald der hvor jeg rider og mine piger rider. Men igen er det jo svingende mht kvalitet.

Problemet er jo penge. Ridning koster kassen. Lille Lotte og hendes forældre har sikkert ikke råd til berider Noksåmange Fineresultater, når nu gamle Jens og store Lotte er der. Og hvis man ikke kender nogen som kender nogen der er noget indenfor musikken, så ved man heller ikke hvordan man skal sortere i beriderne og trænerne.
Jeg har ikke en jordisk chance for at lure trænerne og beriderne af her på Sjælland, så jeg kan godt forstå lille Lotte. Jeg aner simpelthen ikke hvem de gode er. Så jeg holder mig til dem som de andre kender. 12 millioner fluer kan da ikke tage fejl.. :lol:
Jeg har nemlig selv været lille Lotte en gang, som fik hjælp af gamle Jens og store Lotte. Det var så før der var noget der hed indernettet og debilefoner. : :lol:

Jeg håber i forstår, hvad jeg skriver. Jeg er vist nok lige lovlig smertedoseret pt. :fest:
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

en uoverskuelig mængde undervisere

Post by JulieT »

Jeg har også både været Lille Lotte og Store Lotte. Og jeg mener faktisk ikke, at man helt skal afskrive Store Lotte som underviser for Lille Lotte. Det kræver bare, at den berider, som Store Lotte så rider hos, ikke lærer hende en masse vås, som hun så videregiver til Lille Lotte.

Hestekroppen er IKKE så kompliceret. Men fordi der er hud og muskler på, er den sværere at gennemskue end en cykel. Der burde på samtlige ridecentre i Danmark stå et hesteskelet til brug i undervisningen af børn. Så skulle der være en pædagog (uddannet eller naturtalent), som kunne forklare børnene, hvad det er, de stræber efter. Det ved de færreste børn nemlig, og det mest håndgribelige, de kan få øje på, er en bøjet nakke, så det går de efter. Men man kunne lige så godt lære dem at se takt, rygsving o.s.v. Det er absolut muligt for dem at lære at se. Jeg tror, det er lidt ligesom at lære sine børn at kunne lide mørk chokolade. Det er en god investering, for så kommer de automatisk til at afsky Mars-bars og deslige. En ridepige, der kan skelne skidt fra kanel er ikke til fals for en bøjet nakke. Kun usikre, uvidende ryttere - store som små - filer hesten i munden for "ikke at blive til grin".

Børn er kloge og opmærksomme, smidige og gode til at holde balancen. De er ekstremt gode ryttere, hvis de får lov. Store Lotte kan sagtens hjælpe Lille Lotte med at lære det grundlæggende. Så svært er det heller ikke, men det BLIVER svært, fordi der ikke er viden nok tilgængelig. Dansk Rideforbund siger i sin rytterhåndbog, at man aldrig må bruge schenkler uden samtidig at bruge tøjlen. Hvordan forventes Lille Lotte, Store Lotte, Gamle Bent-Ole eller sågar Herr Berideren at blive en god, teoretisk funderet rytter? Når man ligefrem skal famle sig frem til god praksis ved bevidst eller ubevidst at forbryde sig mod de gældende regler...?

Nej, man kan ikke lære at ride af at læse en bog, skal jeg sige for god ordens skyld. Men man kan lære at skelne dressur fra tortur, så man har mulighed for at vælge den rigtige underviser, og sætte sig de rigtige mål.


Mvh

Julie
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

en uoverskuelig mængde undervisere

Post by MinnaN »

Hvis du vil ha så kvalificeret undervisning, så koster en rideskoletime lynhurtigt på den anden side af 500 kr for 4 gange om måneden. Det vil de fleste forældre ikke stå model til.
Ungerne skal lære hvad en velredet hest er, men det kræver et engagement fra forældrene og fra klubbernes side.

Jeg synes det hele bider sig i halen. Store Lotte lærer hos Berider Snottenivejret at man skal sådan og sådan (og gør man ikke det er man dum), som gir det videre til lille Lotte etc.
Men jeg synes nu også jeg aner en tendens til at store Lotte ikke er så autoritetstro længere.

Der er så mange måder man kan ride på, fordi der er så mange mennesker der alle mener de har fundet de vises tøjler, det gyldne sæde og den grønne hånd, for nu at mikse metaforerne ganske godt.

Det er da en ren jungle, også selvom jeg synes jeg er nogenlunde velfunderet i hvad jeg vil ha ud af mine ridetimer (hesten taktfast og frem og nedadsøgende i alle tre gangarter.
Og jeg er "kun" rideskolerytter.

En ting er sikkert: Alle vil helt sikkert deres hest det bedste!
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

en uoverskuelig mængde undervisere

Post by annetteB »

[quote:9021933a89]En ridepige, der kan skelne skidt fra kanel er ikke til fals for en bøjet nakke. Kun usikre, uvidende ryttere - store som små - filer hesten i munden for "ikke at blive til grin". [/quote:9021933a89]

Så langt kan vi godt blive enige sagde Lille Lottes mor.
Men hvor fanden går man så hen, som Lille Lottes mor med ikke for mange penge og ikke for meget tid, når en god del af de omkringliggende ridecentre demonstrerer netop "bag lod-skolen" og selv min Lille Lotte efterhånden ved, at den slags ikke er en fejl men en dødssynd - men STADIG har brug for regelmæssig undervisning for at blive bedre?

Uadrgh, jeg synes det er TRÆLS.
Vi er glade for det vi lærer hos Susan, men der er så langt og det er aå tidskrævende at tage på heldagsudflugt for en undervisningstime - og jo mere ungen lærer desto mindre kan hun bruge dét der undervises i på de omkringliggende ridecentre.

(Jo - Ajas tidligere freelance ridelærer kan vi såmænd udmærket bruge - det er bare ligeså besværligt som at ride hos Susan netop fordi han er freelance grundet et arbejde med skiftende arbejdstider. )
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

en uoverskuelig mængde undervisere

Post by Stimata Doamna »

[quote:8d3b30d8b6]Jeg er forøvrigt helt enig med Belinda i at kraniosakralbehandling, shamanisk sang og aromaterapi meget sjældent er løsningen på folks rideproblemer. [/quote:8d3b30d8b6]

Jeg tror, at disse fortrinlige remedier ikke virker, fordi man behandler hesten og ikke rytteren :linski:

[quote:8d3b30d8b6]Men jeg synes nu også jeg aner en tendens til at store Lotte ikke er så autoritetstro længere. [/quote:8d3b30d8b6]

Det er sikkert også rigtigt - men det betyder sikkert også, at nogle store Lotte'r kører ud af en ret gal tangent. Dette er dog rent gætværk fra min side, jeg kender ikke den aktuelle situation i DK.

Jeg kender flere ikke-uddannede ridelærere, dvs. uddannede er de egentlig, de har bare ikke siddet på skolebænken. Nogle af dem har fat i essensen af ridningen, andre lidt mindre. Nogle er gode pædagoger, andre er ikke. Det er vel tit et spørgsmål om kemi og en nogenlunde ens synsvinkel på det, man foretager sig?

Naturligvis bør man være kritisk og selv sætte sig ind i tingene, men et eller andet sted er det at købe undervisning også at købe andres erfaringer og den tid, de har brugt på at sætte sig ind i tingene. Har de så ikke gjort det godt nok eller formår de ikke at formidle grundideerne, har man gjort en dårlig forretning - og man bliver måske først klar over det på et langt senere tidspunkt. Jeg ville sætte pris på at få en udmelding om det fra en udenforstående, men det er der sikkert mange, der ikke vil...
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
Camilla...
Posts: 417
Joined: Fri 18. Nov 2005 10:36

en uoverskuelig mængde undervisere

Post by Camilla... »

[quote:6dc6cdacbc]Hvis du vil ha så kvalificeret undervisning, så koster en rideskoletime lynhurtigt på den anden side af 500 kr for 4 gange om måneden. Det vil de fleste forældre ikke stå model til.
[/quote:6dc6cdacbc]

Måske det er så meget sagt ? JEG ville i hvertfald gerne betale lidt mere hver måned for at poden blev undervist af en kvalificeret og på ordentlig hestemateriale. Faktisk var det sådan at jeg nærmest faldt ned af stolen af overraskelse... helt klart på den fede måde... da jeg fandt ud af hvor lidt det koster at gå til ridning :-o Og jeg må da indrømme at jeg da helt klart godt kan forstå at klubberne rundt omkring har svært ved at få økonomien til at hænge sammen med uddannede undervisere, godt hestemateriale, kvalitetsfodring og gode faciliteter.

Nu er min lille lotte jo stadig kun på lær-at-side-fast-MENS-du-styrer-niveauet og derfor rider hun kun en halv time. Men derfor kræver jeg altså stadig at undervisningen skal være i orden. Af samme årsag meldte jeg det stakkels barn ud efter kun 1½ måned på 1. rideskole. Hun behøver nemlig ikke allerede i hendes daværende alder af 4 år at lære at hesten går frem når du sparker gentagne gange så hårdt du kan og stopper når du hiver af alle kræfter... Og desuden er ponyen skredet gange 10, hvis mor ikke holder ualmindeligt godt fast i torvet... Alt dette til den nette pris af 150 kr om måneden.
Så det stakkels barn måtte vente ca. et ½ år mere på at gå til ridning som den onde mor jeg er.

Nu er hun tilgengæld kommet et sted hen, hvor selv de små lære at man ikke må sparke, men klem og den der "fremad lyd som ikke kan skrives" er ok. Man flår ikke i munden på dyret og indtil balancen er der, så bruger vi panikhåndtaget til at støtte hænderne med. Ponyerne er yderst søde og medgørlige og dem hun ikke ligefrem kan styre helt selv, ja de hænger bare for enden af træktorvet for syns skyld (og ofte mest for barnets skyld). På de 3 måneder hun har gået der har hun udviklet sig enormt pga en engageret og dygtig store Lotte med masser af pædagoisk sans. Da hun startede var hun ikke meget for overhovedet at sætte dyret i trav efter oplevelse nr. 1 på rideskole... Forige lørdag galoperede hun selv for første gang. Og her betaler jeg så 175 kr. og jeg betalte saft susme gerne de 500 kr. hvis der så også var lidt teori med i pakken. Men det må jeg jo så selv putte i hovedet på ungen :lea:

Så ingen tvivl om at store Lotte eller gamle Jens for den sags skyld, kan have sin berettigelse. Men hvis klubberne ikke er mere kritiske med deres undervisere end rideskole nr. 1 så er der vel ikke noget sige til at lille Lotte ikke har en jordisk chance for at vurdere hvem der er den bedste til at undervise. Og hvis man er vant til at betale SÅ lidt på rideskolen, så er der vel ikke noget at sige til at de uvidende forældre mener det er temmelig meget i overkanten, når lille Lotte får sin egen ponzzz, med beridernes 250-500 kr i timen oveni opstaldningsprisen. Lille Lotte HAR jo også gået på rideskole og lært at ride, så det er jo den oplagte mulighed for at spare lidt, når selvlærte store Lotte kommer og tilbyder sin hjælp til 80 kr. i timen... for hun har jo engang klappet en M-hest.

Problemet kan jo kun løses ude i klubberne netop ved at smide noget teori i hovederne på de små, så de kan se forskel på hoved og hale på hesten. Men måske ikke mindst også på de udvidende forældre.
Og mon ikke de børn der virkelig gerne vil ride, får lov alligevel i overflåds Danmark. Jeg tror simpelthen ikke en 100-200 kr mere om måneden vælter budgettet for familierne, men til gengæld kunne det da gøre en verden til forskel for klubberne. De kan sgu da lige så lære det først som sidst at heste er dyre....

Til sammenligning kan jeg oplyse at barnet også går til dans for 270 kr. om måneden. Og de har ikke engang nogle dyr de skal fodre på, for at holde forretningen igang.

Camilla - Som burde have ligget i sin seng for længe siden. Godnat
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

en uoverskuelig mængde undervisere

Post by MinnaN »

175 for en halv time 4 gange om måneden?? Du gode, det er da billigt!!! :-o

Her betaler jeg 320 kr for 1 time og er også medlem af klubben som iøvrigt har nogen udmærkede tiltag med Røgt og Pleje, samt ridemærker i efterår/vinterhalvåret.

Jeg betaler ikke 500 kr for 4 timer, det kan jeg lige så godt sige. Jeg har 2 piger der går til ridning udover mig selv, så det er en rimelig stor udgiftspost her i hytten. Pt betaler vi 1300 kroner og skal jeg op og betale over 2000 kr så skal der sgu være 3 halvparter i det.
Jeg har snakket med flere forældre omkring det med penge og ridning. Den magiske grænser er omkring 500 kroner for en måneds ridning. Alt derover, så får tøserne ikke lov. Så kan undervisningen være på L-M heste, de er ret ligeglade.

Jeg er heldig: Ridelærerne er søde og rare til at forklare hvorfor ungerne skal gøre sådan og sådan og dermed proppe teori i hovedet på dem. De heste der herude er søde og rare. Du kan lære basis på dem (indtil en LB2 ca enkelte kan gå LA2) og det er det. Derefter må du videre på din egen. Hvad er problemet i det?

Jeg er enig med dig langt hen af vejen, men man skal også tænke økonomisk og rentabelt. Rideskolerne er ikke det samme som rideklubberne og tit er ejerne medlem af rideklubben, men ikke rideskoleeleverne.
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

en uoverskuelig mængde undervisere

Post by Lone Beck »

[quote:22d366004a]Er jeg godkendt for denne uge Lone ?[/quote:22d366004a]

Ja, det var flot :katiekat: :lol:

[quote:22d366004a]Jeg har i praksis erfaret, at hvis jeg trækker min hest ind bag lod, kommer ryggen op på den. Det kan jeg mærke. [/quote:22d366004a]

Jep, men til gengæld "fungerer" den ikke i munden og den er tilbøjelig til at falde på forparten. Det kan du vel også mærke? :linski:

Jeg er overbevist om at det er al den fokus på hals/hoved, der er usund for ridesporten (og ikke mindst hestene). Hvis man i stedet flyttede fokus over på lydighed, lydhørhed, balance og smidighed, ville tingene komme i den rigtige rækkefølge, efterhånden som rytteren bliver dygtigere.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Post Reply