en uoverskuelig mængde undervisere

User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

en uoverskuelig mængde undervisere

Post by Stutteri Highmoor »

Jeg har lige haft fornøjelsen af, at maile med en ung pige på 18 år, Frøken X, som gerne vil dygtiggøre sig indenfor dressur. Hun har tilsyneladende læst en masse, for hun har da lidt ideer til hvordan hun skal nå målet.

Men en ting er jo teorien og en helt anden er praksis. Hvordan når man så målet, og hvilke delmål i ridningen er realistiske inden for en given periode. Kan rytteren mærke det, når hesten bruger sig rigtig osv.....

Den unge pige, får undervisning af en af de utallige, endnu uopdagede, horsmanship/barriererytter talenter, suk.
Frøken X' hest driller hende og vil ikke samles, så derfor har den nu fået diagnosen spændinger.
Pigen tror virkelig på hvad underviseren, Underviser X, fortæller hende.

Pigen har været til en dags undervisning hos en af Danmarks absolut bedste beridere, Morten Thomsen, og hans vurdering af hendes hest, er at den er uopmærksom og at den tager røven på hende. Men det mener, Frøken x og Underviser X så åbenbart ikke.
Men det er jo også lettere at give hesten skylden end at se realistisk på rytterens evner og indsigt -og for ikke at glemme underviserens kompetencer eller mangel på samme!

Dette er jo ikke et enkelt stående tilfælde i Danmark. Vi har jo nok alle mødt "ikke uddannede" undervisere, som i virkeligheden ikke aner hvad de står og siger. Ikke fordi at alle "ikke uddannede" er dårlige, langt fra, men det gør junglen af såkaldte undervisere meget uoverskuelig, når man nu som Frøken X ikke selv har kompetence til at spotte de gode fra de dårlige.

Det samme gælder iøvrigt udbudet af tilridning og uddannelse af din hest. Uha, som nogle af disse folk mangler selvkritik!

Læste lige en artikel af Christer Ericsson som netop udtrykker sin bekymring for alle de Frøken X'ere der gerne vil lære at ride korrekt. For som han siger: Rideundervisningen i Danmark befinder sig på et niveau, hvor eleverne sjældent lærer de basale grundbegreber på en effektiv måde.
Standarden er simpelthen for dårlig. Man melder sig jo ind på en rideskole for at lære noget, men i Danmark skal man støvsuge landet for at finde en ridelærer, som kan noget. På et højere rideniveau er der flere kompetente undervisere.

Mit dilemma er så, skal jeg pænt fortælle Frøken X, at hun skal finde en anden underviser. Jeg synes jo, det er ærgeligt for hende, hvis man i det mindste ikke gør hende opmærksom det, så hun kan vælge!


hilsen Belinda
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

en uoverskuelig mængde undervisere

Post by 99E »

Men hvordan ved DU at det er Morten Thomsen eller "en anden rigtig berider" der har ret?

Er det, at man har gennemgået en træner/berideruddannelse en sikkerhed for, at man ved hvad man snakker om?
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

en uoverskuelig mængde undervisere

Post by Stutteri Highmoor »

Jeg vil først og fremmest understrege, at det er en engelske dressur som jeg taler om.

Dernæst vil jeg slet ikke komme ind på en diskussion omkring, hvor vidt Morten Thomsen ved hvad han snakker om, hans resultater taler ligesom for sig selv, indenfor engelsk dressur.

Men jeg vil gerne kommentere dit sidste spørgsmål: Nej, det er ingen sikkerhed, der vil altid være brodne kar i en hver faggruppe. Men forhåbentlig sies de fra til endelig eksamen.
Som jeg citerede Christer, så mener han jo også at ridelærerne til almindelige ryttere, generelt er for ringe.

hilsen Belinda
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

en uoverskuelig mængde undervisere

Post by JulieT »

Er det den samme Morten Thomsen, som udtaler i Magasinet Hest at samling ikke er nogen forudsætning for korrekt piaff? Hvis hesten kan løfte benene diagonalt, kan den også piaffere. Det har han selv hørt i cirkus.

For hvis det er dén Morten Thomsen, så vil jeg mene, at der findes mere kompetente eksperter, uanset om vi taler engelsk, tysk, fransk eller hønsestrikket dressur. Uden at jeg i øvrigt kender ham.

Det ville være dejligt, hvis konkurrenceresultater kunne fungere som garant for indsigt og ekspertise. Der håber jeg, vi kommer hen i løbet af de kommende årtier, men det er ikke dér, vi er nu. Det er et velkendt faktum, at man kan vinde medaljer på trods af taktfejl, falsk samling, spasmer i hele overliniemuskulaturen og andet smuds, som ikke forekommer ved korrekt ridning. Og det er ikke noget, et eller anden lille, obskurt barokrytteri har vedtaget på et tirsdagsmøde i Tullebølle ponyrideakademi. Det er hvad debatten handler om i FEI, på Global Dressage Forum, i den danske og de internationale dyrlægeforeninger o.s.v.

Når det er sagt, er jeg stor tilhænger af konkurrenceridning. Jeg synes, det er vigtigt at dygtiggøre sig, og for mange er stævner god motivation. Jeg vil heller ikke afvise, at jeg en dag vil starte igen, for jeg har intet imod ridesport som koncept. Tværtom.

Jeg er også stor tilhænger af god undervisning, og omend jeg hverken er akademisk rytter, horsemanshipper eller noget andet alternativt, er der dæleme langt mellem de beridere, jeg ville tillade bare at komme i nærheden af min hest. Heldigvis har jeg fundet en dame, der er uddannet for så længe siden, at der endnu ikke fandtes nogen dansk berideruddannelse. Hun har lært det hele old school - ikke akademisk, men det, som jeg ville kalde klassisk før jeg nogensinde hørte om Bent Branderup. Altså ro på, ligeudretning, takt, sving, frem og ned... den slags. Hun har mig bekendt aldrig vundet en sløjfe, og som sagt har hun ikke papir på at hun er berider. Men hun kan ride og træne måsen ud af bukserne på samtlige blege, bebumsede og forvoksede teenagere, der går under betegnelsen "eksamineret berider" i Danmark.

Hvor er vi så henne...? Vi er derhenne, hvor man som rytter må påtage sig at lære, hvordan hesten fungerer, så man bliver i stand til at vurdere, om en underviser er god eller dårlig. Stemmer den undervisning, man får, overens med den viden, man har om hestens skelet, muskler, kondition, hjerne og psyke? Hvis ikke, må man finde en anden. Men det giver ingen mening af afskrive folk, fordi de ikke er uddannet af DRF eller har vundet nogle sløjfer. For ingen af delene er garanti for kvalitet.

Mvh

Julie
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

en uoverskuelig mængde undervisere

Post by Stutteri Highmoor »

ja men Julie, det sige jeg jo heller ikke at vi skal: [i:4f53838fde]Men det giver ingen mening af afskrive folk, fordi de ikke er uddannet af DRF eller har vundet nogle sløjfer. For ingen af delene er garanti for kvalitet.[/i:4f53838fde]

Jeg synes, bare det er en jungle med alle dem der udbyder "kompetent" undervisning. Jeg har svært nok ved at gennemskue dem alle, så tør jeg da ikke tænke på børn og unge som da slet ikke har nogen forudsætning for det. Eller for den sagsskyld forældrene som måske slet ikke kender til ridning, og derfor ikke engang ved, at der står mange mindre kompetente undervisere på rideskolerne.
Hende jeg referere til har i sin iver for at "helbrede" denne hest for Frøken X, prøvet: massage, kineseologi, kranio -sakral-terapi, ridning uden bid og forskellige træningsmetoder, uden succes - på ca 4 måneder. Det synes jeg måske lige er lidt vildt. Hvis den pågældende hest virkelig har et rygproblem, så løser du det da ikke ved at skifte behandlingsmetode som vinden blæser.

Jeg synes bare det er brand ærgeligt, for et ungt menneske, at hun kommer i kløerne på sådan en underviser/behandler. Og det er der jo mange der falder for, at sådan en er rigtig god til at snakke!

Jeg har været hos Morten Thomsen nogle gange, og jeg har ikke set eller hørt noget af det du referer til. Jeg har derimod set grand prix ryttere, der fik besked om at lære deres grundridning, før de kunne få lov til at lege med svære øvelser.

hilsen Belinda
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

en uoverskuelig mængde undervisere

Post by annetteB »

[quote:d515681d9a]Jeg synes, bare det er en jungle med alle dem der udbyder "kompetent" undervisning.[/quote:d515681d9a]

Dét ved den sødeste julegrød det osse er. Og det bliver fortvivlende meget sværere hvis man har gjort sig bare nogle FÅ tanker om hvad man egentlig vil lade sin hest byde.
:ked:

For helvede hvor er det TRÆLS at bo omgivet af ridesteder indenfor 5-10-15 km afstand og ikke ét af stederne vil man så meget som i sin vildeste febervildelse drømme om at tage imod undervisning.

Det er sgu ikke nemt at lade sit barn "går til ridning" når det tilsyneladende betyder at man hver undervisningsdag skal rive en hel stiv dag ud af kalenderen for at læsse hest, barn og udstyr, køre en time, læsse hest, barn og udstyr af igen, vente i iskoldt ridehus, læsse hest barn og udstyr igen, køre en time, læsse hest og udstyr af, varte, fodre, strø...og endelig drage hjem med barn, bil og trailer......og begynde på aftensmaden. (to timer forsinket)

Fuck, hvor ville det hele bare være meget nemmere hvis jeg IKKE vidste hvad jeg ville se af ridning (og ikke havde indoktrineret ungen til at mene det samme) men bare syntes det var 10-4 hvad man lærte på det nærmeste rideetablissement, sålænge det afstedkom en roset i ny og næ.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Camilla...
Posts: 417
Joined: Fri 18. Nov 2005 10:36

en uoverskuelig mængde undervisere

Post by Camilla... »

Uden egentlig at ville blande mig i debatten synderligt, kan jeg så lige få lov at indføre et lille pip ?

Gør det bare alligevel, ikke kan jo ligesom ikke stoppe mig mens jeg skriver :glory:

Julie: Kan man luske navnet på denne ældre dame, som kan ride og træne ryven ud bukserne, ud af dig ? Og hvor i landet kommer hun ?
Jeg leder foreløbig temmelig resultatløst efter undervisning, da jeg pure nægter at udsætter mig selv eller hest for det der tilbydes i området :anders:


Og for lige at blande mig alligevel. Belinda: Det er vel ingen skade til at lufte din bekymring stille for frk. X. Så kan hun jo selv tage stilling til om hun vil lytte eller ej.

Camilla
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

en uoverskuelig mængde undervisere

Post by Lone Beck »

[quote:38631d3a24]kan jeg så lige få lov at indføre et lille pip [/quote:38631d3a24]

JOda - men så forpligter du dig til at skrive mindst 1 indlæg om ugen resten af året :kontrakt:

Det må være svært at være lille Lotte. Det kan jo ikke være rigtigt at lille Lotte skal læse et hav af "hestemanualer", inden hun starter til ridning for at se, om det er en sportsgren, der tiltaler hende (ja, nu er der nok nogle, der vil sige, at det kun er nødvendigt med en enkelt eller to bibler, men hvordan skal lille forudsætningsløse Lotte vide, hvilke bibler, der er de rigtige at gå i krig med?)

Jeg ved ikke om den danske beriderstand er blevet kraftigt forringet i løbet af de sidste 20 år, men størsteparten er forhåbentlig o.k. Det var de, da jeg var lille Lotte :hhansen:

Jeg har redet hos adskillige ridelærere samt følgende beridere: Hasse Hoffmann, Jørgen Malte, Leoni Meldgaard + hans beriderelever, Uffe Nietschke, Nicolai Kowalski, Lars Bækgaard + et par stykker på Randersegnen som jeg har glemt navnene på. De har alle sammen forsøgt at lære deres elever at få hesten til at gå smidigt og let på tøjlen, så den bar sig rigtigt og kunne rides på minimale hjælpere. Ingen af dem har bedt deres elever save hesten i munden, tæske den med pisken, hakke den med sporerne eller gennemføre alle mulige vanskelige øvelser som de ikke var modne til.

Derudover var der et enkelt råddent æble i kurven...hvis navn jeg ikke vil nævne her.

Det KAN sgu da ikke have ændret sig så meget :hva:

Altså, hvis man henvender sig en berider, man ikke hører alt for mange ubehagelige rygter om, BURDE man kunne være rimeligt sikker på at få kvalificeret undervisning.

Der er sikkert nogen, der kan spændende rygter om alle de beridere, jeg nævner (jeg kan også selv et par stykker :linski: ), men deres UNDERVISNING gik ud på det samme. Jeg oplevede ikke, at jeg pludselig skulle gøre tingene helt anderledes, fordi jeg skiftede underviser.

Det KAN sgu da ikke have ændret sig så meget :hva: :hva: :hva:

Men måske er eleverne i dag mere krævende end i "de gode gamle dage"? Måske man diskvalificerer undervisere på et useriøst grundlag?
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

en uoverskuelig mængde undervisere

Post by 99E »

Jamen lille Lotte rider jo IKKE hos berideren - det har hun ikke råd til.
Hun rider hos Store Lotte, nede på rideskolen.
Og Store Lotte har læst alle indlæggene på Træningsforummet på HN + Ridemærkebogen, og hun har engang klappet en hest, der har gået LA.

Hvis det virkelig går hedt for sig, så har Lille Lotte måske fået undervisning af klubbens "næsten-berider", "Gamle Jens" - og han ved hvad han snakker om. Han har nemlig redet i mange år, og forstår at hvis hesten ikke vil springe skal den bare have "noget mere gummistøvle".
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Lone

en uoverskuelig mængde undervisere

Post by Lone »

Jeg véd ikke - jeg er tilbøjelig til at give Lone ret: hesteverdenen KAN sgu da ikke være fuld af sindssvage mennesker, der opfordrer til at spolere sin hest ved vanvittige træningsmetoder?
De fleste - inclusive Store Lotte, vil da hestene det godt - de enkelte vanvittige er gerne dem, der følger en eller anden tåbelig guru - og slet ikke tænker selv.

Jeg og mine unger har da osse fået undervisning af mange forskellige og med små nuancer var det alligevel lidt det samme.
Og inen af dem bad mig hakke sporene i siden på hestene, eller flå dem i mudnen, eller tvinge mulen ned til bringen, eller på anden vis mishandle min hest.
De fleste fulgte sgu da bare tidens trend - og så må man jo tilsætte egne holdninger og fornuft, hvis man ikke lige er hooked på al det de siger.

Måske stilles der for store krav?
Måske tror man, at det er så mystisk og magisk at ride, at man er nødt til at følge en bestemt person, for ikke at komme galt afsted?
Måske glemmer man, at det fremfor alt skal være sjovt at ride - det er alligevel de færreste af os, der bliver proffesionelle?


[quote:227351cd30]Måske man diskvalificerer undervisere på et useriøst grundlag?[/quote:227351cd30]

Dét tror jeg ofte sker.
Post Reply