Udførelse af schenkelvigning ?

SofiieSkaat
Posts: 5
Joined: Mon 28. Jan 2008 14:42

Udførelse af schenkelvigning ?

Post by SofiieSkaat »

Hej alle . (:

Jeg har et lille problem, angående mine schenkelvigninger.
Jeg har redet på min islænder i snart 2 år nu, og vi er rimelig rutinerede i dressur begge to. Jeg ved at hun kan udføre øvelsen jeg vil bare godt lære det korrekt fra starten.

Men jeg kan simpelthen ikke finde ud af det ?
Jeg lægger den korrekte schenkel til, bruger pisken til bagparten, samt støtter rigtigt op om tøjlerne (uden at bremse hende). Men alligvel syntes jeg at hele udførelsen bliver kluntet, hesten bliver mobset (forstår ikke hvad den skal), og skyder skulderen.

Jeg ved at vi er henne i noget af det rigtige, men kan du/I evt. give bedre råd? - Vil så gerne ha at øvelsen bliver udført helt rigtigt.

[b:cb3f35b95e]Tusind tak for det.[/b:cb3f35b95e]
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Udførelse af schenkelvigning ?

Post by Stimata Doamna »

Hvilken schenkel er den korrekte?
Hvad gør den anden schenkel?
Hvad bruger du pisken til?
Hvad gør du, når du støtter op om tøjlen?
Hvor har du vægten?
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
SofiieSkaat
Posts: 5
Joined: Mon 28. Jan 2008 14:42

Udførelse af schenkelvigning ?

Post by SofiieSkaat »

hvsi vi forestiller os at jeg skal fra midten ud til højre, så lægger jeg venstre schenkel til hende, og ligger det højre ben en smule tilbage så mit venstre sædeben skubber hesten ud mod hovslaget. og det reagerer hun rigtig godt på. jeg tager og giver i højre tøjle og støtter på venstre. pisken lægger jeg blot på bagparten, for så får hun den med. vægten ligger i mine lår, altså jeg sidder tungt i sadlen (er det rigtigt i sådanne en øvelse?). :-?
Lone

Udførelse af schenkelvigning ?

Post by Lone »

det er faktisk rigtig svært at fortælle hvad du eventuelt gør forkert - man skal næsten se det!
Har du ikke en underviser,der kan hjælpe dig.

Det er jo et samspil mellem hjælperne og hestens bevægelser og skal ske præcist.


Denne her side ser rimelig ud - har kun lige skimmet den:

http://positiveriding.com/PRS%20files/LegYieldingPreviewDK-Sec.pdf
SofiieSkaat
Posts: 5
Joined: Mon 28. Jan 2008 14:42

Udførelse af schenkelvigning ?

Post by SofiieSkaat »

Okay, mange tak for det .
Jo, vil prøve at kontakte min gamle underviser, og se om hun kan kigge på det.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Udførelse af schenkelvigning ?

Post by annetteB »

[quote:3900cb0329]vi forestiller os at jeg skal fra midten ud til højre, så lægger jeg venstre schenkel til hende, og ligger det højre ben en smule tilbage så mit venstre sædeben skubber hesten ud mod hovslaget. og det reagerer hun rigtig godt på. jeg tager og giver i højre tøjle og støtter på venstre. pisken lægger jeg blot på bagparten, for så får hun den med. vægten ligger i mine lår, altså jeg sidder tungt i sadlen (er det rigtigt i sådanne en øvelse?). [/quote:3900cb0329]

Om det er korrekt eller ej er jo svært at afgøre, fordi mange mennesker rider meget forskelligt - så det er korrekt, hvis din hest gør dét du vil have den til uden forvirring.
Når den ikke gør dét, så MÅ der være et eller andet der halter og så må du i gang med fejlfindingen.

Var det mig og MIn hest, jeg ville nok lade være at tage og give i den højre tøjle, men blot stille hende ganske let imod venstre.
:ide:

Faktisk mener jeg heller ikke jeg lægger det HØJRE ben bagud, hvis hesten skal schenkelvige imod højre, snarere det venstre - men som sagt: hvis dét er hvad din hest har lært at reagere på, så er det jo egentlig ligegyldigt, hvad MIN hest har lært?
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Udførelse af schenkelvigning ?

Post by Ane »

Jeg ville bare lægge det ben til som jeg ville have hesten til at vige for... - helt ro på tøjlen og så - meget vigtigt, træne det i små stykker af gangen. I det øjeblik hesten gør som du ønsker, så lader du den være, fjerner alt pres.. Senere prøver du igen. På den måde øger du hestens forståelse af hvad det er du vil have den til. Altså: når den gør den mindste antydning af det rigtige fjerner du alt pres. Den sidste huskeregel gælder uanset hvilke hjælpere, eller kombinationer heraf du bruger. Byg øvelsen op i trin. Hjælp hesten til at forstå hvad du ønsker.

Jeg starter med at træne det 2 meter inden for hovslaget, senere længere inde mod midten.

-Excuses are the nails used to build a house of failure
SofiieSkaat
Posts: 5
Joined: Mon 28. Jan 2008 14:42

Udførelse af schenkelvigning ?

Post by SofiieSkaat »

Okay, jamen jeg må lige se om jeg kan få det rigtige ud af det, og finde den bedste måde at træne det stille og roligt op på.

Tak for det allesammen ! (:
Dejligt i gad at svare.
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

Udførelse af schenkelvigning ?

Post by Stutteri Highmoor »

Jeg træner mine heste udfra en meget [b:274023d62e]blid pædagogik [/b:274023d62e]og starter derfor fra jorden af.

Først parkere jeg min hest inde på midten, lige som "sit" til en hund, altså bliv her til jeg giver dig en anden kommando.

Så stiller jeg mig foran hesten med ryggen til og demonstrer hvorledes benene skal krydse hinanden, alt imens jeg giver en skæv hyplyd, indtil hovslaget er nået. :iskvinden:
Derefter sidder jeg op og giver en hyp lyd og straks efter en lidt skæv hyplyd. Hvis hesten ikke begynder sin schenkelvigning, trækker jeg parkeringsbremsen, står af og demonstrer atter engang øvelsen udført under de rigtige hyplyde :lea: .

Jo-jo, på et tidspunkt så fanger hesten det :skoer:, det er jeg sikker på. Så jeg har ikke opgivet det endnu!


Kære SofiieSkaat, tag det ikke som en provokation eller ondsindig drilleri. Jeg er blot lidt meget useriøs i dag og trængte til at forsøge på at være morsom. Dermed håber jeg, at have afværget sårede miner :linski:

hilsen Belinda
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Udførelse af schenkelvigning ?

Post by annetteB »

[quote:253629414f]Jeg træner mine heste udfra en meget blid pædagogik og starter derfor fra jorden af.

Først parkere jeg min hest inde på midten, lige som "sit" til en hund, altså bliv her til jeg giver dig en anden kommando.

Så stiller jeg mig foran hesten med ryggen til og demonstrer hvorledes benene skal krydse hinanden, alt imens jeg giver en skæv hyplyd, indtil hovslaget er nået.
Derefter sidder jeg op og giver en hyp lyd og straks efter en lidt skæv hyplyd. Hvis hesten ikke begynder sin schenkelvigning, trækker jeg parkeringsbremsen, står af og demonstrer atter engang øvelsen udført under de rigtige hyplyde .

Jo-jo, på et tidspunkt så fanger hesten det , det er jeg sikker på. Så jeg har ikke opgivet det endnu! [/quote:253629414f]

Det lyder fantastisk!! Må jeg komme ud og kigge!!
:lol:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Post Reply