Udregning af indavlsprocenter

User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Udregning af indavlsprocenter

Post by HeidiO »

Minna, det er altså helt i orden - hvis du engang får tid, lyst og energi til det, så vil vi meget gerne se mere til de, i mine øjne helt umulige beregninger, men det er da ikke noget du behøver at undskylde over. :-)
Heidi
User avatar
Maria S
Posts: 36
Joined: Tue 4. Mar 2008 00:50

Udregning af indavlsprocenter

Post by Maria S »

Stutteri Højmosen; Kunne du lokkes til at tjekke min hoppe også, er ret sikker på jeg har luret samme sted som gukuvi, jeg prøvede også med sport-horse data, men fattede intet af det.
User avatar
xtiny
Posts: 2833
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Udregning af indavlsprocenter

Post by xtiny »

Jeg ved ikke, om det er den rigtige måde, men jeg plejer at tegne et stamtræ op- dyret har 100%, F1 (forældrerene) har 50 % hver- næste led 25 % (F2) og så videre.

Så kigger jeg på, hvilke dyr, der går igen- og lægger sammen for de led. Husk, der skal halveres i næste led, da kun halvdelen går videre (cirka) fra hvert dyr.

Det er svært at forklare, jeg forstår det bedst når jeg tegner.

Der findes en formel for indavlskoefficient, men jeg er ikke sikker på, at det er det samme...
Mvh
xtiny
- - -
Al problems are people problems: No people, no problems!
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Udregning af indavlsprocenter

Post by HeidiO »

Xtiny:

Det kan jeg for så vidt godt følge dig i - men jeg er stået helt af, når flere hingste går igen flere steder i stamtavlen. Så rækker mine evner ikke til at se logikken længere.
Heidi
User avatar
xtiny
Posts: 2833
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Udregning af indavlsprocenter

Post by xtiny »

Heidi
Det er derfor man skal regne sammen for hvert led - og så lægge det sammen (og dividere med to i hvert led). Hvis to af oldeforældrene er de samme, så lander man på 3 komma noget.

Jeg citerer lige mig selv:

>>Altså din hest har 100 % gener, heraf har den fået ca. 50 % fra faderen og 50 % fra moderen (reelt får man lidt flere gener fra moderdyret, men i praksis regner man med 50/50 fra hver).

Fra fire bedsteforældre har den fået 25 % af hver, og fra 8 oldeforældre har den fået 12 ½ % fra hver. Nu er éen af oldeforældrene bidragyder med 12½ + 12½= 25 %. I næste generation er det stadig det halve 12½ %, så det bliver ikke så meget.

(Efter hektisk beregning af både ego og min knægt er det 3,125 %- vi kom godt nok på regnearbejde her! ;-D )

Men i Oldeforældregenerationen har vi 1/4 del gener, det halveres så i hver generation- i afkomsgenerationen må det være 1/32 del)

Indavl er afkom tilbage på forældredyr/forældre parret med afkom eller søster x bror, og det skal absolut kun bruges som test for fx genetiske sygdomme.

>>

Så ingen formel- men en metode.
Mvh
xtiny
- - -
Al problems are people problems: No people, no problems!
Post Reply