Udregning af indavlsprocenter

User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Udregning af indavlsprocenter

Post by gukuvi »

Jeg har deltaget i en debat (på et andet forum :hhansen: :hhansen: ) om indavl/linieavl.

Vi har nogle redskaber, så som afstamninger o.s.v.

Allbreebreedpedigree skal man betale til for at få deres udregning, det er der så en anden person der har, så hun kan klare den for os.

Et andet sted er der også afstamninger og her kan man få angivet procenter, når det kommer til indholdet af de forskellige aner (tror jeg nok :ehj: )

Er der nogen der vil se om de kan tyde disse tal og dermed, via dem, regne indavlsprocenten ud, så jeg kan sammenligne?

Eller slet og ret hvordan man bruger disse oplysninger?

Her kommer Mead på den kendte allbreed, og den siger, at hun er 5,981% indavlet/linieavlet.

http://www.allbreedpedigree.com/marbon+mead

Det der undrer mig er, at hvis man tager to heste der er lavet på to halvsøskendeparringer, men hvor de to er vidt forskellige i afstaming, altså hingsten efter to halvsøskende og hoppen ligeledes , men ikke beslægtet med hingsten, så bliver indavlsprocenten kun på 1,+

Den anden går mere i detaljer, men jeg kan ikke finde ud af, hvordan man regner den ud.

Navnene der er skrevet med postkasserødt er ind/linieavl, dem med mørkere rødt er dem der ligger bag.

http://www.sporthorse-data.com/db.php?i=10457233&time=1201107082

VH Gunni.
Lone

Udregning af indavlsprocenter

Post by Lone »

Nu har jeg rodet med excel i lang tid - men jeg kan stadig ikke helt regne det ud.
Jeg kan godt komme frem til samme resultat, som allbreed - men jeg tror ikke metoden er rigtig.

Jeg har ikke helt givet op endnu - men næsten.....
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Udregning af indavlsprocenter

Post by HeidiO »

Det var da pudsigt, at I lige har gang i dette emne. Jeg ville have spurgt om en formel.

Jeg har kig på et føl, hvor jeg kan se nogen af de forskellige hingste optræde både i moder- og faderlinien - det var ærgerligt at der ikke er en fidus til udregningen.

Jeg fandt på et tidspunkt et link, hvor det så ud som om beregningen var forståelig, men kan man finde det, nu hvor det skal bruges? Næh nej....
Heidi
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Udregning af indavlsprocenter

Post by Lena »

Hmm.............. Jeg så en liste - godt nok med Borderterrierhvalpe fra Sverige med hvor indavls% var nævnt............ Det har jeg aldrig set i DK.

Jeg kunne prøve at spørge på det svenske borderforum........ Formlen må være den samme?!
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Udregning af indavlsprocenter

Post by gukuvi »

Det ville være rigtig dejligt, det ander her er pokkers irriterende.

Gunni.
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Udregning af indavlsprocenter

Post by HeidiO »

[quote:ba23265b8c]Formlen må være den samme?![/quote:ba23265b8c]

Det må den være, jeg har også ledt efter den på et rotteforum :hhansen:

Heste eller rotter, what´s the difference
Heidi
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Udregning af indavlsprocenter

Post by HeidiO »

Nu har jeg fundet noget her - jeg synes bare ikke at det giver nogen mening - jeg kan ikke forstå hvorfor man kun skal bruge den fælles ane 1 gang? Der må da være forskel på om man så bruger den der står i 3. led eller i 5. led - og hvad så når flere hingste går igen flere steder

http://www.blackfell.dk/150-201-indavlsprocent.html


Jeg er stået af, må jeg indrømme
Heidi
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Udregning af indavlsprocenter

Post by gukuvi »

Nej, hvad pokker er det for nogle linier, dem der løber lodret eller vandret?

Gunni.
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

Udregning af indavlsprocenter

Post by Stutteri Highmoor »

Hvis du har abonnement på hestedata.dk, så kan den udregne det for dig, du finder bare hoppe og hingst i registret og bing så har du resultatet.

Hvis du ikke har adgang, så mener jeg, at man kan tegne et prøve ab. ellers så skriv hestenes id.nr. til mig og jeg skal finde det!

hilsen Belinda
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Udregning af indavlsprocenter

Post by HeidiO »

Har sendt dig en pb, takker
Heidi
Post Reply