Hingsteplage

Lone

Hingsteplage

Post by Lone »

Vi har lige pt herhjemme en diskussion om hingsteføl/plages adfærd og om vi skal regulere det, nu eller senere.
Jeg synes det kunne være sjovt at høre jeres meninger - hvad vi blir enige om at gøre ved vi ikke - men det er egentlig bare et diskussionselement, for når alt kommer til alt så er det jo ikke noget problem - og det får det heller ikke lov at blive - vi er abre uenige om fremgangsmåden.
(jeg håber Tina læser med.....)

Accept er knap 8 mdr. og kæmpestor.
Lige fra starten har han prøvet forskellige ting af på os, såsom hvad sker der hvis jeg bider, hvad sker der hvis jeg sparker og hvad sker der hvis jeg prøver at møve ind over dig.
Al det skete da han var ret lille og han prøvede sådan set kun en enkelt gang eller to - så var det lissom på plads, at den slags adfærd er uacceptabel.
Accept er usædvanlig medgørlig - jeg mindes andre hingsteføl , der blev ved og ved og hvor man tilsidst måtte tage grovere metoder i brug.
Accept ligner sin mor utrolig meget i adfærd og han bruger sin mule ligeså meget som hende.
Det betyder at han "muler" os - altså rører med mulen på os , bruger mulen som kontakt middel.
Han er altid meget sød og vil bare gerne have denne her kontakt.
Han tårner sig jo op over os, for han er blevet stor og jeg mener, at dette muleri ( som hans moar gerne må) provokerer hans hingsteadfærd og at vi derfor må lære ham at have kontakt på en anden måde.
Men jeg ved ikke hvilken anden måde - og den kropslige kontakt vil han gerne og det vil vi da osse - for mennesket er det jo osse vigtigt og derfor falder det jo meget naturligt det han gør.

Stephanie mener, at vi bare skal lade ha gøre det, indtil han overskrider en grænse - altså fx enten bider eller napper, som hingste jo gør - og først dér sætte ham på plads.
Det kan vi da sagtens gøre - og det vil ikke blive et problem, men jeg mener at det er hestepædagogisk ukorrekt, at gøre det på den måde.
Stephanie kan jo have en pointe i, at han måske aldrig vil gøre det anderledes end den nuværende søde måde.

Som han er nu er han væsentlig rarere og mere velopdragen, end fx frieserføllet, som jo har været noget svag og derfor aldrig har testet grænser før nu.
Accept kan alt - stå helt roligt mens vi strigler ham, løfte ben, trækkes med og bare være rolig og røres overalt.
Og han har respekt for os - sådan et halvhøjt øv eller nej, det er han meget lydhør overfor - han er faktisk supernem.
Som eksempel kan jeg nævne at frieseren er begyndt at slå med forben - rigtig dumt hingsteagtigt. Det gør Axe ikke, for det prøvede han et par gange for nogle måneder siden.

lad mig høre jeres meninger - og husk nu, at vi ikke har brug for råd - men bare en diskussion.
aribeth

Hingsteplage

Post by aribeth »

Jo min mening er nok at jeg ville lade ham gøre det til en vis grænse, som Stephanie siger, når han bider eller napper. Den "mulen" kan vel også være en slags gnubben/kløen ? Men det er sgu lidt en svær situation, for hvem har lyst til at have en stor hingsteplag i armen... og egentlig er det vel også en slags accept af at han kan "gøre som han vil"...
Måske ville jeg kun lade ham gøre det når jeg er aktiv med ham... når vi nusser og klapper og når vi hyggestrigler... men ikke når han lige vil...??

Katrine
Lone

Hingsteplage

Post by Lone »

[quote:2b3e5958be]or hvem har lyst til at have en stor hingsteplag i armen.[/quote:2b3e5958be]
Årh det har vi da begge - han er så blød....
Lone

Hingsteplage

Post by Lone »

Nej han klør ikke, han rører med mulen i ansigtet, på håret - han elsker langt hår, krøllet hår, nyvasket hår - menneskehår. Men vi har osse meget hår allesammen og langt hår - så måske det bare er det han lægger mærke til?
Klø der gør han osse, men kun når vi klør og han ved, næsten, at man ikke må bruge tænder
Hans mor har en svaghed for fødder og knæhaser?
Hun elsker når vi har bare tæer.....
Og så kan hun lide at gnide mulen rundt i ens fjæs og snøfte i ens hår.

De er syge, I know...
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Hingsteplage

Post by Lone Beck »

Jeg holder med Stephanie :lol:

Der er ingen grund til at tage problemerne på forskud, og slet ikke når føllet i almindelighed opfører sig sødt og velopdragent (men så har jeg det jo også sådan, at hvis hingstenykkerne bliver for træls, fremskynder jeg bare kastrationen :ondgrin: ).

Hingsteplage er møgirriterende (ikke Skipper han var sød og blev først kastreret, da han var 2 år) :lol:

Jeg synes du fortalte at frieserføllet var blevet returneret?
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Lone

Hingsteplage

Post by Lone »

Accept er ikke irriterende - han er supersød.

Næh jeg har nok sagt 2-300 gange at han skulle tilbage, men han blir hvergang - så måske beholder de ham.
Han har problemer med maven, det er noget værre rod, men det synes at blive bedre og ihvertfald så er han livet op og er blevet et rigtigt hingsteføl - pånær når de alle galopperer rundt - det kan han ikke lide.
men ham og Axe leger meget sammen nu.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Hingsteplage

Post by Lone Beck »

[quote:548b3acf17]Accept er ikke irriterende - han er supersød. [/quote:548b3acf17]

Så er det da også meningsløst at straffe ham for at "mule". Mine muler må gerne mule. Mig og Fie muler en hel masse :lol:

Det er naturligt for en hest at undersøge alting med mulen - og lugtesansen, ikke mindst :ide:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Lone

Hingsteplage

Post by Lone »

Jo, jo - det ved jeg godt - det var bare det at jeg mener at det provokerer hingsteadfærden - og det gider vi jo ikke have .
Jeg vil bestemt ikke straffe ham - jeg ville måske bare lære ham noget andet.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Hingsteplage

Post by annetteB »

[quote:9462423b7b]Jeg holder med Stephanie [/quote:9462423b7b]

Det gør jeg osse.
:linski:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Kokjo

Hingsteplage

Post by Kokjo »

Gimli har altid fået lov til at røre og pusle med mulen - alt det han vil. Nap og bid giver kontant afregning, men han har sådanset kun 1 fast periode om året hvor han kommer til at gøre det. Han har bølletid sidst på vinteren, når han mener at foråret må være kommet.
Ellers bliver han sådan set kun irriterende og nappende, hvis Niels har givet for mange godbidder en dag.

Min fremgangsmåde har altid været: knivskarpe og faste grænser, de samme siden han var helt bette.
Det betyder at han er vokset op med grænser han kender, og jeg synes selv han er meget nem og fintfølende - også i bedækningssæsonen.

Hestene imellem giver også kontante afregninger for frækhed og overskridelse af grænser, det er nok mest grunden til, at det er noget jeg er tryg ved at bruge/gøre.
Mit kropssprog og min stemme er de værktøjer jeg bruger. 100% opmærksomhed på hestene når jeg er sammen med dem, det betyder at jeg kan snuppe uheldig adfærd i opløbet, og dreje det ind på de fortrolige måder jeg omgås dem.

Min egen erfaring er, at det ikke provokerer hingsteadfærden, at de får lov til at bruge mulen mest muligt.
Post Reply