Hvad ville I vælge - hø

User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Hvad ville I vælge - hø

Post by annetteB »

[quote:616957eb04]Jeg ville fodre med frøgræshalmen. Det indeholder ikke meget FE, men det dækker hestenes behov for strukturfoder. [/quote:616957eb04]


Det ville jeg osse, hvis det var GOD, grøn, lækker og ikke mindst støvfri frøgræshalm - til frøgræshalmspris.
Ellers ville jeg købe de store baller wrap og skære ned på krybbefoderet.
(Cooper skulle nok være "mand" for egenhændigt at æde en 500kilos balle på under 14 dage, hvis han fik lov. Det gør han ikke)
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
aribeth

Hvad ville I vælge - hø

Post by aribeth »

Nu har du jo fundet noget så jeg gider ikke at svare på hvad jeg ville gøre... og dog...

Jeg forstår ikke "begejstringen" ved frøgræshalm... Jeg kan huske, at på den rideskole hvor jeg havde min gamle vallak opstaldet der fik vi frøgræshalm. Det Støvede ikke heldigvis, men det smuldrede i små bitte fine stykker og var spidst og rigtig træls... og vi havde RIGTIG mange koliktilfælde det år, rigtig mange!!! Det er et lortefoderprodukt. Så hellere fodre med god byghalm... Eller Havrehalm.

Katrine
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

Hvad ville I vælge - hø

Post by Stutteri Highmoor »

Frøgræshalm er ekstrem svært at finde i en egnet kvalitet til heste.
Er man så heldig at finde en super kvalitet, er det godt som supplement til grovfoderet for tykke hyppere. Altså noget at få tiden til at gå med!

Men det er absolut ikke beregnet som det eneste grovfoder til heste. Det kan giver en dårlig stortarmsfunktion på grund af mangel på fordøjelige fibre - hvilket temmelig sikkert er det, der er sket på den rideskole som Katrine referere til.
Desuden så indeholder det også ofte mere støv og skimmel iforhold til halm.
Lone

Hvad ville I vælge - hø

Post by Lone »

Jeg mener ikke at der udvises nogen særlig begejstring omkring frøgræs i denne tråd - mere en realisme.
Frøgræs som du beskriver det kender jeg ikke, Katrine - jeg kender den slags som fru Gusse beskriver, af god ustøvet kvalitet med meget grønt græs i.
Men det er måske noget egnsbestemt?
Jeg kan bare ikke lide det, fordi jeg ved de sprøjter med nogle ækle ting .
Men vores heste får det til fri afbenyttelse på folden og så får de halm, hø og lucerne i stalden.
Det fungerer helt fint .
aribeth

Hvad ville I vælge - hø

Post by aribeth »

Det er også derfor jeg skriver "begejstring" altså i anførselstegn...

Ja, det er nok noget egnsbestemt... det tror jeg faktisk du ar ret i... måske er det en anden frøgræs der dyrkes heromkring, det kan jo også have noget at sige... men det er på baggrund af den jeg ikke bryder mgi om frøgræs...

Katrine
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Hvad ville I vælge - hø

Post by Lone Beck »

Godt halm er selvfølgelig bedre end dårligt frøgræshalm.
Godt halm er også bedre end dårligt hø :ide:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Hvad ville I vælge - hø

Post by 99E »

Men godt halm KAN IKKE erstatte hø - hesten HAr altså brug for de fordøjelige fibre, hvis den skal være sund og rask. Ligesom du og jeg har brug for frugt og grønt - men godt kan overleve på "frikadeller, kartofler og brun sovs".
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Lone

Hvad ville I vælge - hø

Post by Lone »

mmmmh - men de kan jo omsætte andet end hø - man skal bare kompensere i resten af fodringen.

Jeg har altså set for mange heste der ikke har fået hø, og har selv haft heste uden hø i så lang tid at det kunne danne videnskabelig basis for en undersøgelse, til at jeg bare æder den slags råt.
Jeg VÆLGER at give mine heste hø, fordi jeg synes der er et godt fodermiddel - men jeg VED at de godt kunne klare sig glimrende uden.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Hvad ville I vælge - hø

Post by 99E »

Ja, de kan omsætte andet end hø.
De kan også ANDET end "lige overleve" på andet end hø.

Mennesker har også overlevet i århundreder i Danmark på grød, brød og lidt saltede sild, og en luns saltet flæsk i ny og næ.
Det gør det ikke SUNDT.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Lone

Hvad ville I vælge - hø

Post by Lone »

[quote:6ba805b2c8]Ja, de kan omsætte andet end hø.
De kan også ANDET end "lige overleve" på andet end hø.

Mennesker har også overlevet i århundreder i Danmark på grød, brød og lidt saltede sild, og en luns saltet flæsk i ny og næ.
Det gør det ikke SUNDT.[/quote:6ba805b2c8]

Du har da vist ikke historien helt iorden, hva´ . Det lyder lidt som populær-historien??


Heste kan udmærket leve sundt og godt og rigtigt uden hø - det kan historien alene bevise.

Men jeg kan godt mærke at jeg ikke rigtig gider denher diskussion idag - folk må sgu tro hvad de vil for mig - det er jo nærmest en religion dette her - og jeg ER jo ateist.....
Post Reply