Hvad ville I vælge - hø

Lone

Hvad ville I vælge - hø

Post by Lone »

Vores hø-leverandør har snydt os og besluttet at hans lede kvier skal have de sidste 2 tons hø, som vi skulle have haft :ond: .
Så nu er vi på spanden med hø!

Der er følgende muligheder:

1.En af de på øerne boende strigler læser dette indlæg og skriver til mig, hvor jeg kan købe hø.

2. Jeg køber hø hos hos Dangrønt og undlader at spise selv fremover, idet det koster 3,8 kiloet.

3. Nogen fortæller mig, hvordan jeg henter hø på Sjælland uden bil og at hende jeg netop har ringet til i Rønnede OGSÅ har noget hø og at hun snart tar telefonen.

4. Jeg fodrer med frøgræs og ekstra lucerne til april og så er der vel græs igen

5. jeg sælger alle hestene og køber akvariefisk

Jeg kan godt købe wrap, men åbenbart kun i 500 kilos baller og det kan vi ikke nå at æde, selvom hestenene også hjælper til - og så kan jeg jo lisså godt købe hos Dangrønt. Iøvrigt må frieserføllet ikke få wrap og så kan vi da slet ikke nå at æde det.


Hvad gør man så?
Hvad ville I vælge??

Øv......
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Hvad ville I vælge - hø

Post by Lena »

Jeg ville da klart vælge nr. 1............. Men det er nok ikke såån det bli´r.........

Kan du ikke bytte med din hø-leverandør.......... han får de baller wrap du vil alternetivt kan købe, mén ikke nå at bruge og så tager han det fiiiine hø med ned til dig.......
Lone

Hvad ville I vælge - hø

Post by Lone »

ha, ha - det re jo osse ham der vil sælge mig wrap.

Har fundet en der vil sælge mig 1,5 tons - så nu skal vi bare finde transport - og så går det nok lidt igen.

Snakkede med en fyr fra DBA - mand, han var stupid:

Lone: Blablabla - hvor meget hø har du?
idiot: Ja, du kan ikke købe mindre end 6 tons jo, det er det vi leverer.
Lone: 6 tons ( tænke, tænke - nå, så har vi lidt til næste år osse) , javel, men hvad er det så for noget hø?
idiot: Hvad mener du med det?
Lone: ja, hvad er det for noget hø
idiot: Ja, det er sådan noget almindeligt hø, som hø plejer at være
Lone: ja, ja, men hvilken græssort - der findes jo forskellige græssorter ( en anelse utålmodig nu)
idiot: du er nok klog, hva´!
Lone: *forvirret smiley* øh - ja, det er jeg vel
idiot: det er sådan fint i det
Lone: er det frøgræs
idiot: hø ,frøgræs, det gør da ingen forskel
Lone: jo, det er der da, der er da stor forskel ( virkelig forvirret)
idiot: lægger røret på-

TABERNAR!!!!!
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Hvad ville I vælge - hø

Post by Lena »

Nå, for høvlede.......... Kvierne er da lige glade......

Dét frøgræshalm vi havde i stalden sidst år var enormt godt......... Hestene var vilde med det... til sidst måtte der ration på, for de blev for fede............ Det er så også det eneste jeg savner fra den stald..........
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Hvad ville I vælge - hø

Post by 99E »

Han er sådan en kvægbonde, der er vandt til at kunne bilde hestetøzer hvadsomhelst ind - og altså sælge frøgræshalm til høpriser.
Klart han synes du er irriterende!
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Hvad ville I vælge - hø

Post by 99E »

Nå, forresten:
Jeg er jo ikke specielt begejstret for frøgræshalm som foder. Faktisk synes jeg det i de fleste tilfælde skodder.

Det fremgår ikke om du er løbet HELT tør for hø, eller bare ikke har så meget tilbage.
Men jeg ville:
Skaffe så meget hø som muligt, og rationere dette. Også selvom det var noget med "lidt Dangrønt-hø".
Supplere med roepiller, grønpiller og lign - fx de der hø-terninger som fx Mühlendorfer vist har.

I korte perioder (1 uge eller derunder) er vi sluppet afsted med ikke at give hø overhovedet, og erstatte hele rationen med roepiller. Det er ikke noget jeg ville gide eller ville synes var GODT i længere tid - men hvis man kombinerer roepiller og noget med "reelle, fordøjelige græs-fibre" tror jeg det er OK.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Hvad ville I vælge - hø

Post by Lena »

Frøgræs halm ér vel ikke foder, men rigtig god underholdning..........?
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Hvad ville I vælge - hø

Post by 99E »

Joh, Fru Gusse - underholdning er det. "Rigtig god" det ved jeg ikke.

Men faktum er at uhyggeligt mange hestefolk tror det er "næsten hø". Og det er det jo ikke. Det er frøgræsHALM.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Hvad ville I vælge - hø

Post by Lone Beck »

Jeg ville fodre med frøgræshalmen. Det indeholder ikke meget FE, men det dækker hestenes behov for strukturfoder.

Personligt har jeg overhovedet ingen samvittighedskvaler ved kun at give halm i en periode, hvor jeg ikke lige har kunnet få fat i noget hø (til en acceptabel pris).

Hø er godt - meget hø er meget godt. Men det ER ikke en livsnødvendighed.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Lone

Hvad ville I vælge - hø

Post by Lone »

Der er naturligvis masser af heste,der lever af halm som eneste strukturfoder - og det synes ikke at være synligt.
Det gjorde mine heste osse før tiden.
Hø er godt, men så dyrt og besværligt det er, kan jeg da godt regne ud, at en masse heste aldrig ser et høstrå.
Der er eddermame mange,der ikke ville ofre det på hverken egen og måske slet ikke et barns hest.

Frøgræs kan da være ok, men er fyldt med sprøjtemidler og allergener - men de æder det med stor velbehag ude på folden hver dag - og selvfølgelig er der en næringsværdi i det, den er bare ikke så stor.

Artig får fx 5-6 kg halm plus strøelse i boksen, sammen med sine 7-8 kg hø, så der skal noget til for at kompensere for det - derudover får hun i forvejen ca 1 kg lucerne - måske lidt mere og så al det frøgræs hun kan æde på folden, men det er nu ikke så vildt meget de spiser dér -- de er mere optaget af at æde bark og rødder.
De gnaver bark af som bævere og graver huller som hunde på hele folden - sjovt at se.
Og så vasker frieseren fødder i vandkarret bagefter - lækkert.

[img:91958202a3]http://i15.photobucket.com/albums/a399/schannon/zolist.jpg[/img:91958202a3]

Hvis ikke jeg var så bange for at hun skulle tabe sig igen, ville jeg slet ikke tage mig af det, men bare give hende noget mere lucerne og så en masse grøgræs og halm, hvis det ikke var til at skaffe hø.
Frieserføllet skal leve af hø en tid - så vi er nødt til at have noget også af den grund.

Men jeg har osse fudnet noget, som sagt - nu skal det bare hentes.
Post Reply