Lidt facts om registrering ved plantedirektoratet.

Post Reply
Jeanie

Lidt facts om registrering ved plantedirektoratet.

Post by Jeanie »

[b:e55eb12456]Sakset fra nyheds brev af idag fra Net dyredoktor:[/b:e55eb12456]

Hesteejere behøver ikke at registrere hvilket foder de fodrer deres heste med, såfremt de vælger at få chipmærket og registreret deres hest, hos en dyrlæge. Det nye EU direktiv, skal sikre at heste ikke fodres med uønskede stoffer, som senere indgår ukontrollabelt i fødekæden. Direktivet er en del af fødevaresikkerheden, som i disse år er et opprioriteret emne. Foder godkendt til fodring af konsumheste, skal altså i fremtiden indberettes til Plantedirektoratet, som i dette tilfælde er statens kontrolinstans. I Danmark slagtes kun ca. 2000 heste om året til konsum. Mange heste er allerede chipmærkede, fordi hestene har fået medicinsk behandling med et lægemiddel, hvor man ikke kender restkoncentrationen, den såkaldte MIC værdi, i hesten. Herved er hesten mærket og identificeret, så den aldrig må anvendes til konsum, hverken i ind- eller udland.

Det nye direktiv går skridtet videre.

Heste som skal slagtes med henblik på konsum, må altså hverken indeholde ukendte restkoncentrationer af medicin, de må heller ikke indeholde restkoncentrationer af ikke-godkendte fodermidler. Dette kaldes foderhygiejne.

Vær opmærksom på at Plantedirektoratet skal godkende alle anvendte fodermidler, herunder vitamin og kosttilskud, samt have oplysning om den fodrings ansvarlige person. Enhver ændring af fodersammensætningen eller den ansvarlige person skal indberettes. Det betyder at alle tilskud, herunder godbidder, snacks ”hesteslik”, vitamintilskud, slikkesten, kosttilskud, IKKE må anvendes fremover, medmindre du har en særskilt tilladelse fra Plantedirektoratet. Er din hest chipmærket og registreret, jf. nedenstående punkt 3, bliver den i EU sammenhæng opfattet som et ”kæledyr” og ikke som mad, og så må du gerne give den forskellige tilskud.

De danske heste, bliver således opdelt i tre grupper:

1. Heste som ikke er chipmærkede, hvor ejerne ønsker at kunne slagte hestene til konsum. Her skal der fortsat indberettes om foder, kosttilskud og vitaminpræparater til Plantedirektoratet, som herefter tager stilling til om der anvendes godkendte fodermidler.

2. Heste som er chipmærkede til stambogsregistrering, skal registreres hos dyrlæge, såfremt ejeren ønsker at undgå indrapportering af foder. Hvis de stambogsførte og chipmærkede heste imidlertid skal kunne anvendes til konsum, skal ejerne fortsat indberette og have godkendt foder, kosttilskud og vitaminpræparater.

3. Heste som er chipmærkede og registrerede af dyrlæge, på grund af medicinanvendelse skal ikke indrapportere foder til Plantedirektoratet, da ejere af disse heste allerede har godkendt at hesten aldrig vil kunne slagtes til konsum.


[i:e55eb12456]...Så blev man så meget klogere[/i:e55eb12456]...Eller..??... :roll: :?
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Ja, jeg hæfter mig jo især ved følgende:

[quote:bdf3f9e71c]Herved er hesten mærket og identificeret, så den aldrig må anvendes til konsum, hverken i ind- eller udland. [/quote:bdf3f9e71c]

Det må så betyde, at chipmærkede heste alligevel er sikret mod eksport til slagtning, eller hur???
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Jeanie

Post by Jeanie »

Ja hva' ved jeg...( smilie der trækker på skulderen og ser uforstående ud)...jeg fatter nada....eller ihvertfald ikke så meget, men jeg er måske bare mere end almimdelig dum ???
Jeanie

Post by Jeanie »

:? :? :? ..

Indregistrering af foder
Heste som skal slagtes med henblik på konsum, må altså ikke indeholde ukendte restkoncentrationer af ikke-godkendte fodermidler. Vær derfor opmærksom på at Plantedirektoratet skal godkende alle anvendte fodermidler i hesteholdet, herunder vitamin og kosttilskud, samt have oplysning om den fodrings ansvarlige person.

:roll: .....

[i:26214c177f]Enhver ændring af fodersammensætningen skal indrapporteres og godekendes. Ligeledes skal enhver ændring af den fodringsansvarlige person indrapporteres. Det betyder at alle tilskud, herunder godbidder, snacks ”hesteslik”, egne vitamintilskud, slikkesten, kosttilskud, IKKE må anvendes fremover, medmindre du har en særskilt tilladelse fra Plantedirektoratet. [/i:26214c177f].... :shock:

Gud fri mig vel...??...der bliver sgu travlt i Plantedirektoratet, gad vide om de hidtil har kedet sig ???????? :roll: :roll:
Post Reply