Ifolet hest og "seriøs" ridning.

Lone

Ifolet hest og "seriøs" ridning.

Post by Lone »

jeg ville ikke tænke så meget over, hvad " man bør", men forholde mig til hvad jeg kunne føle med hesten.
Min gamle hest red jeg seriøst de første 6 måneder, så kunne hun ikke mere, men ville helst skridte og galoppere - kort galop, men ingen trav.
Så vi red mange og lange ture indtil hun folede, faktisk indtil samme dag hun folede.
Hun bestemte bare tempoet.
Artig blev redet indtil 14 dage før, men hun folede også 3 uger for tidligt - men kun i skridt i den sidste lange tid før - hun havde ikke balance til andet og Pina kunne ikke andet pga halthed.
Gode lange skridteture i terræn giver dem gode muskler og kondition til folingen og tiden efter.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Ifolet hest og "seriøs" ridning.

Post by annetteB »

Kan du så ikke ride fremad i skridt og i galop? de to gangarter plejer ikke genere dem så meget som traven?
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
aribeth

Ifolet hest og "seriøs" ridning.

Post by aribeth »

Selvom man ikke forlanger en hel masse så kan man da og skal man da stadig forlange samling og bæring på et vist plan. Men ellers vil jeg sige som Lone, mærk efter på hesten hvad den orker, måske får i begge mest ud af at tage rolige ture ud i det blå bare i weekenderne resten af tiden, måske en enkelt tur i ridehus for at lave skridtarbejde, men kan jo lave versader og traversader, vendinger flytte for ben og så videre i skridt og det er da mindst et lige så godt grundarbejde end al den traven og samlen ind og fremadgåning.

Katrine
Lone

Ifolet hest og "seriøs" ridning.

Post by Lone »

Hvis hu plejer at være rimelig fremadgående og der er 3,5 mdr til og hun nu er tung og træg, så ville jeg da undersøge om noget var galt.
Føllet plejer at vende sig - hvornår - ved 5 mdr. og der kan hesten godt være lidt utilpas en dage eller to - men er det ikke det så ville jeg nok få hende tjekket. Det er jo først nu føllet rigtig tager til i vækst, så hun burde da ikke være voldsomt generet af det hele endnu.

Når den er blevet tyk så har de jo ganske svært ved at træde ind under sig og så kan jeg ikke rigtig se, at man kan samle nogetsomhelst elelr få den til "at bære sig" dresssur-wise?
Hvorfor er det så vigtigt at øve alle de her ting? Hvis hun har lært dem, så kan hun dem da osse efter folingen - og hvis ikke, så kan hun vel lære dem bagefter? Det er vel ikke det mest optimale tidspunkt at arbejde med nye ting?

Jeg synes du skulle ride noget seriøs vedligehold af kondition og muskler og smidighed.
Seriøs ridning er jo meget andet end dressur!
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Ifolet hest og "seriøs" ridning.

Post by Lone Beck »

"Plejer" kan man jo ikke bruge til ret meget, når hoppen er drægtig. Drægtigheder forløber forskelligt ligesom graviditeter, og nogle hopper er mere besværet tidligere i forløbet end andre :ide:

Hvis Jackie vægrer sig ved samling og sidebevægelser, fordi maven er til besvær, synes jeg du skal lade være med at forlange det af hende. Specielt sidebevægelser ville jeg ikke drømme om at forlange af en drægtig hoppe, der er så langt henne at maven er blevet stor. Med kun 3½ måned igen, kan der ikke være meget smidighed tilbage i hesten.

Jeg ville ordinere motionsridning i skoven frem til folingen og indrette tempoet helt efter hesten. Bliver det for hårdt for hendes ryg, jamen så ville jeg give hende barselsorlov.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Lone

Ifolet hest og "seriøs" ridning.

Post by Lone »

[quote:edcaa819a5]Fordi hun har tendens til at "smide" ryggen[/quote:edcaa819a5]
Det tyder jo også på, at hendes rygmuskler ikke er bygget godt nok op, og så kan det jo være ekstra belastende for hendes ryg at være i fol - så måske er det som Lone siger: hun skal have barselsorlov!
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

Ifolet hest og "seriøs" ridning.

Post by Stutteri Highmoor »

[quote:051439006e]Fordi hun har tendens til at "smide" ryggen så hun skal faktisk helst samles noget[/quote:051439006e]
Den har jeg aldrig hørt før!
Om ikke andet så udfører vi den omvendte praksis hos os.
Hvis hesten ikke er redet korrekt i grundridningen, vil oftest gå helt uden ryg. Går en hest uden ryg, så er det fy-fy at forsøge at samle en hest. Det bliver jo bare endnu værre!
Lone

Ifolet hest og "seriøs" ridning.

Post by Lone »

Altså jeg forstår faktisk ikke meget af dte du siger vedr. bæring og opbygning af ryggen.
I mine verden er det netop ved den lange form: frem og ned, at man bygger ryggen op ( og meget andet), derefter samler man den.
Opbygningen foregår for mit vedkommende lettest i terræn, fordi det stiller lidt færre krav ( med de heste jeg har haft) til min fysik, fordi hesten er mere fremadgående i terrænnet - og er den lidt hidsig er det jo noget nemmere at arbejde med på lange lige stræk end på en bane - synes jeg altså.
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

Ifolet hest og "seriøs" ridning.

Post by Stutteri Highmoor »

[quote:870fac7558]Hun går ikke uden ryg men hun har pga meget terræn ridning og meget ridning i lange tøjler haft tendens til en lidt sart ryg.[/quote:870fac7558]

[quote:870fac7558]rider hende mere på ryggens præmisser end jeg har gjort de foregående vintre. [/quote:870fac7558]
Jamen nu forstår jeg ingenting :ehj:
Hvis du ved at hun har tendens til sart ryg, hvorfor har du så ikke ændret på din ridning for lang tid siden?

Som jeg før har anbefalet dig, så er det altid en god ide, at få hjælp fra en prof.
Husk at selv Andreas Helgstrand for undervisning 2 x ugt., så har han behov for hjælp, så er det helt sikkert at vi andre også har :linski:
aribeth

Ifolet hest og "seriøs" ridning.

Post by aribeth »

Jeg forstår heller ikke rigtig det der med at terrænridningen og ridning for løs tøjle er lig med sart ryg?

Hvad er det du mener helt præcis?
Og hvad dækker begrebet sart ryg over?

Katrine
Post Reply