Træning ved Tina Marquard

aribeth

Træning ved Tina Marquard

Post by aribeth »

Det er kanon læsning og jeg kan jo læse at det virker. Jeg vil også have Tina på besøg!!

Katrine
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Træning ved Tina Marquard

Post by CXEC »

Samme her. :hhansen:
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
Lone

Træning ved Tina Marquard

Post by Lone »

jeg spekulerer egentlig noget over, hvordan en hests tidsperspektiv er?

Altså hvis Artig kan være væk fra de andre i 10 minutter - er det så det samme for hende, hvis hun er væk i 2 timer?

Og hvis hun kan gå 500 m væk - mærker hun det så anderledes at gå 1500 m væk?

Er det stupide spørgsmål?

Artig har også det lidt svært med at Accept forsvinder ud af syne. Det var blevet meget bedre, men nu har jeg ikke kunnet træne andet end korte afstande væk fra de andre, på grund af mine rygproblemer - så jeg er ikke nået så langt som jeg havde håbet.
Nu skal han snart flytte hjemmefra og jeg er selvfølgelig lidt spændt på om hun så går agurk, når han forbliver væk og når hun ser ham gå ind i transportvognen.
Hun registrerer vel at han er længere tid væk, end når han bare er væk i 5 minutter?

Når han bliver ved med at være væk?

Jeg synes faktisk det er helt synd for hende - jeg tror jeg har gang i noget menneskelig projektion her.....

I øvrigt kan jeg sige, at de ting der er installeret i dem alle -de virker sgu hele tiden - så det har måske været godt, at jeg måtte sænke tempoet helt ned til bare uendelig repetion, primært ved ud - og indlukning.

Håber at du læser med, Tina og glæder mig til vi ses igen!
(lorteryg)
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Træning ved Tina Marquard

Post by BeritH »

Rigtig spændende tråd, og jeg kan jo kun sige at Tina's træning virker :-)

Jeg har jo været så heldig altid at kunne ringe til Tina og få en lang sludder og masser af input når tingene ikke har virket. Og det har været meget værdifuldt for mig.

Nu rider jeg jo ikke mere, så derfor har det bare været de basale ting, der skulle fungere. Jeg har levet med Vakses lejlighedsvise opblussen af hans separationsangst. Han havde jo sin foldbums-ven Bjørn, som heller ikke var ridehest, så derfor var han aldrig alene. De to fulgtes i tykt og tyndt.

Desværre oprandt dagen i slutningen af Januar, hvor vi akut måtte sige farvel til Bjørn, og så var fanden løs, for der var ikke rigtig andre han kunne gå sammen med af forskellige årsager. Selvfølgelig gik han på en fold ved siden af de andre, men så snart jeg skulle trække ham ud af stalden om aftenen, så steg morskaben til uanede højder.

Nu er vi nået dertil, hvor vi kan gå en lille tur alene om aftenen og det er store sager. Men havde jeg ikke haft Tina i baghovedet, så tror jeg stadig jeg havde haft store problemer med bare at trække ham udenfor alene. Der er stadig masser af steder, hvor jeg ikke kan gå med ham alene, men det bliver bedre dag for dag :-)

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
Lone

Træning ved Tina Marquard

Post by Lone »

Det er fedt at høre - så er der osse håb for os andre!

Jeg er stadig forbløffet og superglad over, at jeg fandt Tina - det har simpelthen gjort underværker - og givet mig den der følelse af, at ting godt kan være bare - nemme.....tilgængelige og til at udføre på en logisk og heste- og menneskevenlig facon.
Tina MJ
Posts: 8
Joined: Sun 6. Jan 2008 19:28

Træning ved Tina Marquard

Post by Tina MJ »

Hej alle kendte og ukendte :-)

Jeg har læst det meget interessante og relevante spørgsmål om hestes tidsperspektiv og skal nok vende tilbage med et langt svar - det er et lidt kompliceret spørgsmål, så jeg går lige og tænker over, hvordan jeg skal formulere det, så det er forståeligt.

Det kommer en af de nærmeste dage...

Hilsen Tina
Hj
HorsemanshipFan
Posts: 2
Joined: Sun 2. Mar 2008 21:18

Træning ved Tina Marquard

Post by HorsemanshipFan »

Hej Tina
Du kender mig jo fra heste-nettet hvor jeg har samme brugernavn, men jeg er dog flyttet delvist med til www.strigler.dk ligesom mange andre er, da der er mange der deler min holdnning herinde. Bl.a. omkring hestetræning. Til jer der ikke kender mig, så kan jeg fortælle, at jeg arbejder sammen med Tina - og bor i det mørke Jylland ved Randers - og har en hest med seperationsangst. Ikke i en helt alvorlig grad men nok til at jeg tager det ret alvorligt faktisk.

Det her bliver et længere indlæg, for jeg vil lige fortælle lidt om baggrunden for det her...
Så vidt jeg ved, så har han al den tid jeg har kendt ham haft problemet i større eller mindre grad, men jeg har nu bestemt mig for at gøre noget ved det. Han reagerer ikke voldsomt når han bliver bange - altså han er ikke ved at smadre hele stalden - men han stresser fuldstændig op og kører sig selv op hvor han er meget ukontaktbar.
Han er når han er rolig det sødeste af det sødste og helt ekstremt omgængelig. Jeg holder selv meget af ham og har ikke fortrudt jeg har købt ham - selvom der er meget arbejde i det.
Han er en meget dejlig hest, der kræver træning hver eneste dag og skal aktiveres mentalt ellers synes han ikke det er sjovt. Men han er meget lærenem - hvilket desværre betyder, at de sværre vaner er ligeså nemme at lære ham som de dårlige.

Men der hvor vi står opstaldet er det faktisk lidt et specielt sted. Stalden er oprindeligt bygget til ponyer - dette inkluderer så også indgangen til stalden. Den er meget smal. En stor hest kan kun lige være der. Det har vi haft en del problemer med, men det er blevet meget bedre med at gå igennem der.
Vi kan lige pt. gå 50 meter max. før han stresser. Vi har kunnet gå 3 gange så langt men han er blevet meget bange for at være et helt bestemt sted og derfor kræver det meget arbejde med at være der. Det er dog blevet meget meget bedre og jeg forventer at vi snart er oppå den distance igen.
De 150 meter er den distance der er om til ridebanen og jeg har været så langt at jeg har kunnet ride ham deromme - han kan se de andre heste fra folden, men det kan vi slet slet slet ikke lige pt. Mine forventninger er, at jeg om en uge måske 14 dage er det samme sted igen. Men det tager tid at arbejde med ham, da han er meget følsom og ikke skal have tingene forkert for mange gange før han gør det forkert.

Men altså til dig Tina:
Siden vi snakkede sammen i mandags er der sket mærkbare forandringer.
Vi har fundet klikkeren frem igen. Det har givet gode resultater allerede. Han ville ikke ret meget i mandags, men allerede i dag kan jeg mærke en tydelig forandring. Dog synes jeg nemt at han stresser stadigvæk og han er slet ikke ligeså afslappet som han har været, men det er blevet MEGET bedre.
Det har kun givet positive resultater at jeg besluttede mig for at klikke ham igen. Det har jeg ikke fortrudt at du fik mig til, efter jeg lidt opgav projektet, det har givet meget gode resutlater allerede. I hvert fald så gode, at vi nu igen har et område uden forstalden hvor jeg kan stå med ham uden at han stresser op i stedet for at være tvunget til at skulle ind i stalden med ham hver eneste gang.
Vi har gået den samme tur hele ugen ganske enkelt fordi han har været så nem at stresse op og jeg vil ikke have, at han skal gå andre steder hen før han kan være afslappet der men jeg tror på, at det kan lade sig gøre, hvis jeg bare gør arbejdet grundigt nok. Jeg regner som sagt med at jeg om 14 dages tid er i sadlen igen.

Undskyuld.. Nu fik jeg skrevet en halv roman og mere til. Sorry.
Lone

Træning ved Tina Marquard

Post by Lone »

Tina ER et unikum!


Idag tog jeg Artig ind uden de andre, eftersom Accept havde frygteligt travlt med at snuse rundt om Athene - og ikke rigtig gad at komme, så han kunne komme ind sammen med Artig, som han plejer.

Artig tøffede bare stille og roligt med - men det plejer hun sådan set også.
Det fede var inde i stalden., hvor hun målbevidst stilede hen i mod wrappen - som hun elsker - og greb en mundfuld.
Derefter kom hun i tanke om, at de andre stadig var ude og gik hen i det hjørne hvor hun plejede at stå og stejle, når de andre ikke er inde hos hende.
Men det gjorde hun ikke.
Hun stod bare lidt i hjørnet og så gik hun tilbage til wrappen!!!

Hun vrinskede ikke en eneste gang efter de andre og da jeg kom tilbage med dem - så stod hun bare og åd!


Og Axe - han var da pludselig ligeglad med moar - og med Athene også, da de først kom ud fra folden - der var ting han skulle se på og
fnyse af.

Tænk, at man kan blive så glad for så lidt?!
Post Reply