Træning ved Tina Marquard

Lone

Træning ved Tina Marquard

Post by Lone »

Jeg har tænkt at oprette en tråd med den undervisning vi får af Tina, som en progressiv tråd, hvor I kan følge hvad, hvordan og måske endda hvorfor.
Tråden er tænkt som et indslag om en form man kan vælge at bruge - og jeg håber at andre kunne tænke sig at lave tilsvarende tråde, med den form for undervisning I får og går ind for, så vi alle kan blive beriget med den mangfoldighed af tilbud der er.

Vi startede idag med Artig og Athene.
Artig er 4,5 år gammel og lider desværre af separationsangst, hvilket betyder at hun ikke vil være alene i stalden, på folden, eller rides alene.
Det har medført at hun har forceret en 2 m høj jernlåge ( tak gud,for at der ikke skete hende noget), har forsøgt at kravle ud af boksen og i den senere tid småstejler og bukker i boksen, når de andre går ud.
Jeg har svært ved at tage hende alene ud af folden - ikke fordi hun ikke vil, det vil hun egentlig gerne - men fordi jeg har svært ved at håndtere at de andre vil med og få hende drejet rundt. samtidig med at jeg holder de andre tilbage.
jeg blir smånervøs når hun blir 3 m høj og vader rundt, når hun ikke kan se de andre og det er vanvittig besværligt at strigle og sadle, når hun er sådan og slet ike til at atænke på at ride uden en anden hest som selskab - så det besluttede jeg var det jeg ville arbejde med - fremfor at ride.

Det er meget vigtigt for mig, at jeg kan gøre alting selv - eftersom det er den virkelighed jeg har lige om lidt, når den sidste datter flytter hjemmefra - og jeg gider ikke at den daglige håndtering skal være et problem.

Det skal være sjovt at have hest - hver dag.

Vi begyndte med at træne at gå ud fra folden. Artig stoppede midt i udgangen og jeg stoppede og så har vi problemet med de andre heste og elhegn om ørerne og stress.
Men ud kom vi da og så gik vi ind i stalden, hvor hun som sædvanlig begyndte at vade rundt og skubbe til mig med hovedet.
Tina sagde at hun var nervøs og bange og at jeg skulle vælge det sted hvor hun var mest tryg.
Det var udenfor, hvor hun kunne se de andre.
Så øvede vi at falde til ro og stoppe den flugtreaktion, som hendes adfærd er et udtryk for.
Dernæst øvede vi at gå ud og ind af folden og få hende til at dreje rundt, og at holde de andre væk.
Efter ca 30 minutter havde jeg en hest, som var rolig og afslappet og ikke skubbede til mig , men var faldet til ro og var ustresset.
Det var faktisk herrefedt.
Den uro jeg plejer at mærke var væk og jeg havde pludselig 178 cm hest, som var glad og afslappet, selvom hun var alene.
Artig er jo en god og fredsommelig hest, så der har aldrig været tale om at man ikke kan "styre hende", men at jeg er utryg ved at skulle tage hende ud alene uden andre heste - og at skulle ride hende alene - og det
er jo det jeg vil og har brug for - så dagen idag har virkelig givet mig ny tro på, at det kan da sagtens lykkes - bare vi giver os tiden til det.
men tid har vi nok af - Artig og jeg skal jo være et par de næste 30 år -

Tina snakker uafbrudt - men i modsætning til så mange andre, så siger hun hele tiden noget relevant om hestens indlæring, om adfærd på en yderst saglig og troværdig facon, som har fået mig til at tænke, at det er den form for teori jeg har brug for.
Jeg har brug for at forstå, hvordan hesten fungerer indlæringsmæssigt og for at forstå, hvorfor hun gør som hun gør - og det kan Tina forklare uden myter og overtro, men helt videnskabeligt funderet - på en forståelig og klar måde.
Jeg blev også klogere, der var faktisk ting som jeg aldrig havde hørt før - om fx kontekstbetinget indlæring ( det håber jeg at jeg kan lokke Tina til at skrive om), som pludselig gav megen mening til mange års hestehold.
Om at hesten ikke var "dum" men angst og at det man kan gøre - det virker....
Det var dejligt, berigende og oplysende - og der var intet af dette her: "jeg er den der kan håndtere din fucked-up hest på 2 minutter, fordi jeg bare er en guru" over det ( indsæt selv nogle navne), for det var mig der gjorde det og det var helt forståeligt og klart, hvorfor det virkede.
Tina havde osse Artig i hånd ind i mellem - fordi hun meget klartseende havde forstået, at jeg havde brug for at se, at det kunne virke, før jeg selv gjorde det - og det er jo lige præcis det jeg havde brug for....

Og hvordan er hun så?
Jo, hun snakker som et vandfald, og er sød og venlig og nede på jorden ( og I ved jo hvor kritisk jeg er) - og hestene kunne lide hende og det var nok ikke bare, fordi hun havde lommen fuld af mysli.....

Athene kommer senere - måske gider Tigerbaby selv at skrive om det...?


Det var faktisk en supergod dag - en af de dage, der giver energi - og en masse redskaber at arbejde videre med!

Prøv det - I er velkomne til at komme og se på os d. 3. februar kl. 10:00!!

( og nu husker jeg at fortælle Tina at jeg har skrevet om hende...)
sinesmølf
Posts: 1436
Joined: Fri 1. Sep 2006 23:48

Træning ved Tina Marquard

Post by sinesmølf »

hvor spændende, her vil jeg meget gerne følge med.

jeg syntes det er svært med seperations angst, jeg nåede aldrig så langt med den hest jeg red før. Den havde også seperations angst.

det er ærgeligt at det er så langt væk, det ville jeg virkeligt gerne have set.
hilsen sine

:sine: Tilbage i b
Lone

Træning ved Tina Marquard

Post by Lone »

årh - Esbjerg-Falster - det er da kun en sviptur.

Nu er det jo ikke sådan, at Artig er separationslykkelig efter idag - men jeg kan se nogle ting vi kan arbejde videre med - og med tiden blir det godt.

Sjovt nok så snakkede jeg med Tarra om bagefter, at vi begge var rimeligt trætte i hovedet og faktisk havde fået rigeligt at bearbejde efter 45 minutter . men for den der ville se på var der måske ikke så meget at se.
Jeg kan forestille mig adskillige, der ville sige: hvorfor står du der med den hest - rid den for for faen og lad os se noget action!!

Men jeg tænker, at nu har jeg givet pænt mange penge for krikken, den koster mig en formue hver måned og jeg bekymrer mig for den uafladeligt - så skal det sgu ikke være et problem, hvergang jeg vil lave noget med den alene.
Tina MJ
Posts: 8
Joined: Sun 6. Jan 2008 19:28

Træning ved Tina Marquard

Post by Tina MJ »

Hej med jer

Som du ønsker det Lone forklarer jeg rigtig gerne noget om, hvad "kontekst-specifikt" er, og hvilken form for indlæring der er kontekst-specifik.

Jeg er rigtig glad for, at I har fået noget ud af det!!!! Jeg snakker lidt for meget, især første gang jeg er hos nogen, jeg er faktisk bevidst om det, men det er ikke helt let for mig at lade være. Men så prøver jeg da i det mindste at sige noget fornuftigt :-)

Til sinesmølf - jeg er ved at planlægge en tur til Esbjerg så du vil være velkommen med eller uden hest - hvis du giver mig din mailadresse skal du få nærmere information, ellers vil det være at finde i min kalender: http://www.hesteforstand.dk/kalender.html når det er endeligt planlagt.

Mht. kontekst-specifik indlæring så er det sådan, at alt hvad der hedder tilvænning eller med et fagudtryk habituering er kontekstspecifikt.

Tilvænning er den simpleste form for indlæring, og går kort sagt ud på, at man et antal gange udsætter hesten for en situation/genstand/sted som den skal holde op med at reagere på, og før hesten bliver bange fjerner man det potentielt farlige igen, eller fjerner hesten fra situationen. Ofte vil man tilvænne hesten gradvist hvilket også kaldes systematisk desensibilisering - fx. ved først at gå me

Situationer kan være:

- at være alene
- at stå bundet
- at få skyllet ben
- at stå i en hestetrailer
- Følelsen af en rytter på ryggen

Genstande kan være:

- Udstyr
- Presenning
- Flagrende plastic
- En jakke på barrieren

Omgivelser:

- Stalden
- Ridebanen
- Skoven
- En stævnplads
- Stranden

Når man habituerer hesten, ønsker man groft sagt, at hesten ikke reagerer på det, man vænner den til. Den skal bare acceptere, at denne ting er en del af livet.

Et kendetegn ved habituering er, at der ikke er nogen konsekvens ved at være i situationen, hverken god eller dårlig. Hesten skal i reglen bare forholde sig passivt til situationen og acceptere den som en del af livet i stil med, at vi i reglen ikke stiller spørgsmålstegn ved, hvorfor S-tog er røde eller med, at vi slet ikke hører trafikstøjen, når vi I et stykke tid har boet tæt ved en trafikeret vej. Jeg vælger dog i praksis at lære hesten at forbinde det potentielt farlige med noget godt, for det forkorter tilvænningen lidt, men man kan godt tilvænne uden brug af belønninger.

En mere avanceret form for indlæring er operant indlæring. Operant indlæring betyder læring ved konsekvens. Man får hesten til at gentage en ønsket handling ved, at den enten får noget behageligt - fx. en godbid, for at udføre den ønskede handling, eller ved at den slipper for noget ubehageligt - fx. at man slipper tøjlerne når hesten stopper.

Vi brugte begge disse indlæringsformer i går med Artig og Athene. Tilvænning ifm. at lære Artig at være alene, og operant indlæring ifm. at lære begge heste at reagere på signaler og ved at lære Athene at spille bold.

Kontekst-specifik betyder i dette tilfælde, at indlæringen kun virker på et bestemt sted, mens nøjagtig samme indlæring ikke virker på andre steder.

Tilvænning er kontekstspecifik, mens operant indlæring ikke er det. Det betyder ifm. tilvænning at:

- Fordi vi får lært Artig at være alene i stalden, betyder det ikke at hun så også automatisk kan være alene alle andre steder.
- Selvom hesten hjemme har vænnet sig til synet og følelsen af at være i nærheden af, og inde i en trailer, kan den pludselig synes, at traileren er et monster ude på stævnepladsen
- Hesten går glad og gerne fordi det flagrende plastic på vej ud i folden, mens et stykke flagrende plastic på ridebanen gør den meget nervøs

En tommelfingerregel er, at når man har vænnet hesten til noget bestemt på 5 forskellige steder (i 5 forskellige kontekster) så vil den være vænnet til denne ting alle steder fx:

Væn hesten til flagrende plastic på banen, i folden, i stalden, i skoven og på gårdspladsen

Skyl hestens ben i stalden, på gårdspladsen, i folden, på banen og i en fremmed stald

Lær hesten at være alene i stalden, på folden, i traileren, i ridehuset

osv......

Operant indlæring er ikke kontekst-specifik, dvs. at hvis vi lærer hesten at stoppe når vi trækker i grimeskaft eller tøjler, så bør den gøre det i alle situationer. Megen indlæring indeholder imidlertid på en gang elementer af både tilvænning og operant indlæring. Derfor er det almindeligt, at hesten, der opholder sig på et ukendt og i dens øjne farligt sted, er mindre lydhør overfor kendte signaler, fordi der sker "overskygning". Derfor vil fx. hesten med separationsangst kunne være 100% lydig når den er sammen med andre heste, men den vil slet ikke reagere på nogen signaler når den er alene, fordi det i dens øjen er så farligt at være alene, at den slet ikke opfatter andre signaler. Dette har intet med ulydighed eller frækhed at gøre, men med et andet vigtigt element for indlæring, nemlig væsentlighed. Det er meget mere væsentligt for hestens fortsatte overlevelse at holde sammen med flokken, fordi det at være alene for en vild hest betyder den sikre død, end den smule ubehag vi påfører den fx. ved at tage i biddet, fordi det ikke er nær så truende for hesten. I andre situationer vil taget i biddet overskygge en mindre trussel som fx. en trøje, der hænger over barrieren, fordi ubehaget fra biddet i dette tilfælde er større end frygten for trøjen eller overskygger frygten for trøjen.

Jo bedre vi har indlært reaktioner på signaler, desto bedre vil hesten reagere, også i usikre situationer, men en hest med alvorlig separationsangst som Artig vil altid være vanskelig at håndtere, og af mange betragtes som "ulydig", "dum" eller "uopdragen" når den er alene, så længe vi endnu ikke har vænnet hesten til at være alene. Men hvis hesten i øvrigt, som Artig, er yderst let at håndtere, når den er i nærheden af andre heste, så er det helt bestemt ikke ulydighed eller manglende forståelse af signalerne, der er årsagen.

Vi opstartede denne træning i går ved, at vi først lærte Artig at lystre nogle simple signaler på det sted, hvor hun var mindst bange, nemlig tæt på folden. Da hun meget hurtigt havde forstået signalerne, gik vi lidt længere væk, og bad hende om nøjagtig det samme og det gik rigtig fint, hun var helt rolig, og gjorde alt hvad vi ønskede. Vi var også hurtigt inde og vende i stalden og ude igen, denne gang uden nær så megen uro for Artig havde nu i det små erfaret, at der ikke var sket hende noget, selvom vi havde taget hende lidt væk fra flokken, og desuden var hun ikke på forhånd stresset over, at hun ikke forstod, hvad vi ville.

Det fremtidige arbejde skal bestå i, at Artig gradvist skal vænnes til at være alene i forskellige situationer og i længere og længere tid - først på kendte, i forvejen trygge steder i rolige situationer, hvor man kun beder hende om noget, hun allerede kan. Senere skal hun lære at være alene i flere og flere forskellige sitauationer, hvor man også gradvist kan stille større krav til det, hun skal udføre, når hun er alene.

Mens man arbejder med separationsangst, skal man tage store hensyn til hesten - man må IKKE pludselig udsætte denfor at være alene på steder den ikke er vænnet til eller i for lang tid, heller ikke selvom hesten skal have fx. smed eller dyrlæge, for så ødelægger man den tillid, man lige møjsommeligt har bygget op.

Som Lone skriver, så er Artig ikke kureret for sin separationsangst nu, men Lone er gået i gang med arbejdet, der kan tage lang tid. I dette tilfælde var der tydelig fremgang allerede første gang. Hvor lang tid det tager kommer på forskellige faktorer:

- Hvor længe har hesten haft separationsangst
- Hvor voldsom er angsten
- Har hesten tidligere været udsat for fx. hård afstraffelse ifm. separationsangsten, der har forøget angsten
- Er der reelt sket noget ubehageligt med hesten mens den var alene
- Hvor gammel er hesten

Da Artig er en ung hest, ikke har været udsat for hård afstraffelse og da hun viste store fremskridt allerede ved første lektion, tror jeg, at hun vil være hurtigt igennem det, hvis man sikrer at hun ikke under tilvænningen for forstærket hendes angst ved flere voldsomme reaktioner som at springe over bokslågen, og er indstillet på at bruge den nødvendige tid på tilvænningen. Jo bedre tid man tager sig, jo hurtigere går det som regel.

Men hvis en hest har haft separationsangst igennem fx. 10 år, og der er sket voldsomheder mange gange, når den har været alene, så kan det tage meget lang tid - 1/2 år eller mere er ikke urealistisk - og visse heste lærer det aldrig fuldstændig, men alle kan blive lidt bedre.

Men i Artig's tilfælde tror jeg at hun kommer helt over det.

Hilsen Tina :-)
Hj
aribeth

Træning ved Tina Marquard

Post by aribeth »

NØJ Tina, det var fedt at læse!!!

:katiekat:

Katrine
Lone

Træning ved Tina Marquard

Post by Lone »

Tak for indlægget - det var virkelig godt og oplysende!!


Jeg synes nu ikke du snakker for meget - du har jo noget at sige....
sinesmølf
Posts: 1436
Joined: Fri 1. Sep 2006 23:48

Træning ved Tina Marquard

Post by sinesmølf »

det var oplysende, jeg vil meget gerne have besked hvornår du er i esbjerg.

når jeg ser på hvad du har skrevet, kan godt førstå jeg ikke kom ret langt med seperations angsten. Det var en 15 år gammel hest der er halv dårligt opdraget. Den havde stået alene er med en ko i temlig længe.
hilsen sine

:sine: Tilbage i b
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Træning ved Tina Marquard

Post by Lone Beck »

Super spændende læsning, Tina :mikkel:

Det bliver sjovt at følge Artigs træning.

Min vallak havde også voldsom separationsangst, men det er heldigvis gået over. Eller det var det i efteråret. Når vi skal til at ride igen til foråret, kan det da være, det er kommet igen efter vintermåneder uden adskillelse fra flokken :ehj:

Til gengæld har jeg en hest, som jeg enormt gerne vil lære at spille bold - og evt. andre "kunster"? Er det noget, du kan hjælpe med, Tina? For jeg aner ikke, hvordan jeg skal gribe det an...

Jeg bor helt oppe på Hjørring-egnen - kommer du nogen sinde her omkring?
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
aribeth

Træning ved Tina Marquard

Post by aribeth »

Skulle du komemr forbi her hvor jeg bor, kunne jeg godt tænke mig at få besked!!

Katrine
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Træning ved Tina Marquard

Post by CXEC »

Hej Tina,

Godt indlæg! Du er blevet rigtig god til at undlade at gentage dig selv! :tommelop: Det er altid gode saglige og meget udførlgie beskrivelser der kommer fra din hånd.

Hvis vi kan lægge fortidige stridigheder bag os kan jeg godt være interesseret i din undervisning.
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
Post Reply