Spg angående fodring

User avatar
Tigerbaby
Posts: 1506
Joined: Thu 20. Jul 2006 17:56

Spg angående fodring

Post by Tigerbaby »

Bør en pony blanding på 3 år, der ikke skal rides til før om tidligst et halvt år, fortsat have foder specielt beregnet til ungdyr, og hvor længe bør jeg fortsætte sådan?

Jeg overvejer at skifte over til et fuld- eller tilskudsfoder, men kan ikke rigtig finde ud af hvad jeg skal vælge. Fodrer pt med roepiller osv.

Hvad fodrer I med?
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Spg angående fodring

Post by annetteB »

Tilslutter mig junes betragtninger dog med det forbehold at hvis hun stadig vokser meget, så ville jeg nok fortsætte med unghestefoderet lidt endnu.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Spg angående fodring

Post by 99E »

Jeg vi også sige at hesten er "ude over" unghestefoderstadiet - og skifte til "voksenfoder", med forbehold for at den stadig vokser og sætter muskler, naturligvis.

Det der med problemer med at skifte mellem foder/fra det ene foder til det andet: Det kan godt være, det bare er fordi vi har arabere og deres maver er lavet af sten, men vores oplevelse er nu at så længe man skifter TIL et foder, er "er godt" og hestens fordøjelsessystem generelt er "i god form" er der ike det store problem ved at skifte foder. Heller ikke selvom det kommer til at gå lidt hurtigere end "de kloge" anbefaler.

Hvis jeg havde en 3-års pony ville jeg først og fremmest vurdere om den er "klassisk ponyrace/type" (trivelig og trind, fx fjordhest, dartmoor, haflinger, new forest) eller "bare en lille hest" (fx araber, lav sportsblanding ell. lign).
De mere "varme" typer (DV, DSP, araber) har ofte brug for flere kalorier end de ponyagtige typer, synes jeg.

Jeg ville starte med at få lagt en foderplan med masser af hø/wrap, roepiller og tilskudsfoder. Hvis ikke det gav kalortier nok ville jeg starte meda t tilsætte olie, og hvis det stadig ikke var nok ville jeg begynde at tilsætte havre.
Hvis hesten står på stald om natten er det forhodsvis nemt at få en masse hø + roepiller/krybbefoder i den hen over natten. Den kan sagtens få et ordentligt læs hø + roepiller (evt. med lidt havre i, hvis det er nødvendigt) om aftenen og bruge det meste af natten på at tygge sig igennem det.

De fleste fuldfodere er efter MIN mening "mest for rytterens skyld" - enten for at gøre det nemmere ELLER fordi de ser "lækrere ud".
Hvis ikke man har brug for een af de to ting synes jeg det er "spild af penge".
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Spg angående fodring

Post by CXEC »

[quote:aaae41d032="99E"]
De fleste fuldfodere er efter MIN mening "mest for rytterens skyld" - enten for at gøre det nemmere ELLER fordi de ser "lækrere ud".
Hvis ikke man har brug for een af de to ting synes jeg det er "spild af penge".[/quote:aaae41d032]

Det er det jeg plejer at sige om Müesli heidio
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Spg angående fodring

Post by 99E »

Selv pelletteret foder har smartere sække end "havre og roepiller fra foderstoffen" og regulator i hvide plastsække...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Spg angående fodring

Post by CXEC »

Ok you win agian!
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

Spg angående fodring

Post by Stutteri Highmoor »

Fuldfoder specielt beregnet til ungdyr eller som Ninie foreslår, er en og samme ting. -Nemlig at ponyen forhåbentlig bliver dækket ind med korrekt mængde vitaminer, mineraler, protein og aminosyrer.

Det man skal huske er at ponyer er skruet helt anderledes sammen ind store heste.
Oftest er ponyer mere trivlige og derfor kan det være svært at fodre med et fuldfoder, så de samtidig er dækket helt ind med ovennævnte uden at blive overvægtige, de jo oftest ikke har behov for så mange kalorier.

Derfor kan Ninies foreslag være at foretrække. Her tilfører du selv den helt korrekte mængde vitaminer og mineraler. Ved siden af kan du så regulere i kalorierne med øvrige produkter.

Husk müsli fuldfoder er kun for vores øjnes skyld og så holder det vores pengepung pæn slank!

hilsen Belinda
Lone

Spg angående fodring

Post by Lone »

Nej, myslipeodukter kan også være beregnet til, at den stressede fodermester med tvangstanker ikke en dag befinder sig i en situation, hvor hun har glemt at iblødsætte roepiller - og derfor ikke kan fodre den lille brogede.....
Tvangstankerne handler om at stå i denne situation......

Man skal selvfølgelig vælge et fuldfoder. der tager højde for triveligheden, så man kan give foderet i de rette mængder.
Det gievr jo ingen mening at give ponyen et foder beregnet på store varmblodsheste således, at den kun skal have 300 gr om dagen og derfor kommer i underskud med vigtige minealer og vitaminer...
Og faktisk har man opfundet den slags pony-ungponyfoder.....

Men tak for inputtene, som har bekræftet Tigerbaby i at Muzze fortsat skal have roepiller osv - så jeg kan fortsætte mine tvangstanker og bekymring og have et helvedes besvær - og iøvrigt være nødt til at give muzze iskold mad om morgenen...... ( ja, ja - jeg er bare ironisk....)
jeg skulle ALDRIG have lært afkommet, at det var en god måde at fodre på - nu hævner det sig.....
aribeth

Spg angående fodring

Post by aribeth »

Kan den ikke bare få noget ekstra hø i stedet for alle de roepiller?
I princippet behøver den det vel ikke?
Basse som er en trivelig pony får Travo E og så får han en håndfuld müsli og en håndfuld lucerne hver gang der fodres.... og så hø....
Jeg kunne ikke forestille mig at jeres pony havde brug for særlig meget mere selvom den er ung?

Katrine
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Spg angående fodring

Post by 99E »

Jamen hvis det er fordi roepiller er besværlige,så ville jeg bare give ponydyret fx Travo (og lidt musli hvis hesten ikke vil spise travo rent) og en tot hø til morgen.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply