Melasse? ny foderplan?

laiseee
Posts: 9
Joined: Sat 22. Sep 2007 09:05

Melasse? ny foderplan?

Post by laiseee »

Hej allesammen heidio

Jeg har endelig en masse spøgsmål, som jeg håber i kan hjæle mig med, og i stedet for at lave flere indlæg prøver jeg og samle det i et.

Vi bekymre os jo så meget om sukker/melasse, så jeg sad og søgte på google og fandt dette nedestående link, læs aller nederest til venstre på siden:

http://www.dlg.dk/NR/rdonlyres/A0290618-11EC-4F6B-8005-DA7BAF401CDA/0/hest20050425.pdf

Og jeg blev helt i tvivl, for vi siger jo gerne, undgå melasse, men hvis hesten "normalt" selv spiser så meget sukker i naturen (ved godt de ikke lige frem har frodige græsmarker i naturen, men tror i ved hvad jeg mener) hvorfor er vi så så bekymret omkring melasse/sukker?

Hvis vi har en hest A, som fx for fuldfoder med 20%melasse og den får 3 kg dagligt, er den samlede melasse/sukker ration på 600 gram!

Hvis vi har hest B, som får et fuldfoderprodukt med meget lidt melasse, men derimod 10 kg wrap, hvor sukker indholdet er på 10% (fx) så får hesten jo 1kg sukker.

Kan man stille det sådan op mod hinanden?

Hvor syntes du grænsen går for X procent melasse/sukker pr. dag?

Et helt andet spørgsmål er...

Kort fortalt, jeg har en 12 årig vallak, som har svært ved at tage på, og holde huld, jeg mener selv han er for tynd, ikke mager! han er 1,67 høj, bliver brugt 1-4 timer i ugen afhængig af vejr og vind, går ude fra morgen til aften hver dag, lige meget vejret!

Jeg fik så lavet en foderplan af en prof. så han kan tage på, og den lyder sådan her, dagligt:

- hø - min. 9kg.
- roepiller - 300g (tørvægt)
- marstall freizeit -1,5kg
- valset byg - 0,5k
- videbæk strukturfoder - 200gram
- salvimin grøn 125gram
- olie 1dl

Hvad syntes i, lyder det rigtigt?

Jeg syntes måske ikke det var så meget foder til en tynd hest, men de prof ved jo bedst så jeg lytter :-)

Håber i kan hjælpe mig med mine spørgsmål, og ny viden og erfaringer til mig...

Mvh Den fortvivlede...
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Melasse? ny foderplan?

Post by 99E »

Jeg synes det lyder som en udmærket foderplan - især fordi du har mulighed for at fifle med olien, hvis ikke dén plan dér virker i løbet af et par måneder.
HVis jeg skulle give mere af noget som helst - skulle det være godt stråfoder.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
laiseee
Posts: 9
Joined: Sat 22. Sep 2007 09:05

Melasse? ny foderplan?

Post by laiseee »

Er der ikke flere som ved noget om melassen ? Som kan give mig mere viden ? :gunni:
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Melasse? ny foderplan?

Post by Ane »

Mange heste er jeg blevet fodret med melasse/sukkerholdige produkter i mange år uden problemer. Jeg vil ikke gøre det, men jeg har en hest med sart mave og en svag tendens til krybbebidning så jeg holder mig (eller rettere: hesten), fra stivelse og sukker.

Det jeg studsede over i dit indlæg er at den artikel du henviser til ligger på en hjemmeside hos en forhandler af melasse. En sælger vil jo altid rose egne produkter så her ville jeg nok være lidt kildekritisk og søge efter yderligere informationer hos mere uvildige forfattere.

Hvis jeg havde en tynd hest ville jeg fylde på med hø/wrap, alt det hesten kunne æde, og så noget fuldfoder + olie.. men jeg er ikke foderekspert og plejer at få hjælp til foderplaner.

Hvis hesten ikke tog på som forventet ville jeg tjekke for orm også bændelorm som kun kan findes via blodprøve. Derudover ville jeg bestille tandlæge/dyrlæge hvis ikke hesten regelmæssigt blev tjekket. Jeg er ikke 'religiøs' omkring hvilken person der skal tjekke tænder, så længe det foregår med mundspær og bedøvelse og der bliver tjekket HELT ind bagved.. de andre tjek gider jeg ikke bruge mine penge på.

Ane

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Melasse? ny foderplan?

Post by Ane »

[quote:0bf9de211c]Hvis vi har en hest A, som fx for fuldfoder med 20%melasse og den får 3 kg dagligt, er den samlede melasse/sukker ration på 600 gram!

Hvis vi har hest B, som får et fuldfoderprodukt med meget lidt melasse, men derimod 10 kg wrap, hvor sukker indholdet er på 10% (fx) så får hesten jo 1kg sukker. [/quote:0bf9de211c]

Jeg synes det er mærkeligt stillet op. Hest A - får vel også wrap - og hvis man skal sammenligne må man se på hele foderplanen.

-Excuses are the nails used to build a house of failure
laiseee
Posts: 9
Joined: Sat 22. Sep 2007 09:05

Melasse? ny foderplan?

Post by laiseee »

tak for svaret :-)

Ang wrap, glemte jeg at sige at hest A for hø i stedet!
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

Melasse? ny foderplan?

Post by Stutteri Highmoor »

Heste fodring er lige som en religion og der findes flere tros retninger.
Selv er jeg en af de "frelste" der forsøger, at fodre efter alle de nyeste principper. Dog er jeg det seneste år, blevet mindre fanatisk!

Vi en hoppe som havde tabt sig meget efter at have kastet sit føl. Hun skulle stillles til kåring om sommeren, så det var jo ret vigtigt, at hun kom tilbage til sine velmagts dage.
Vi havde Brogaarden med på råd og havde også tiden på vores side - troede vi da!

Vi havde mange samtaler med Brogaardens foderrådgivning, men hoppen tog bare ikke på.
Til sidst købte jeg hors speed fra Videbæk, melasse blanding, og så skal jeg da love for at madamen kom til hægterne. Hun så bare knald godt ud i huld til kåringen.
Fodret blev naturligvis seponeret efter kåringen.

Idag får dem som har behov for mere end vitamin/mineral blanding og hø adlibitum, også horselux basis, som er produceret af vestegnens andel. Det består af eponaolie, lucerne, havre og beriderens kornmix, majs og melasse. Der skulle være ca 6% sukker i denne blanding.
De heste der får det, holder huld og ser rigtig godt ud, den der får mest får 1½ kg om dagen, mere er ikke nødvendig, selvom hun rides 5 dage i ugen og er en meget stor og energisk hest på 174 i stg.

Min pointe er, at heste er ligesom mennesker, forskellig forbrædning og forskellig fordøjelse. Og det er ikke altid, at officielle anbefalinger dur til det enkelte individ.
Men man skal selvfølgelig tænke sig om og ikke bare hælde sukker i dem unødvendigt!

hilsen Belinda
archibal
Posts: 23
Joined: Mon 17. Dec 2007 15:42

Melasse? ny foderplan?

Post by archibal »

Min var meget tynd især over lænnen da jeg købte hende. Jeg fodrede med al den wrap hun kunne spise når de var inde. 1 kg roepiller samt vitaminer med lidt havre med ca 3 dl olie hver dag. Det gik stille og roligt fremad og hun er super pæn i dag, hun får ikke olie mere....

Så jeg er på ingen måder tilhænger af fuldfoder, syntes egenlig bare det er penge ud af vinduet. Vil hellere bruge dem på noget godt hø eller wrap...
Lone

Melasse? ny foderplan?

Post by Lone »

Min hoppe tabte sig helt vildt i sommer - og jeg prøvede alt.
Foderplaner blev godkendt af dyrlæger - men ligemeget så tabte hun sig helt uhyggeligt.
Til sidst spurgte jeg avleren hvad jeg skulle gøre - og han sagde at jeg skulle fylde havre og evt. byg på hende.
Så det gjorde jeg - hun fik 6 kilo havre, 1 kg majs, olie, lucerne og flere andre ting - ialt 11 kg foder og 10-15 kilo hø.
Så tog hun på.
Nu lever hun af 3 kg Equifirst, og 1 kg linamix, lucerne og hø - og der sueprgodt ud - og føller dier endda en smule stadig.
Hun er 179 og lidt livlig.

Pointen i dette er, at det er, som belinda skriver - forskelligt hvad der skal til. jeg havde det ikek godt emd al det foder og al det korn - jeg kunne ligge vågen om natten og spekulere på det - men det virkede.

Melasse har jeg brugt, når fuldbloden mistede appetitten om vinteren - så åd hun igen, men ellers synes jeg ikke det er et godt foderprodukt.
laiseee
Posts: 9
Joined: Sat 22. Sep 2007 09:05

Melasse? ny foderplan?

Post by laiseee »

1000 Tak for jeres svar, dem er jeg rigtig glade for :-) Da han startede med at komme på stald igen efter sommergræs, gav jeg ham 600g roepiller (tørvækt) 125g travo E som jeg blandede i 500g musli ellers ville han ikke spise travo E. óg selvfølgelig alt det hø han overhovedet kunne få ned, men han tabte sig trods der stadigvæk var græs på marken!

Så jeg prøvede og tænke anderledes, så fik han 2 kg videbæk strukturfoder, 0,5 kg byg, 0,5 marstall, 125g travo E, da jeg troede strukturfoderen ville være rigtig godt, da der er 40 % lucerne, 40% majs og (desværre) 20% melasse...

Men det er godt nok svært, for nogen siger jo ikke så meget krybbe foder, og andre omvendt :-)
Post Reply