Melasse? ny foderplan?

User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Melasse? ny foderplan?

Post by Lone Beck »

Jeg synes hesteejere skal lade være med at være så satans fanatiske, også mht fodring!!

Jeg skal ikke gøre mig til ekspert på sukker, men det er da uomtvisteligt at frisk græs indeholder store mængder sukker. Om sukkeret fra roer (melasse) kan sidestilles med sukkeret fra græs, ved jeg ikke.

Men melasse er i hvert fald godt til at få en hest til at æde, og hvis en hest er svær at fodre på, er det indlysende bedre at give den melasse, hvis det får den til at æde sin mad, end at insistere på at den skal æde roepiller, hvis den derved bliver radmager :ide:

Roepiller er fortrinsvist godt til at øge grovfoderandelen i hestens foderration, men i dag får de fleste heste jo store mængder hø/wrap og har slet ikke behov for at få øget grovfoderandelen.

Korn (stivelse) kan nogle heste ikke tåle, men for langt de fleste heste er det et ganske udmærket fodermiddel.

Når bare en hest får tilstrækkeligt med hø/wrap og vitaminer/mineraler, er det i langt de fleste tilfælde lige meget hvad man "fylder op med", ergo kan man ligeså godt vælge et foder som hesten trives med.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Melasse? ny foderplan?

Post by 99E »

Nåhja, jeg er helle rikke mere fanatisk mht. melasse end at...
Når nu jeg VED vores heste ikke får drukket nok i kulden (til at de kan holde til at vi rider rundt på dem) får de tilbudt vand med melasse i (så drikker de mere, hurtigere).
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Melasse? ny foderplan?

Post by Stimata Doamna »

Alfa får om vinteren en müsliblanding, der indeholder melasse (hvor meget kan jeg ikke lige sige på stående fod). Om sommeren bruger jeg en blanding uden melasse eller med meget lidt, for melassen sætter sig rundt om mulen - krikken har det med at flytte rundt på foderet nede i krybben. Melassen tiltrækker så unødvendigt mange fluer...

[quote:f74f75ad99]Jeg synes hesteejere skal lade være med at være så satans fanatiske, også mht fodring!![/quote:f74f75ad99]

Jeg kunne ikke være mere enig. Desuden skal man også passe på med at fokusere på et enkelt lille grundelement i foderet, men huske at se på helheden :-)
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Melasse? ny foderplan?

Post by Lone Beck »

[quote:2cdaaa6825]Desuden skal man også passe på med at fokusere på et enkelt lille grundelement i foderet, men huske at se på helheden [/quote:2cdaaa6825]

Lige præcis, og det er jo dér det går galt for folk :ide:

"Heste har ikke godt af al den stivelse", hører de og konkluderer, at hesten overhovedet ikke må få stivelse.

"Heste har ikke godt af al det sukker", hører de og konkluderer, at hesten overhovedet ikke må få sukker.

Det seneste jeg har læst er at heste, der fodres med meget pelleteret foder, er mere udsatte for at få mavesår. Gad vide hvornår det bliver til at man ikke - overhovedet ikke - bør fodre med pelleteret foder? :linski:

(Og hører roepiller forresten ikke til i kategorien pelleteret foder?)
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
laiseee
Posts: 9
Joined: Sat 22. Sep 2007 09:05

Melasse? ny foderplan?

Post by laiseee »

Ha ha en go potion humor :-)

Mange tak for jeres ærlige svar, jeg forstår at jeg skal tage det med et gram salt, alt det man læser og høre!

Man læser negativt om majs, byg, havre, hvede, stivelse generalt, sukker osv... men hvad må man endelig foder sin hest med!!!

Men når man læser, er det jo for at søge viden, men det er jo også lige før at man ikke må have hest, for hvis man røre den, falder den fra hinanden!

Mange tak, i har faktisk hjulpet mig meget... for var efterhånden ved at gå ud af mit gode skind, og følgte jeg simpelthend gjorde alt galt inden for fodering, og "turde næsten" ikke foder på hypperne!

Mine heste får alt det hø de kan æde, for det er det eneste der ikke er forkert og gøre :lol:
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Melasse? ny foderplan?

Post by CXEC »

[quote:3f873f801b]for var efterhånden ved at gå ud af mit gode skind, og følgte jeg simpelthend gjorde alt galt inden for fodering, og "turde næsten" ikke foder på hypperne! [/quote:3f873f801b]

Kender det. Er endt med et fuldfoder i udmærket kvalitet og som hesten trives med.
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Melasse? ny foderplan?

Post by Stimata Doamna »

[quote:c8abf4053f]Mine heste får alt det hø de kan æde, for det er det eneste der ikke er forkert og gøre [/quote:c8abf4053f]

Det er i hvert fald helt sikkert :-)

Jeg var på et kursus med Nils Haagensen, hvor han sagde, at ang. fodring af militaryheste var der 3 ting, der var vigtige for ham: hø af god kvalitet og i rigelige mængder, havre af god kvalitet og den rigtige vitamin-/mineralblanding. Alt andet kan bruges som supplement, hvis hesteejeren føler for det, men det er egentlig overflødigt.

Alfa får da også sin müsliblanding, fordi jeg synes, at hun skal have noget mere "spændende" mad.... :hhansen:
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
Post Reply