Feder wrap?

Tora
Posts: 5
Joined: Thu 3. Jan 2008 23:44

Feder wrap?

Post by Tora »

Hejhej. Er ny her og håber I gerne vil hjælpe mig lidt.
Min halvpart hører til den lettere buttede (læs: fede) kategori af heste selvom vi virkelig forsøger at få ham til at tabe sig. Han får en kvart liter havre morgen og aften, fold fra 8 til 16 (lidt plus/minus) og en halv skive hø. Men nu vil opstalderen helst ikke have at vi bruger hø mere og vi fodre i stedet på wrap som ikke har ligget så længe. Men feder det mere end hø? Det er jo ligesom lidt :mur: at forsøge at få mulddyret til at tabe sig hvis man så fodre med noget som feder.
Jillow
Posts: 1526
Joined: Tue 11. Jul 2006 18:53

Feder wrap?

Post by Jillow »

spørger man mig så er korn ikke til græs æder og her mener jeg hest.. (bruger ikke korn til min hest)
Wrap feder ja, nogen vil nok sige nej, men igen smag og behag.
Var jeg dig ville jeg få lavet en foderplan til mulen og alt efter hvad den bliver brugt til lægge en foderplan efter det, så den både fik vitaminer/mineraler mv. og samtidig kunne holde den slanke form.

Jillow
*******************
"Enhver har ret til menings- og ytringsfrihed;
denne ret omfatter frihed til at hævde sin opfattelse
uden indblanding og til at søge, modtage og meddele
oplysning og tanker..."
Menneskeretighedernes artikel 19
********************
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Feder wrap?

Post by 99E »

Er hesten på jord- eller græsfold?
Hvordan er wrappen? (Tør, våd, fin, grov?)
Hvor meget motioneres hesten?
Hvor stor er en høskive?
Hvor stor er hesten?

Det, der feder er hvis hesten indtager flere kalorier end den forbrænder - kort sagt.

Men hvis man tager al foderet (eller for meget foder) fra hesten går stofskiftet i "hungersnøds-tilstand" og udnytter det resterende foder endnu mere effektivt.
Man kan faktisk "sulte hesten fed" - det er ligesom med mennesker, der skal tabe sig: Vi skal ikke bare spise mindre - vi skal stadig spise nok af "de gode ting", fx grøntsager. Hvis vi helt holder op med at spise går stofskiftet amok.

Hesten har brug for en vis mængde fordøjelige fibre hver dag - dem får den typisk fra hø eller wrap (IKKE FRA HALM eller frøgræs).
Den kan også få fibre fra fx roepiller eller grønpiller.
Derfor siger man normalt at hesten MINDST skal have "1 kg hø pr. 100 kg hest". Hvis man fodrer med wrap skal den oftest have 1,5 kg pr. 100 kg hest.

Ud over minimumshømængden kan man supplere med:
Halm, hvis hesten mangler noget at tygge i.
Roepiller, hvis hesten mangler kalorier.
Havre eller fuldfoder, hvis hesten mangler kalorier.
Tilskudsfoder hvis hesten mangler vitaminer/mineraler.

Et eksempel: Min pony på 400 kg (på en god dag) har det med at blive lidt trind. P.t. har de grov (!) wrap ad libitum, og de er to heste om at dele ca. 15-20 kg i døgnet (de spiser faktisk ikke mere end det...)
Derudover har de halm (fri adgang).
Så får hun nogle roepiller (det bliver vel til 1,5 liter tørre piller + vand om dagen) og en liter havre (for at få fosfor) og Travo E.

P.t. har hun lidt "halm-mave" (dvs. lidt vom pga. halm og vel også den lidt grove wrap), men er ellers fin - man kan mærke den bagerste halvdel af ribbenene uden problemer, men skal "trykke lidt" for at mærke de forreste.

Hun er 18 (til maj),går i løsdrift uden dækken.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Feder wrap?

Post by 99E »

...I øvrigt, som kommentar til Jillows indlæg:
Jeg er helt, helt enig i at korn er et lidt problematisk hestefoder -. bare ikke i de mængder, der her er tale om.

5-10 kg om dagen - JA, det er skadeligt og "hul i hovedet" efte rmin mening at fodre heste med de mængder.
Men 1 ltr. havre vejer kun lidt over et halvt kg - det er "stort set ingenting". (Man kan dog vælge at erstatte af 600 gr. roepiller i tørvægt eller ca 1 kg hø - hvis man gider).

Hvis det er "for at hesten skal have noget i krybben" når de andre får mad ville jeg bare erstatte havren med gulerødder eller med en tot hø. Der går kun en lille uge hvor hesten skaber sig hysterisk over ikke at få korn med de andre, så har den vænnet sig til det.

Men de fleste heste har brug for et fosfortilskud, når man "bare fodrer på roepiller og hø" - og dér er havre altså nemt, billigt og uproblematisk i de fleste tilfælde.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Tora
Posts: 5
Joined: Thu 3. Jan 2008 23:44

Feder wrap?

Post by Tora »

Er hesten på jord- eller græsfold?
Han går på græsfold. De lukkes ud omkring 8 og 9 om morgnen og han kommer ind mellem 15 og 16 (17 om sommeren).

Hvordan er wrappen? (Tør, våd, fin, grov?)
Små korte strå og fugtig. Lugter også lidt fugtigt, men en frisk fugtig lugt.

Hvor meget motioneres hesten?
Jeg rider 30 - 45 min 5 til 6 gange i ugen (ekcl. opvarmning og skridten af)

Hvor stor er en høskive?
Før fik han en halv skive fra en bigballe. Ved ikke hvor meget den så lige vejer. Nu får han ca. en favnfuld wrap om dagen.

Hvor stor er hesten?
Omkring 1,6m.


Skal så lige sige at han har været flot indtil i sommers hvor han så kom på sommerfold. Det var meningen at han skulle have været reddet også, men så blev han skæv og øm i ryggen af sadlen så der stod han stille i næsten tre måneder kun afbrudt af træk ture 3 - 4 gange i ugen. De varede hyppigst mellem 30 minutter og 60 minutter.
Han får en kvart liter havre morgen og aften. Et par gange i ugen giver de lucerne. Og så har han jo en god madras han kan æde af.
Så vi ved snart ikke hvad vi skal stille op for at få ham til at tabe sig.
Har tænkt på om jeg skal sætte ridningen lidt op så de varer lidt længere (selvfølgelig med skridtepauser), give ham lidt mere havre og så give ham wrap i et finmasket hønet så han får tiden til at få med det?
Tora
Posts: 5
Joined: Thu 3. Jan 2008 23:44

Feder wrap?

Post by Tora »

Jeg skal så lige sige at selve ridningen i sig selv ikke er så hårdt, men det er meningen at vi skal til at skrue tempoet lidt op.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Feder wrap?

Post by 99E »

Det er jo ikke meget, hesten er på fold - til gengæld står den længe på stald, så jeg ville nok:
Lægge en god mundkurv på på græsfolden ELLER rykke hesten til en jordfold med lidt halm på.
En skive hø fra en minibigballe vejer 10-15 kg.
Din hest vejer sikkert ca 550 kg hvis den er af den spinkle type, sikkert 575 hvis den er lidt mere kraftig af statur.
Hø giver ca. en halv FoderEnhed pr. kg, og en hest på 500 kg skal have 4,3 FE om dagen. Der skal lidt mere wrap til da wrappen jo indeholder vand - for at give en FE.

Hvis hesten skal tabe sig er der INGEN grund til at give mere havre.
Det er til gengæld en udmærket idé med wrap i et fintmasket hønet.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
aribeth

Feder wrap?

Post by aribeth »

Den får, efter min overbevisning for lidt wrap (stråfoder) om dagen til at den kan tabe sig.
Som 99E siger, så kan man ikke sulte en hest tynd. Derfor ville jeg give hesten omkring 10 kilo wrap (måske lidt mindre) og det sammen havre/mineral som den får nu. Wrappen ville jeg putte i et hønet som du skriver.

Hvis du kan fodre med hø, vil jeg der give omkring 7-9 kg.

Katrine
Lone

Feder wrap?

Post by Lone »

Den får generelt for lidt foder, den her hest - og så æder den måske for meget halm.

Jeg vil sige som Aribeth og 99E - giv den mere stråfoder - men ikke 10-12 kilo - det kan være meget for meget til en trivelig hest -
Jeg ville give den 6-7 kilo hø/wrap, 1 kg roepiller og noget havre- 1 kg måske og vitaminer.

Heste der fodres flere gange om dagen taber sig lettere.
Det bedste er hvis man fordeler måltiderne over 3-4 gange.
Det kan man gøre ved at give den kraftfoder 2 gange og så hø/wrap 2 gange i døgnet - altså fx kraftfoder ( havre og evt. roepiller ) om morgenen , hø/wrap på fold, havre og roepiller om aftenen - hø(wrap til nat - eller måske roepiller til nat også - og så lade dne have fri adgang til halm, græs, frøgræs resten af tiden.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Feder wrap?

Post by 99E »

Hvis hesten virkelig skal tabe sig om man VIL give roepiller - ville jeg skrotte havren helt og fodre med monocalciumfosfat (eller hvad pokker det nu hedder) eller klid.
Der er i hvert fald ingen grund til næsten at fordoble havrerationen?

Og hvorfor vil du give fri adgang til græs, Lone?
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply