Feder wrap?

User avatar
Tigerbaby
Posts: 1506
Joined: Thu 20. Jul 2006 17:56

Feder wrap?

Post by Tigerbaby »

Alting feder vel i de forkerte mængder.

Kunne i ikke få lagt den en foderplan? Stråfoder er det sidste jeg ville vælge at skære ned på.

Måske kan den i virkeligheden leve af wrap, et par gulerødder som topping på en velegnet vit./min.blanding.
Lone

Feder wrap?

Post by Lone »

Jeg ville give den fri adgang til vintergræs for at optimere fordøjelsesprocessen ved at den æder en smule hele tiden.
Græsset om vinteren er stort set uden næring, men det fylder og har fibre.
Om sommeren ville jeg måske rationere græsset - ved at give stråfoder på en jordfold.
det er ret individuelt - det væsentlige er, som vi vist er enige om, ikke at sulte heste, men at fodre den slank - så at sige -
Altfor mange tror at en fed hest skal sættes ned i foderindtag - det skal den ikke - den skal bare have andre foderemner
archibal
Posts: 23
Joined: Mon 17. Dec 2007 15:42

Feder wrap?

Post by archibal »

der skulle være flere foderenheder i alm hø, wrap er der mere vand i så der skal mere til en enhed end tørt. Derfor kan den få mere af wrap end af hø...

Jeg fodrer med vitaminer og wraphø ad libitum de spiser 15-20 kg pr hest om dagen, de får roepiller når jeg syntes de skal have lidt mere fyld.... Jeg har derfor ingen problemer, syntes ofte at de spiser for meget hvis ikke de får tilbudt nok hø som fylder godt. jeg ville nok også skifte havren ud med roepiller, og halmen hvis den har tendens til at spise for meget af det.

generel enighed med de andre indslag fra med strigler....
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Feder wrap?

Post by 99E »

[quote:f2426265b0]der skulle være flere foderenheder i alm hø, wrap er der mere vand i så der skal mere til en enhed end tørt. Derfor kan den få mere af wrap end af hø... [/quote:f2426265b0]

Til gengæld spiser i hvert fald vores heste generelt wrap meget hurtigere end hø - hvilket er en fordel for mandens, der ikke kan spise for meget - men en ulempe for min, der let kommer til at ligne en bold med ben.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Tora
Posts: 5
Joined: Thu 3. Jan 2008 23:44

Feder wrap?

Post by Tora »

Jeg har ikke mulighed for at lukke ham på jordfold, for det har de ikke der hvor han står.
Mundkurv er jeg heller ikke meget for, da det ødelægger meget af det sociale i flokken - han er jo udelukket fra at gnubbe en god ven osv.
Men jeg vil i hvert fald lige vise ejeren det i har skrevet så hun også lige kan være med.
Vommen stammer fra i sommers hvor han havde fri i 3 måneder på døgnfold. Ferien var ikke noget vi ville havet give ham, men sadlen trykkede ham så han blev skæv og øm. Der skulle vi nok have lukket ham ind om natten.
Jeg kan godt mærke de sidste ribben, men skal trykke noget for at kunne mærke de første. Men han er pæn slank om siderne - vommen hænger mest nedenunder ham - og over ryggen (man kan ved at køre fingeren hen over ryggen se fedtet - det kan man ikke på ham), men hans skuldre er ret "store" og jeg kan presse mine fingre langt ind uden at møde nogen modstand, og på bagparten har han to små "bakker" på hver side af ryghvirvlen.
Men når jeg førhen har givet ham en halv skive hø, så det må jo være omkring de 7kg som han burde få... det er godt nok ikke til at finde ud af.
Og så er de begyndt at give lucerne i stalden, tror de får næsten hver aften. Ellers er det tæt på. Der ved jeg ikke helt hvor meget de giver ham men han krybbe er næsten fyldt op når de har givet.
Tora
Posts: 5
Joined: Thu 3. Jan 2008 23:44

Feder wrap?

Post by Tora »

Kan I eventuelt sætte lidt priser ind på noget af de som i foder med? Så er det lidt nemmere at vise til hans ejer.
Post Reply