spørgsmål om jeres hypper.

Armani
Posts: 170
Joined: Fri 24. Aug 2007 04:55

spørgsmål om jeres hypper.

Post by Armani »

jeg fik lige den ide at det ku være lidt sjovt at vide hvad i gør med jeres heste. så her er lidt spørsmål som i skal (hvis i har lyst) svare på.

okay hvad er

1: hvilken race-/eller blaning er jeres hyp?
2: hvad bruger i den til?
3: hvad fodre i med?
4: hvor tit rider i den,eller starter stævner?
5: hvor meget(udover ridning) tid. bruger i på jeres hest om dagen


MVH mig
Jeg er altid fair,
User avatar
Pilevadgaard
Posts: 464
Joined: Sun 18. Nov 2007 22:14

spørgsmål om jeres hypper.

Post by Pilevadgaard »

Heysa...
Jeg prøver:
1: Vi har 4 friesere .. og 2 dartmoor (skal sælges)
2: friesere er til hygge.... ridning... kørsel... avl... kåring
3: vi fodrer med Regulator Complete (dansk produceret pillefoder) og masser af stråfoder... og olivenolie :-)
4: hver anden dag bliver de redet / kørt
5: vi er en familie, som alle er glade for vores heste, så bruger RIGTIGT meget tid med dem... min. 4 timer dagligt...
User avatar
Tigerbaby
Posts: 1506
Joined: Thu 20. Jul 2006 17:56

spørgsmål om jeres hypper.

Post by Tigerbaby »

1: hvilken race-/eller blaning er jeres hyp?

Min er en blandingspony på lige knap 3 år. Hun er halv fjordhest og halvt noget der har gjort hende broget og varm i hovedet, formentlig noget araber af en art - det er jo også en meget populær blanding.

2: hvad bruger i den til?

At blive fattigere, mere bekymret og at kysse på mulen. Hun er ikke tilredet endnu.

3: hvad fodrer i med?

Roepiller, salvimin grøn, soyaskrå, hyben, hvidløg og alt det stråfoder i form af hø, frøgræs og halm hun vil have. Overvejer dog at skifte over til et muesli-fuldfoder og lucerne + stråfoder. Det andet er sådan lidt omstændeligt når det er andre der står for at passe hende i hverdagene.

4: hvor tit rider i den,eller starter stævner?

Aldrig. Men en gåtur i skoven er dejlig.

5: hvor meget(udover ridning) tid. bruger i på jeres hest om dagen

Da jeg havde hende på Amager brugte jeg vel ½-2 timer om dagen alt efter hvad klokken var og hvor meget tid jeg havde. Nu hvor hun er bosat på Falster er det kun ca hveranden weekend jeg ser hende, men der regner jeg med at bruge 1-2 timer på hende om dagen.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

spørgsmål om jeres hypper.

Post by annetteB »

1: hvilken race-/eller blaning er jeres hyp?
Cooper er en fjordhest/araber/traver-blanding.
Tokke er ren shetlænder m/papirer og hele moletjavsen
Coy er Connemara/islænder.
Cacao er tyskopdrættet Holstener m/en del fuldblod længere tilbage i stamtavlen.

2: hvad bruger i den til?
Cooper og Tokke bruges primært til at klappe på. Cooper desuden som skovturshest og Tokke som kørepony.
Coy er min mindste piges ridepony. Hun rider ikke så "seriøst" men regner dog med at starte et enkelt distancestævne eller lign. i løbet af 2008.
Cacao skal blive min store datters nye dressurhest. Han er kun 4 år, så det er begrænset hvad vi forlanger af ham for indeværende - men det skal nok komme med tiden!

3: hvad fodre i med?
Cooper og Tokke: Græs om sommeren, wrap om vinteren, mineraler i en balje til fri afbenyttelse.
Cacao og Coy: wrap, gulerødder, hestekraft m/lucerne, hel havre og hørfrø.

4: hvor tit rider i den,eller starter stævner?
Cooper rides når jeg har tid, lyst og lejlighed på samme tid. Det sidste år har dét forekommet cirka en gang i kvartalet. Tokke bruges med cirka samme frekvens.
Cacao og Coy rides cirka hver anden dag.

5: hvor meget(udover ridning) tid. bruger i på jeres hest om dagen
Cooper og Tokke: varierende fra et kvarter til en halv time.
De er opstaldet i løsdrift og har fri adgang til wrap, så der er ikke meget staldarbejde.
Cacao og Coy: varierende fra tre kvarter til tre timer.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
aribeth

spørgsmål om jeres hypper.

Post by aribeth »

[b:762a0802e7]1: hvilken race-/eller blaning er jeres hyp? [/b:762a0802e7]
Strawberry Maiden (Stråbær, Bærret): American Quarter Horse
Basse: Skulle være ren Welsh, men jeg skyder på noget araber i ham også.

[b:762a0802e7]2: hvad bruger i den til? [/b:762a0802e7]
De bruges begge til rideheste. Basse til lidt western pleasure og trail, men allermest som en fantastisk turpony! Stråbær er nytilredet, men skal være western pleasure, western horsemanship, måske trail hest, og så skal hun også være det allervigtigste, nemlig turhest.

[b:762a0802e7]3: hvad fodre i med? [/b:762a0802e7]
Stråbær fodres pt. med TM Müesli Super Plus, lidt StrukturE, Lucerne og hø. Hun skal fole om 3½ måned.
Basse fodres med TravoE, lucerne og en smule Hodson&Horrel Safe and Sound og hø.

[b:762a0802e7]4: hvor tit rider i den,eller starter stævner? [/b:762a0802e7]
Det varierer meget, Basse rider jeg nogen gange 5 gange om ugen andre gange 1 gang om ugen og igen andre gange går der 14 dage imellem rideturene.
Stråbær har jeg ikke redet længe, men det bliver nok som med Basse når hun har folet og er klar igen.
Stævner er der et enkelt eller et par af om året.

[b:762a0802e7]5: hvor meget(udover ridning) tid. bruger i på jeres hest om dagen [/b:762a0802e7]
Det er meget varierende, nogen gange mange timer andre gange kun 30 minutter, men jeg er i stalden minimum 3 gange om dagen, når jeg lukker ud, ind og når jeg natter. Godt de står hjemme.

Katrine
archibal
Posts: 23
Joined: Mon 17. Dec 2007 15:42

spørgsmål om jeres hypper.

Post by archibal »

Dominica en knabstrupper på 7 år og skal fole om 2 mdr.
Sirius er en 2 års oldenborg
Ruth en lille miniature på ca 14 år sød børnepony (skal sælges hvis der er nogen der er interesseret evt. byttes)

Domnica skulle bruges til ridning, men hun skal rides næsten hver dag for at hun gider dressuren. Så hun er nu avlshoppe.... Hvis i kender en der manger en hest at ride, må i gerne sige til.
Sirius skal bruges til dressur...
Ruth er Ruth :lol: børnepony og selskab. Sirius er dog lidt hård ved hende derfor har vi valgt at sælge hende...

De fodres med wrap ad libitum. regulator complete, roepiller. Olie/havre/majs når de er i ridning. Evt speciallavet urter.

De rides ikke i øjeblikket.

For lidt... Ca 1 time dagligt som går med udmugning, fodring ind og udlukning og kun meget lidt hygge...

Camilla
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

spørgsmål om jeres hypper.

Post by CXEC »

[b:f83376b20c]1: hvilken race-/eller blaning er jeres hyp?[/b:f83376b20c]
Xenia aka Putte aka Grislingen aka Fjolleøret er en god gammeldags rundkørsel med stamtavle uden kåring. Med andre ord er hun en DIVERSE bedre kendt som DV.

[b:f83376b20c]2: hvad bruger i den til?[/b:f83376b20c]
Lige pt. at blive fattigere af og få flere bekymringer af og kysse på trynen og strigle på. Derudover rides hun ca. to gange om ugen pga studiet. Oprindelig købtes hun for at være min konkurrencehest på amatørplan.

[b:f83376b20c]3: hvad fodreR :linski: i med?[/b:f83376b20c]
Fodrer med Eggersmanns Heste og Pony Vollkorn Pellets, hø/wrap og halm. Græs på foldene.

[b:f83376b20c]4: hvor tit rider i den,eller starter stævner?[/b:f83376b20c]
Pt. rider jeg ikke. Men det er meningen at jeg skal tilbage til de to gange ugentligt. Stævner gider jeg ikke tænke på når jeg knapt har tid til træningen op til.

[b:f83376b20c]5: hvor meget (udover ridning) tid. bruger i på jeres hest om dagen[/b:f83376b20c]
[/B]
Ud over ridningen? Sansynligvis en god time før og en god time efter, nogen gange mere.
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

spørgsmål om jeres hypper.

Post by Stimata Doamna »

[quote:7e1eda1700]1: hvilken race-/eller blaning er jeres hyp?
2: hvad bruger i den til?
3: hvad fodre i med?
4: hvor tit rider i den,eller starter stævner?
5: hvor meget(udover ridning) tid. bruger i på jeres hest om dagen [/quote:7e1eda1700]

1. 3/4 araber
2. Hesten er 22 og rytteren har dårlig ryg, så vi begrænser os til dressur og ved særlige lejligheder en tur i skoven
3. Havre, vitamin-/mineralblanding fra Marstal, Fortissimo fra Marstal, hø om morgenen og wrap om aftenen.
4. Jeg rider 3-4 gange om ugen, når jeg ellers kan - nogle gange tager vi en dag i roundpennen.
5. Ikke andet end tiden til at strigle og klappe. Døgnet har jo kun sølle 24 timer :-)
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

spørgsmål om jeres hypper.

Post by Ane »

1: hvilken race-/eller blaning er jeres hyp?
Frederiksborg

2: hvad bruger i den til?
alt muligt..

3: hvad fodrer i med?
Wrap/hø lucernepiller, regulator.. og sikkert også lidt andet.. det skifter lidt og min staldvært styrer foderet med kompetent hånd så jeg holder ikke så nøje øje med hvilke blandinger der fodres med.

4: hvor tit rider i den,eller starter stævner?
lige nu - alt for sjældent. Det er koldt og mørkt og vi har kun udendørs ridebane. 2-3 gange om ugen. Om sommeren omkring 4-5 gange. Men det kan variere meget alt efter arbejdspres (mit) og jeg ved han motionerer sig selv i HIT systemet så jeg er ikke pisket til at ride hver dag for at holde ham i form. Stævner.. stort set aldrig. 2 sidste år. Håber på lidt distance i 2008.

5: hvor meget(udover ridning) tid. bruger i på jeres hest om dagen
mellem ½ og 4. Jeg har ikke part.

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

spørgsmål om jeres hypper.

Post by KatieKat »

[b:e53737a672]1: hvilken race-/eller blaning er jeres hyp? [/b:e53737a672]
Po er rheinländer. Fanny er et gadekryds. Faderen er new forrest og moderen skulle efter sigende være araberblanding. Eftersom hun er farveveksler må der også være et eller andet i hende som giver det. Prinsessen og Amaryllis er shetlændere.

[b:e53737a672]2: hvad bruger i den til? [/b:e53737a672]
Po rider vi på. Både Fanny og Po leger vi Parelli med og shetlænderne er til pynt. Eller det vi sige Amaryllis giver rideture til familiens børn.

[b:e53737a672]3: hvad fodre i med? [/b:e53737a672]
Alle får roepiller, lucerne, salvana musli 2000 og en hulens masse wrap.

[b:e53737a672]4: hvor tit rider i den,eller starter stævner? [/b:e53737a672]
For Pos vedkommende rider vi en gang eller 2 om ugen om sommeren og praktisk taget ikke om vinteren.
For de andres vedkommende aldrig. Med hensyn til stævner er svaret aldrig hele vejen rundt.

[b:e53737a672]5: hvor meget(udover ridning) tid. bruger i på jeres hest om dagen[/b:e53737a672]
Imellem 1 og 4 timer alt efter hvor meget td man lige har den dag.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
Post Reply