Føl med diarré

Lone

Føl med diarré

Post by Lone »

Vi har et frieserføl i stalden, som har haft diarre siden han kom.
Han er fra begyndelsen af maj.
Han har fået antibiotika, paraghurtpulver og meget andet, incl. ormekure x flere.
Han har taget på siden han kom, men er mindre udviklet end mit trakehnerføl, der egentlig ser ud somom han er flere måneder ældre, selvom frieseren faktisk er 14 dage ældre.
Da han kom fik han Pavo, hvilket er noget skodpillefoder - nu får han Equifirst foal, lucerne og hø, som min - som trives helt super, og har øget vægt efter at han fik det.
Hans pels er blevet blank og han er blevet mere glad - men han skider tyndt som bare pokker.
Nogen siger at friesere har den slags problemer?

De har været ved at sende ham tilbage -men nu vil de prøve igen - noget mere, andet osv.

Avlerne tog ham fra som 4.5 mdrs ( penge er så dejlige at få), hvilket er helt åndssvagt når han med det samme udviklede diarre......og rimelig langt ude at aflevere et 35.000 kr´s føl i så dårlig forfatning......tynd, trist, elendig og mat.
Men han er kvikket op nu, men slet ikke den drengerøv som min er - med masser af mod på livet og masser af ting han skal prøve af. Frieseren skal ikke prøve noget - han er nærmest altfor sød.

Så nu mangler vi gode råd en masse?!
Lone

Føl med diarré

Post by Lone »

De er ikke supertændte på det jeg har gjort tidligere med tilsvarende problemer: en gødningskugle fra dens moar i gabet - så får de de rigtige tarmbakterier -
Jeg har osse tænkt om vi skulle malke Artig i 14 dage og give ham det - hun har har stadig meget mælk, det fosser nærmest ud af hende om morgenen.
Ville det mon hjælpe?
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Føl med diarré

Post by annetteB »

[quote:f20f9adccb]De er ikke supertændte på det jeg har gjort tidligere med tilsvarende problemer: en gødningskugle fra dens moar i gabet - så får de de rigtige tarmbakterier - [/quote:f20f9adccb]

Det synes jeg ellers osse er en løsning der er værd at forsøge - men det hjælper selvfølgelig ikke, hvis ejer ikke er indstillet derpå?
(medmindre du vil gøre det i smug :linski:)
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

Føl med diarré

Post by Stutteri Highmoor »

Vi har gjort os rigtig - rigtig gode erfaringer med Aktiv kul, det fåes hos dyrlægen. Det suger alle bakterier til sig og efterlader tarmene "rene" igen.
Ved et føl med den historie du fortæller, vil jeg give tarmkultur i et stykke tid efter endt Aktiv kul kuren. Vi bruger Reumacures og er meget tilfredse med den, den hedder noget med foal diarre, eller sådan noget.

Vi har endnu ikke haft et føl hvor diarren ikke er stoppet efter en kur med Aktiv kul, også føl som har haft diarre i længere tid. Prøv det!!!


hilsen Belinda
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

Føl med diarré

Post by Stutteri Highmoor »

[b:af7ac406b0]LoneR[/b:af7ac406b0]
Hvordan går det med "racer"-føllet. Har I fået styr på det???

hilsen Belinda
Lone

Føl med diarré

Post by Lone »

Det gik ikke så godt.
Han fik en masse antibiotika - de har ikke så meget "husråds-viden" de her unge moderne mennesker, så de prøvede ikke al det der vi andre nok ville ha prøvet....
Så han skider stadig tyndt og nu sender de ham tilbage - efter aftale.
Synd og tris, han er lige faldet så godt til.
aribeth

Føl med diarré

Post by aribeth »

Det er fandeme så synd for sådan en lille størrelse...

Øv jeg håber han får det godt et andet sted.

Katrine
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Føl med diarré

Post by gukuvi »

Stakkels lille hest mon han nogensinde kommer i orden? Det undrermig at man ikke har prøvet som du freslog at putte en gødningskugle i munden på ham.

Da vi havde et lille rålam spurgte vi på vildtstationen hvordan vi gjorde det bedst og det første de sagde var,at vi skulle give den noget fint føde (hønseurt) med jord på.
Vi ser jo da også vore egne føl stå og gnaske hestepærer lige i begyndelsen af deres liv.
Nå det er nok at tale for døve øren, jeg har læst en del tilfælde med friserføl der har dårlig mave, mon racen er lidt sart på det område?

Gunni.
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
Lone

Føl med diarré

Post by Lone »

Jamen, Gunni - du ved jo nok, at rigtig mange mennesker ikke rigtig føler for de her ikke-lægelige ting. De poster tusindevis af kroner i dyrlægen - og så må det være det!

Jeg synes det er så synd, han er endelig faldet til - og føler sig tryg og er begyndt at se lidt glad ud - bider i Accept og den slags - og så er han bare våd og slimet altid!
Han skal hjem til avlerne - og hvad han så skal, det ved man jo aldrig.

Dyrlægen fandt så mange muskelspændinger i hans ryg, at da han havde masseret ham blev hans ryg helt anderledes - øv, så har han gået og haft ondt og spændt sig op - derefter blev han meget mere glad!
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

Føl med diarré

Post by Stutteri Highmoor »

Jeg finder det meget bekymrende, at dyrlægen propper et føl med antibiotika, da dette netop giver diarré som bivirkning. Antibiotikaen slår jo de sidste normale tarmbakterier ihjel og så kan de forkerte bakterier nu rigtig boltrer sig, sikke noget rod - suk!

Men nu er det jo lige meget, "aben" er sendt videre. Hvor er det synd for sådan en bette størrelse!

De skulle altså have prøvet aktiv kul, det er det eneste der med garanti virker, og så koster det ikke ret meget.
Nogle af mine bekendte som får omkring 20 føl om året, har altid et lager af aktiv kul liggende.

Det med at spise gødning er der mange meninger om. Men så vidt jeg har kunnet finde ud af, så er der intet bevist omkring det!

hilsen Belinda
Post Reply