for/imod chipning af din mule

User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

for/imod chipning af din mule

Post by HeidiO »

[quote:6f9e9443fe]I og for sig et godt princip - forudsat, at det ikke går over gevind, men det er en helt anden snak Smil [/quote:6f9e9443fe]

Hvad mener du med over gevind?

Hvis vores basser ikke kan mere, så vil jeg gerne sige farvel her i deres trygge rammer, og så nænner jeg ikke at de skal ud at køre med fremmede mennesker. Sært? Måske, men det tager jeg gerne på mig.

[quote:6f9e9443fe]hvis en af mine heste en dag får brug for medicin som kræver en chip, og jeg mener jeg vil gennemføre behandlingen, så bliver hesten bare chippet der. [/quote:6f9e9443fe]

Helt enig - det er ikke pga chippen at vi har valgt det fra - gider bare ikke ofre penge på det, hvis det ikke er nødvendigt. Bliver det en dag nødvendigt, så bliver de chippet.
Heidi
User avatar
Tigerbaby
Posts: 1506
Joined: Thu 20. Jul 2006 17:56

for/imod chipning af din mule

Post by Tigerbaby »

Hmm, ja der er jo selvfølgelig ikke nogen grund til at gøre det før det en dag bliver nødvendigt.

Min staldejer har vist fået sin chippet, og jeg køber jo selv mit foder, så hvordan er reglerne der?

Jeg ville have det rigtig skidt med at min hest blev spist. Når hun engang skal herfra skal det ske med en sprøjte fra dyrlægen i hendes vante og trygge rammer. At andre så ikke har noget imod at deres bliver til konsum er fint med mig.
Birgitte(kw)
Posts: 206
Joined: Sat 25. Feb 2006 13:05

for/imod chipning af din mule

Post by Birgitte(kw) »

[quote:07378771d1]Jeg er ligeglad om folk chipper deres hest eller ej, mine er ikke chippet, jeg ser ingen probemer i at jeg skal sætte to krydser og skrive under på en blanket.[/quote:07378771d1]

[quote:07378771d1]hvis en af mine heste en dag får brug for medicin som kræver en chip, og jeg mener jeg vil gennemføre behandlingen, så bliver hesten bare chippet der. [/quote:07378771d1]

Enig.....kort og godt........

Birgitte
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

for/imod chipning af din mule

Post by Stimata Doamna »

[quote:dd9c14cacc]Hvad mener du med over gevind?

Hvis vores basser ikke kan mere, så vil jeg gerne sige farvel her i deres trygge rammer, og så nænner jeg ikke at de skal ud at køre med fremmede mennesker. Sært? Måske, men det tager jeg gerne på mig.[/quote:dd9c14cacc]

Nej, det er ikke sært - men jeg mener, at det er at gå over gevind, hvis man lader en ellers sund, rask og velfungerende hest slå ned, fordi man ikke mener, at andre vil være i stand til at passe den ordentligt (og passe ordentligt på den). Eller fordi man ikke vil risikere, at den bliver sendt til slagt om 5 år eller noget i den boldgade.
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

for/imod chipning af din mule

Post by HeidiO »

[quote:43e95de3b2]Nej, det er ikke sært - men jeg mener, at det er at gå over gevind, hvis man lader en ellers sund, rask og velfungerende hest slå ned, fordi man ikke mener, at andre vil være i stand til at passe den ordentligt (og passe ordentligt på den). Eller fordi man ikke vil risikere, at den bliver sendt til slagt om 5 år eller noget i den boldgade.

[/quote:43e95de3b2]

Nåh, du mener på den måde - så er jeg enig med dig.

Jeg skrev ud fra en forudsætning af, at hesten på den ene eller anden måde ikke skulle leve mere pga sygdom - det er ikke fordi jeg ikke tror at andre ville kunne passe mine dyr.

Hvis hesten er i en situation, som gør at den skal aflives, så synes jeg det er mest værdigt (og trygt) for den at blive det i dens vante omgivelser.
Heidi
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

for/imod chipning af din mule

Post by annetteB »

[quote:9413c3541d]Min staldejer har vist fået sin chippet, og jeg køber jo selv mit foder, så hvordan er reglerne der? [/quote:9413c3541d]

Såvidt jeg hat forstået på skovvang (coy's og cacao's opstaldningssted) så kan vi i teorien blive bedt om at vise kvitteringer for foderkøb, hvis der komme kontrol. De skal tillige have skriftlige foderplaner.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Jillow
Posts: 1526
Joined: Tue 11. Jul 2006 18:53

for/imod chipning af din mule

Post by Jillow »

[quote:0ba9374a96]så kan vi i teorien blive bedt om at vise kvitteringer for foderkøb, hvis der komme kontrol. De skal tillige have skriftlige foderplaner.[/quote:0ba9374a96] ikke kun det.. Kommer der en kontrol ud der hvor man har sin hest opstaldet så skal der fremvises en "foderbog" for hver enkelt hest osv. og har ejeren af stedet mere end (vist nok) 5 heste i stalden så skal det indberettes sådan har jeg forstået det.

Jeg mener også at have læst et sted (hvor husker jeg ikke) at det med tiden bliver et lovkrav med chippet heste. man kan bla. ikke få en hest orme behandlet hvis den ikke er chippet.

[quote:0ba9374a96]
men jeg mener, at det er at gå over gevind, hvis man lader en ellers sund, rask og velfungerende hest slå ned, fordi man ikke mener, at andre vil være i stand til at passe den ordentligt[/quote:0ba9374a96] Det er vel et valg en hver heste ejer selv måtte bestemme..
Min hest bliver aflivet den dag jeg ikke kan tage vare på hende længere, og det er ikke at gå over gevind, det er min beslutning som heste ejer.

Jillow
*******************
"Enhver har ret til menings- og ytringsfrihed;
denne ret omfatter frihed til at hævde sin opfattelse
uden indblanding og til at søge, modtage og meddele
oplysning og tanker..."
Menneskeretighedernes artikel 19
********************
aribeth

for/imod chipning af din mule

Post by aribeth »

[quote:85a8016a09]Jeg mener også at have læst et sted (hvor husker jeg ikke) at det med tiden bliver et lovkrav med chippet heste. man kan bla. ikke få en hest orme behandlet hvis den ikke er chippet.[/quote:85a8016a09]

HVIS det er tilfældet, så får jeg dem da bare chippet på det tidspunkt, det ville da være spild af penge at få det gjort nu hvis mine heste faldt døde om inden det blev et lovkrav at hestene skulle chippes.

I øvrigt undrer det mig såre om det skulle blive tilfældet, heste bliver nu en gang brugt til kosum, så mon ikke bare det højst er et lovforslag du har hørt om engang.

Rent faktisk kan jeg slet ikke forstå hvad al palaveret var omkring registrering af husdyrholdet og foderhygiejneforordringen. Det er så få hesteejere (hvis der overhovedet er nogen) der fodrer med de såkaldte "forblandinger og tilsætningsstoffer i ren form" som er de "problematiske" foderstoffer i forbindelse med husdyr der bruges til konsum.

se mere her: http://www.pdir.dk/Default.aspx?ID=2609#83250 se de forskellige blanketter, blandt andet den det hele handler om "Registrering efter foderhygiejneforordringen"

Al den polemik der var om registreringen var virkelig for mig at se en storm i et glas vand, fremprovokeret af en flok hysteriske og uvidende hesteejere.

Katrine
User avatar
Fellpony
Posts: 371
Joined: Sun 24. Sep 2006 19:51

for/imod chipning af din mule

Post by Fellpony »

Mine ponyer er chippet,dels fordi det er en nem form for mærkning( eneste ulempe er at den ikke kan ses)
Dels fordi at ingen af mine ponyer må ikke bruges til konsum,heller ikke dem jeg evt sælger.

Af hensyn til medicinering,er ponyen chippet må man selv give medicinen er den ikke skal man på medicinhåndteringskursus ( Dette blev fortalt af min dyrlæge for 1 mdr. siden da de ene pony skulle på smertestillende) Ikke engang en ormekur må du give uden kursus hvis ponyen ikke er chippet.

Det er billigere at chippe frem for at få den registreret og betale "afgift"
**En rigtig pony er en Fellpony**

http://www.fellpony.eu
aribeth

for/imod chipning af din mule

Post by aribeth »

Jeg tror da bare jeg snupper det der medicinhåndteringskursus, så kan jeg jo så vidt jeg kan forstå medicinere alle heste...

Hvad mener du med det er billigere at chippe den frem for at få den registreret og betale afgift? Jeg betaler ikke noget for det.

Katrine
Post Reply