for/imod chipning af din mule

Jillow
Posts: 1526
Joined: Tue 11. Jul 2006 18:53

for/imod chipning af din mule

Post by Jillow »

Sakset herfra.


[url=http://www.hesteraadgivningen.dk/articles/showarticle.asp?ArtID=669]Web Page Name[/url]


Hesteejere behøver ikke registrere foder

-blot hesten er chipmærket og registreret af en dyrlæge

Det har på det seneste skabt røre blandt hesteejere, at de nu skulle til at registrere hestenes foder i henhold til et nyt EU-foderdirektiv. Direktivet skal sikre, at dyr til konsum ikke fodres med uønskede stoffer, der derved kan komme ind i fødekæden. Reelt betyder det, at alle husdyrproducenter – og sådan opfattes hesteejere i den sammenhæng – skal registrere alt foder som dyrene æder og indberette dette til Plantedirektoratet, der er statens kontrollant på dette område.

Imidlertid behøver det ikke at være så kompliceret. Reglen om registrering er som nævnt lavet for at undgå, at der kommer uønskede stoffer ind i produkter, der skal bruges til konsum, men det er kun en brøkdel af danske heste (ca. 2.000 årligt), der slagtes. Langt de fleste heste holdes udelukkende med henblik på at anvende dem som sports-, ride- eller hobbyheste. Når det er tilfældet, kan heste blot registreres med en chip. Det er en slags elektronisk nummerplade, der injiceres i halsen på hesten. Chipnummeret skal herefter indberettes til myndighederne med besked om, at hesten ikke må bruges til konsum. Den bliver på denne måde taget ud af fødekæden.

hvad siger i til det, jeg har sakset, dumt/eller klogt???..

Jeg har selv ladet min egen mule chippe for længe siden.

Jillow
*******************
"Enhver har ret til menings- og ytringsfrihed;
denne ret omfatter frihed til at hævde sin opfattelse
uden indblanding og til at søge, modtage og meddele
oplysning og tanker..."
Menneskeretighedernes artikel 19
********************
aribeth

for/imod chipning af din mule

Post by aribeth »

Jeg er ligeglad om folk chipper deres hest eller ej, mine er ikke chippet, jeg ser ingen probemer i at jeg skal sætte to krydser og skrive under på en blanket. Det var det jeg gjorde første gang jeg registrerede mine hestes foder. Men der er rigtig mange hestefolk som bliver forskrækkede når der pludselig kommer nye regler.

Desuden må mine heste også gerne bruges til konsum.

Katrine
Jillow
Posts: 1526
Joined: Tue 11. Jul 2006 18:53

for/imod chipning af din mule

Post by Jillow »

Da min mule er chippet, blev hun sidste år i Marts, skrev jeg under på at hun ikke måtte anvendes til konsum. Når hun engang dør bliver hun destrueret, som der nok så flot står på dyrlæge og ejererklæringen jeg har.

Jillow
*******************
"Enhver har ret til menings- og ytringsfrihed;
denne ret omfatter frihed til at hævde sin opfattelse
uden indblanding og til at søge, modtage og meddele
oplysning og tanker..."
Menneskeretighedernes artikel 19
********************
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

for/imod chipning af din mule

Post by annetteB »

[quote:eb1ba7cadc]Jeg er ligeglad om folk chipper deres hest eller ej, mine er ikke chippet, jeg ser ingen probemer i at jeg skal sætte to krydser og skrive under på en blanket. Det var det jeg gjorde første gang jeg registrerede mine hestes foder. Men der er rigtig mange hestefolk som bliver forskrækkede når der pludselig kommer nye regler.

Desuden må mine heste også gerne bruges til konsum. [/quote:eb1ba7cadc]

Ditto her.
:linski:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

for/imod chipning af din mule

Post by HeidiO »

Vi skal i forvejen udfylde "foderblanketten" når vi har køerne - så om jeg skal udfylde for hestene også, det gør ingen forskel.

Vores heste bliver under alle omstændigheder ikke brugt til konsum - de skal være døde når de forlader matriklen. Det har vi det bedst med.
Heidi
User avatar
Tigerbaby
Posts: 1506
Joined: Thu 20. Jul 2006 17:56

for/imod chipning af din mule

Post by Tigerbaby »

Min skal ikke bruges til konsum, og jeg overvejer at få hende chippet næste gang hun skal vaccineres.

Min primære årsag er, at der så ikke vil være noget der står til hinder for at hun får den medicin hun skal bruge, hvis hun en dag bliver syg på den ene eller den anden måde. - Der er jo noget den ikke må få hvis den ikke er chippet, ifølge min dyrlæge.

Hvordan foregår det med at lade sig registrere? Kan man det hvis man har den opstaldet ude, og skal man så indberette hvis man skifter foder?
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

for/imod chipning af din mule

Post by annetteB »

[quote:7dbd093d32]Hvordan foregår det med at lade sig registrere? Kan man det hvis man har den opstaldet ude, og skal man så indberette hvis man skifter foder? [/quote:7dbd093d32]

Staldejer registrerer i så tilfælde.
:tommelop:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

for/imod chipning af din mule

Post by Stimata Doamna »

[quote:ec76b0d26d]Vores heste bliver under alle omstændigheder ikke brugt til konsum - de skal være døde når de forlader matriklen. Det har vi det bedst med. [/quote:ec76b0d26d]

I og for sig et godt princip - forudsat, at det ikke går over gevind, men det er en helt anden snak :-)

Hvis man tror, at man sikret, at en hest ikke går til konsum, er jeg bange for, at man kan gå hen og tage fejl. Jeg mener... når nu nogle mennesker er ligeglade med transportbestemmelser, hvorfor skulle det så afholde dem fra at bruge en chippet hest til konsum?? Men det er så igen også en helt anden snak...

Jeg har ingen anelse om, hvorvidt min opstalder har indberettet noget som helst - jeg tvivler. Min hest er ikke chippet, og den bliver det heller ikke.
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
aribeth

for/imod chipning af din mule

Post by aribeth »

hvis en af mine heste en dag får brug for medicin som kræver en chip, og jeg mener jeg vil gennemføre behandlingen, så bliver hesten bare chippet der.

Katrine
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

for/imod chipning af din mule

Post by annetteB »

[quote:4d03651688]hvis en af mine heste en dag får brug for medicin som kræver en chip, og jeg mener jeg vil gennemføre behandlingen, så bliver hesten bare chippet der. [/quote:4d03651688]

Enig igen.
:lol:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Post Reply