Træpiller som bund

MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Træpiller som bund

Post by MetteboDeluxe »

Er tørv miljø forkert? Jeg troede faktisk det var mere sparsommeligt end spåner?

Luxus dyret er en ged til spåner (sviner en ren boks fuldstændig til på ingen tid) og hoster af halm..

Har overvejet tørv, fordi det lyder til at man kun skal fjerne klatter og ikke tis? Men kan ikke finde et eneste billede af en tørve bund desværre.

Kunne være jeg skulle overveje de her piller
User avatar
Pilevadgaard
Posts: 464
Joined: Sun 18. Nov 2007 22:14

Træpiller som bund

Post by Pilevadgaard »

...hvor køber i træpiller... og til hvilken pris... Jeg overvejer dette til vores løsdrift... Og vi har brændefyr, så det kunne være ret genialt..
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Træpiller som bund

Post by Godzilla »

Jeg har købt hos nogen som hedder "Fyr Selv" de var en anelse billigere end olieselskaberne, hvor man ellers kan købe dem. http://www.fyr-selv.dk/

Sidste år købte jeg en palle med 1 ton i poser. Det kostede ca. 2.400 incl. moms og fragt. Men det er noget billigere at købe dem i bigbag eller at få dem i løs vægt. Derefter har Mansemor og jeg kørt forbi en "Jem & Fix" for der kan man købe dem i enkelte poser. Så har vi løbende købt.

Jeg vander også når pillerne er nye, og vander hvis bunden er for tør. Det skulle dog ikke være et problem i en løsdrift i det her klima.

Man behøver ikke at fjerne tis, men jeg tager noget ved Baby fordi jeg har tyndere lag piller og gummimåtterne. Hun er en gris, så jeg vil hellere tage lidt mere ud hos hende. Ellers hælder jeg noget stalosan og nogle håndfulde nye piller på der hvor hun tisser mest, så er bunden tør og lugtfri. Bæ fjernes let med en spånegreb. jeg kan anbefale en de har i Hööks. Den er lettere at bruge end de sædvanlige. http://www.hooks.se/butik/default.asp?sidvarde=DK søg under "STALDGREB MED KANT"

Æslerne har ædt en del af de nye piller og trives fint på dem. :lol:
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Træpiller som bund

Post by annetteB »

[quote:6e2f186522]Er tørv miljø forkert? Jeg troede faktisk det var mere sparsommeligt end spåner? [/quote:6e2f186522]

Tørv er i allerhøjeste grad miljøforkert, fordi tørv "høstes" ved at afdræne og derefter "strippe" højmoserne. Højmoser er unikke biotoper som har været tusinder af år om at dannes. De er levesteder for mange truede dyr og planter - og de genskabes ikke af sig selv, når først de er afdrænet og strippet.

Af samme årsag har det længe været forbudt at "høste" tørv i de nordiske lande. Flere af de danske og svenske spagnum/tørv producenter har så flyttet "prouktionen" udenlands og stripper nu i højt tempo østlandenes og de baltiske landes højmoser.

Pga denne problematik har gartnerfagene gennem mange år forsøgt at finde mindre miljøbelastende/naturødelæggene materialer til brug som voksemedium og derfor finder jeg det specielt bizart at man fortsat afdræner og stripper i stor stil - nu for at vores heste har noget at skide i!?!
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Træpiller som bund

Post by CXEC »

Nej, det er ikke så fedt med det tørv. Desværre er det det der skal anvendes i Xenias stald...
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
Chelab
Posts: 16
Joined: Sun 2. Mar 2008 20:24

Træpiller som bund

Post by Chelab »

Hvordan med bundmugning i en pillebund.
Jeg læste engang om en der havde den samme bund i et år, altså fjernede klatter hver dag og lavede en bund der var affjedrene og lagde piller/spåner der på.
Jackpot
Posts: 22
Joined: Fri 18. Nov 2005 02:04

Træpiller som bund

Post by Jackpot »

Piller og Halm...

Kender en der bruger piller i bunden, og så halm oven på... Er der andre der har erfaringer i den måde? Eller bruger i kun piller?

Hvor mange piller bruger pr hest pr månede (ja ikke antallet af piller, men ca i kg).

Tænker selv på at skifte fra halm, til spåner eller piller, og er ikke så bekymret for plagens boks da han er super renlig... Men den gamle vallak er et bokssvin af dimensioner, er det så naivt at forestille sig en fornuftig bund på piller eller spåner uden at ruinere mig selv?
schack
Posts: 29
Joined: Wed 5. Mar 2008 20:16

Træpiller som bund

Post by schack »

Vi er skiftet til træflis - med stor succes.
Vi har meget mindre mødding - hestene har altid tørre hove. Selv vores knapstrupper har aldrig "tissepletter" når vi kommer om morgenen.
Der lugter aldrig i stalden.
Men jeg tror at jeg vil forsøge med træpiller - for vi fyrer faktisk med dem allerede. Og det tiltaler mig at brænde min mødding :elsk:

Hestene elsker flisen - og vi har ingen problemer med mug eller sur stråle - selvom de går ude hele dagen. Og vores fold er desværre ikke ideel. Men da resten af foldene er blevet drænet og omlagt i efteråret, må de vente lidt med at flytte derover.

Vi har rigtig dårlig erfaring med at blande halm og flis - det bliver en sur, mystisk blanding som lugter fælt.

Vi giver derfor en skive halm og masser af hø i høhække.

hilsen Schack
Hilsen Schack

Hvis det ikke sl
udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

Træpiller som bund

Post by udlandet »

Gummimåtter, hvad menes der med det ? Har i gummimåtter (ala sådan nogen i en transport) under träpillerne ?
schack
Posts: 29
Joined: Wed 5. Mar 2008 20:16

Træpiller som bund

Post by schack »

Vi har også staldmåtter under støelsen - og i gangarealer

se her http://www.ergofloor.dk/page33.html

De fungere perfekt.

hilsen Schack
Hilsen Schack

Hvis det ikke sl
Post Reply